Ergonomické zásady uplatňované v rámci pracovního systému

Vydáno: 27 minut čtení

Ergonomické zásady uplatňované v rámci pracovního systému, jak je ukázáno v článku, se prosazují postupem založeným na analýze ergonomických rizikových faktorů a posléze jejích eliminací s cílem dosáhnout komfortu v pracovní činnosti člověka Všeobecné ergonomické zásady jsou stanoveny rámcově v českých technických normách ergonomické povahy (třídy 83 35...) a právně ošetřeny legislativně.

Pod pojmem „zásada“ se rozumí pravidlo, které je nutno vždy dodržovat, přičemž nelze připouštět jakékoli kompromisy. V případě pojmu „doporučení“, neboli dobře míněné rady, jde v podstatě o nezávazné pravidlo, jehož užití je závislé na libovůli uživatele.

Ergonomickými zásadami se rozumí jimi osvědčené zkušenosti z teorie a praxe týkající se přizpůsobení práce, pracovního vybavení, prostředí a úpravy pracovních podmínek s ohledem na člověka – na jeho anatomické, antropometrické, fyziologické, psychofyziologické a psychické vlastnosti, resp. schopnosti. Snahou je, aby ve výsledku jejich aplikace (v daných pracovních podmínkách) byla zajištěna ochrana zdraví, bezpečnost, pohoda a optimální výkonnost pracujícího člověka. Přitom nelze opomenout všechny komponenty pracovního systému (viz ČSN EN 614-1+A1) a projevy ergonomických rizikových faktorů, které se podílí na jeho funkčnosti. Ergonomický rizikový faktor umožňuje posouzení míry překročení limitů fyziologické a psychické zátěže, které jsou příčinou narušení pracovní způsobilosti člověka.

Ergonomické zásady, obsažené v českých technických normách a legislativních ustanovení,se uplatňují při řešení (navrhování) strojů (strojních zařízení) a ve vytváření optimálních pracovních podmínek v rámci pracovního systému. Pracovní systém je v celé složitosti popsán v základních normách (ČSN EN ISO 614-1+A1; ČSN EN ISO 6385). Předmětem legislativy jsou závazná ustanovení, ve kterých se zohledňují technické a humánní požadavky na výrobní zařízení a při jejich obsluze zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví lidí při práci.

1. Všeobecně k uplatňování ergonomických zásad

Při předpokládaných podmínkách používání pracovního vybavení (strojů, nástrojů apod.) musí být fyzická a psychická zátěž, nepohodlí a únava, snížena na nejmenší míru, přičemž se berou úvahu tyto ergonomické zásady:

  • umožnit přizpůsobení se tělesným rozměrům, síle svalstva a výdrži obsluhy,
  • poskytnout dostatečný prostor pro pohyb všech částí těla obsluhy,
  • vyhnout se tempu práce, které udává stroj,
  • vylučovat kontrolní činnosti, kdy se vyžaduje dlouhodobé pozornosti,
  • přizpůsobit rozhraní člověk – stroj předvídatelným schopnostem a omezením obsluhy.

Ergonomické zásady, při organizaci a řízení pracovní činnosti, se uplatňují na:

  • optimální dělbu práce a kooperace,
  • dodržování předepsaných pracovních postupů a metod,
  • eliminaci nevhodné organizace práce,
  • respektování potřeb pracovníků při výkonu práce.

Uvedené zásady jsou sice zaměřeny na průmyslové činnosti, lze jich však využít pro jakoukoliv lidskou činnost.

Následující kapitoly popisují ergonomické zásady z hlediska jejich účelu s charakteristickými požadavky. V jednotlivých kapitolách jsou odkazy na ergonomické normy nebo jiné normy související. Užité legislativy se uvádí v textu nebo přehledně v závěru „Doporučená literatura“.

2. Přehled ergonomických zásad a jejich

Související dokumenty

Související články

Členění nebezpečí a rizik BOZP a ergonomie
Přístup k měření a hodnocení lokálních svalových skupin při zátěži posuzované v hygienických limitech a projevech na zdraví
Bezpečnost a ochrana zdraví v oblasti terciární sféry
Bezpečnost práce u zdvihacích zařízení se stále podceňuje
Bezpečnost práce u sezónních pracovníků v zemědělství
Judikatura NSS v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
Používání regálů a regálových systémů - požehnání nebo prokletí?
Kontrolní činnost orgánů inspekce práce v oblasti nebezpečných látek
Kdy zaměstnavatel nehradí škodu za pracovní úraz
Pracovní úrazy při jiných úkonech zaměstnanců
Nové formy systémů monitorování a řízení pracovníků
Doba covidová, aneb evoluce BOZP u zaměstnavatele
Využití ergonomie v procesu racionalizace pracovního systému
Genderová problematika v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví
Řízení BOZP a hodnocení rizik v odvětví vzdělávání
Změny a nové požadavky u zdvihacích zařízení ve vazbě na nový zákon o VTZ a související nařízení vlády
Revoluční rok 2022 končí, je čas na bezpečnostní bilancování
Rizika a příležitosti kognitivní automatizace
Pojízdné kruhové stoličky

Související otázky a odpovědi

Práce ve výšce za nepříznivého počasí na zahraničním pracovišti
Zdravotní pojištění a překážky na straně zaměstnance
Práce ve ztíženém prostředí
Vstupní lékařská prohlídka u dohod mimo pracovní poměr při práci v noci
Lékařská prohlídka zaměstnance
Posouzení příčinné souvislosti s pracovním úrazem
Skupina prací z hlediska BOZP a pro zaručenou mzdu - obsluha váhy
Učitel autoškoly v pracovněprávním vztahu: podmínky BOZP
Vstupní lékařská prohlídka u učitele
Testování studentů na návykové látky
Pracovnělékařská prohlídka mimo pracovní dobu
Zdanění odškodného za pracovní úraz
Návštěva u lékaře a placené volno
Pracovní úraz a mimořádná lékařská prohlídka
Příplatky zaměstnancům restaurace za práci v noci a v sobotu
Mimořádná lékařská prohlídka
Doplňující otázka k - Mimořádná lékařská prohlídka
Vyšetření ve zdravotnickém zařízení nejblíže bydlišti nebo pracovišti
Lékařské prohlídky žáků odborné praxe
Perioda pracovnělékařské prohlídky při vykonávání prací zařazených do různých kategorií

Související pracovní situace

Pracovní úraz - TEST
Záznam o pracovním úrazu - TEST
Přeprava chemických látek - TEST