Onemocnění, která se dříve vyskytovala v pozdějším věku, se začínají projevovat už v tom ranějším. Oproti jiným zemím v Evropské Unii je zdravotní stav obyvatel České republiky podprůměrný, a i proto je nově právní úpravou zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, ve znění pozdějších předpisů (v rámci novely zákoníku práce, tzv. flexinovely), zaveden institut programů podpory zdraví, a to s účinností od 1. 6. 2025.
Legislativní úprava představuje nový koncept, jež prolíná interakci pracovních a civilizačních rizik. Programy podpory zdraví, resp. soubor konkrétních opatření v nich obsažených, mohou přispět ke zlepšení zdravotní kondice zaměstnanců či včas odhalit závažnější onemocnění. Vedle pracovnělékařských služeb zaměřených na zdravotní prevenci související s výkonem práce, tak mohou být tyto programy vhodným nástrojem k podpoře zdraví zaměstnanců ze strany zaměstnavatelů, a to v širším měřítku než dosud. Programy podpory zdraví jsou na dobrovolné bázi, je na rozhodnutí zaměstnavatele, zda k nim přistoupí.
Přínosy programů podpory zdraví
Komplexně lze pro zaměstnavatele vyvodit několik benefitů, mezi které patří systematické zmírňování dopadů pracovního prostředí na zdraví zaměstnanců, dlouhotrvající práceschopnost zaměstnanců či snížení nemocnosti, což se promítne ve snížení nákladů plynoucích z pracovní neschopnosti či atraktivnost pracovního prostředí.
Výhody pocítí i pojišťovny, a to v podobě snížení nákladů na nemocenskou, případné léčení, snížení nákladů z důvodu prodloužení délky života ve zdraví aj. V návaznosti na to jsou navázány i přínosy pro stát, neboť dlouhodobý zdravotní stav (ve zdraví) u ekonomicky aktivních obyvatel stimuluje ekonomický růst (a tím HDP).
Avšak nejdůležitější benefity jsou pro zaměstnance samotného. Aktivní účast zaměstnanců v rámci programů podpory zdraví může mít vliv na celkové zvýšení účinnosti programů podpory zdraví, na nižší hospitalizaci, delší délku života ve zdraví, snížení vlivu civilizačních rizik, snížení celkového počtu pracovních neschopností a zmírnění počtu preventabilních onemocnění u dnes ekonomicky aktivních obyvatel. Není cílem, aby se zaměstnanec musel automaticky podrobit tomu, co zaměstnavatel bude zajišťovat za programy podpory zdraví. Bude to na jeho dobrovolné vůli.
Realizace programů podpory zdraví zaměstnavatelem
Rozhodne-li se zaměstnavatel, že zavede programy podpory zdraví na pracovištích, je povinen na nich spolupracovat s osobou s prokazatelnou zkušeností v oblasti ochrany veřejného zdraví, kterou je buď lékař se specializací v oboru všeobecné praktické lékařství nebo v oboru pracovní lékařství nebo osoba s odbornou způsobilostí k výkonu povolání odborného pracovníka v ochraně a podpoře veřejného zdraví. Program podpory zdraví je sestaven z opatření, kolik jich zaměstnavatel bude činit, je jen na něm.
Při výběru opatření, jež budou prováděna, je umožněna variabilita jednotlivých opatření v závislosti na přítomnosti různých podmínek jako jsou např. pracovní činnosti, zdravotní stav zaměstnanců, věk, pohlaví, či dalších faktorů, jako jsou civilizační či environmentální rizika.
Mezi opatření lze uvést např. podporu a zlepšování kondice pohybového aparátu, rozvoj zdravotní gramotnosti, preventivní péči, podporu duševního zdraví a jiné. Při realizaci opatření může zaměstnavatel spolupracovat s osobami s odpovídající odbornou kvalifikací podle druhu opatření. Odborná kvalifikace těchto osob musí odpovídat konkrétnímu zvolenému programu podpory zdraví (např. u snižování vlivu závislostí – adiktolog, u podpory správné výživy – nutriční terapeut, u podpory a zlepšování kondice pohybového aparátu – fyzioterapeut atd.). Po uplynutí 12 kalendářních měsíců od zahájení programů podpory zdraví, provede zaměstnavatel vyhodnocení, což je pro něj důležitá zpětná vazba, zda jsou zvolená opatření efektivní, přínosem či jsou pro zaměstnance atraktivní.
Vize – a jak to bude dál?
Současné znění v zákoně č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, ve znění pozdějších předpisů, je prvním „krůčkem“. Je dále otázkou, aby programy podpory zdraví byly pro zaměstnavatele i zaměstnance co nejvíce atraktivní a aby cílily na konkrétní zaměstnance a konkrétní pracovní podmínky. Snahou bude vyřešit otázku daňové uznatelnosti nákladů související s jejich zajišťováním či vytvoření nově nabízených produktů pojišťoven. Do budoucnosti bude snahou Ministerstva zdravotnictví ve spolupráci s dalšími zainteresovanými subjekty prohloubit koncept programů podpory zdraví, jež mají značný potenciál ke zlepšení zdraví zaměstnanců v České republice.