Řízení BOZP a hodnocení rizik v odvětví vzdělávání

Vydáno: 32 minut čtení

Vzdělávání může být velmi stresující, což může způsobit zhoršení duševní a tělesné pohody zaměstnanců na všech úrovních vzdělávání, od středisek předškolního vzdělávání až po vysoké školy. Vzdělávání nemusí být považováno za „nejrizikovější“ odvětví z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Prevence psychosociálních rizik a muskuloskeletálních poruch souvisejících s prací by mohla mít značný význam, jelikož z evropských průzkumů vyplývá, že tato rizika jsou v současnosti na evropských pracovištích závažným problémem. Rovněž však nesmíme zapomínat i na bezpečnostní rizika, jako jsou například uklouznutí, zakopnutí a pády, jejichž následkem může dojít k trvalé invaliditě nebo dokonce i k úmrtí.

1. Zjištění z Evropského průzkumu podniků na téma nových a vznikajících rizik (ESENER) v odvětví vzdělávání

Ze studie Evropského průzkumu podniků na téma nových a vznikajících rizik a přezkumu literatury v oblasti řízení BOZP v odvětví vzdělávání v Evropě vyplynulo, že rizika v oblasti BOZP v tomto odvětví jsou zpravidla psychosociální a souvisejí s muskuloskeletálními poruchami. [2]

Výzkum se tak konkrétně zaměřil na několik klíčových rizik BOZP, kterým čelí odvětví vzdělávání, jako jsou muskuloskeletální poruchy (MSD), psychosociální rizika, rizika v důsledku digitalizace a nedávná transformace na práci z domova v důsledku pandemie COVID-19. Pro tuto studii byly analyzovány výsledky z odvětví vzdělávání, které zahrnovaly 3 540 odpovědí z 33 evropských zemí. [2]

Nástup pandemie COVID-19 zesílil úroveň rizik, zejména těch, která jsou spojena s digitalizací a MSD. To mimo jiné zahrnuje online výuku, která vyžaduje větší úsilí při zajišťování toho, aby byli žáci pozorní a produktivní, což zvyšuje stres. Na vedení škol byl také vyvíjen tlak ze strany rodičů nespokojených s rozhodnutími o uzavření škol, a následujícími opatřeními. [2]

Co se týká hodnocení rizik, tak v odvětví vzdělávání bylo vynaloženo značné úsilí na provádění pravidelných hodnocení rizik, které provádělo 77 % dotazovaných subjektů, což staví odvětví vzdělávání těsně nad průměrem všech dotazovaných podniků v EU. [2]

Ve srovnání s jinými odvětvími si odvětví vzdělávání vedl dobře i v podpoře zdraví zaměstnanců prostřednictvím opatření, jako je zdravá výživa, sportovní aktivity, cvičení zad a podobně. Přesto je využívání opatření na podporu udržitelného pracovního života snižováním rizik typu MSD na ústupu, což se nezdá být v souladu s hlavními riziky, kterým toto odvětví čelí. [2]

Mezi nejčastěji identifikovaná rizika ve vzdělávacích zařízeních v EU-27 patřilo „dlouhodobé sezení“ (59 % ESENER 2019), „opakované pohyby rukou nebo paží“ (39 % ESENER 2014 až 51 % ESENER 2019) a „hluk“ (43 % ESENER 2014 až 50 % ESENER 2019). [2]

Rozhovory provedené v rámci případových studií jednotlivých zemí také poskytly další pohled na to, jak se mohou různé úrovně vzdělávání lišit z hlediska rizik. Například zaměstnanci v nižších vstupních vzdělávání jsou obvykle méně vystaveni dlouhodobému sezení než zaměstnanci ve vyšších stupních vzdělávání, ale na druhé straně častěji čelí rizikům spojeným se zvedáním dětí. [2]

Ve srovnání s fyzickými riziky školská zařízení častěji uváděla možné zdroje psychosociálních rizik, a to problematické žáky (70 až 76 %). Tento výsledek je zvláště vysoký ve srovnání s odvětvovým průměrem EU, který je 59 % (2019), pro jednání s „obtížnými“ externími osobami (např. zákazníky, pacienty nebo žáky). [2]

Jak je zdůrazněno v případových studiích, úspěšné zvládání žáků a jejich rodin je obecně považováno za hlavní výzvu v oblasti BOZP pro základní a střední úroveň vzdělávání a problémy jsou samozřejmě závažnější u dětí s poruchami chování. Irská případová studie odhalila, že mladí učitelé těží z profesionálního mentoringu prostřednictvím sdílení strategií zvládání zátěže a navození důvěry, čímž se snižují psychosociální rizika. [2]

Nedávný výzkum Francouzského národního centra pro vědecký výzkum (CNRS)21 o psychosociálních důsledcích COVID-19 na výzkumné pracovníky ve Francii ukázal, že psychosociální rizika se mohou lišit nejen napříč odvětvími, ale také mezi různými oblastmi výzkumu a úrovněmi seniority mezi zaměstnanci. Například doktorandi patřili během pandemie mezi nejvíce zasažené kategorie, když čelili hluboké izolaci a psychickému stresu, zatímco někteří starší profesoři uvedli, že měli více času na práci na publikacích. [2]

Zahrnutí problematiky BOZP do vzdělávání

Pokud se děti začnou učit o BOZP, když se učí číst a psát, stane se přirozenou součástí jejich způsobu práce, hry a života. Vypěstují si k BOZP dobrý přístup, který je bude provázet po celou dobu produktivního života. [2]

Duševní zdraví při práci

Zpráva WHO – World Health Organization (Světová zdravotnická organizace) o duševním zdraví, zveřejněná v červnu 2022, ukázala, že přibližně každý šestý dospělý v produktivním věku na světě žije s duševní poruchou a že práce zesiluje sociální problémy, které negativně ovlivňují duševní zdraví, včetně diskriminace a nerovnosti. [3]

Špatné duševní zdraví má pak neg

Související dokumenty

Související články

Kontrolní činnost orgánů inspekce práce v oblasti nebezpečných látek
(Ne)bezpečný provoz a používání strojů a zařízení
BOZP v digitalizovaném světě
Inteligentní systémy pro monitorování BOZP
Řízení bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců na pracovištích
Expozice karcinogenům na pracovištích
Předcházení zdravotním rizikům u pracovníků úklidu
Stop úrazům a nemocem souvisejícím s prací
"Job Hazard Analysis" a bezpečné pracovní postupy
Nebezpečí výbuchu v průmyslových provozech - Skladování technických plynů
Zdravotní a bezpečnostní rizika ve stavebnictví
První rok v práci může být fatální
Zpracovatelský průmysl je také zdrojem řady pracovních úrazů
Členění nebezpečí a rizik BOZP a ergonomie
Bezpečnost přebalovacích strojů
Chemická bezpečnost na pracovišti
Staveniště je stále jedno z nejrizikovějších pracovišť
Kontrolní činnost SÚIP v roce 2017 v oblasti bezpečnosti práce a bezpečnosti při provozu vyhrazených technických zařízení
Bezpečné používání žebříků na pracovištích

Související otázky a odpovědi

Práce ve ztíženém prostředí
Bezpečnostní listy na pracovišti
Lékařská prohlídka zaměstnance
Posouzení příčinné souvislosti s pracovním úrazem
Skupina prací z hlediska BOZP a pro zaručenou mzdu - obsluha váhy
Zdravotní pojištění a překážky na straně zaměstnance
Umístění požární značky
Počítání lhůty pro dohled lékaře na pracovišti
Zodpovědnost zaměstnavatele za absolvování povinných školení pro osvědčení profesní způsobilosti zaměstnanců
Aktualizace směrnic BOZP
Ztráta na výdělku při pracovním úrazu
Zdravotní způsobilost zaměstnance - stavbyvedoucího a řidiče
Stávka a její vliv na dovolenou
Pracovnělékařská péče - mimořádné prohlídky po dlouhodobé nemoci
Pracovní úraz
Povinnost společnosti mít závodního lékaře
Vstupní lékařská prohlídka u dohod mimo pracovní poměr při práci v noci
Periodická prohlídka - návaznost na další prohlídku
Pozbytí zdravotní způsobilosti a možná řešení
Povinnost absolvovat preventivní lékařské prohlídky

Související pracovní situace

Nebezpečné látky a protivýbuchová ochrana
Diisokyanáty a posuzování zdravotní způsobilosti k práci
Zajišťujeme pitný režim našich zaměstnanců z vlastní studny
Nebezpečné látky a hodnocení rizik
Nebezpečné látky a jejich skladování
Povinnost zaměstnavatele vypracovat vnitřní předpis BOZP
U nás má odpovědnost za zajištění BOZP bezpečák
Zaměstnavatel neprovádí školení BOZP zaměstnanců
Práce s azbestem
Mladiství a provádění pracovnělékařských prohlídek
Přeprava chemických látek
Nebezpečné látky a poskytování OOPP
Výdejníky, sodobary a watercoolery na pracovišti
Závaznost nebo nezávaznost technických norem v oblasti BOZP
Odpovědnost zaměstnavatele za zajištění BOZP
Odborová organizace oznámila zaměstnavateli kontrolu nad stavem BOZP
Závaznost bezpečnostních pokynů vydaných zaměstnavatelem
Pitný režim zaměstnanců
Provádění školení BOZP mladistvých zaměstnanců
Zaměstnavatel nepřidělil vhodná OOPP