Kampaň CHCETE-LI UŠETŘIT, VSAĎTE NA ERGONOMII prohlásil Výzkumný ústav bezpečnosti práce, záštitu převzalo Ministerstvo práce a sociálních věcí.

Ergonomie práce

Cílem ergonomie je ochrana zdraví, vytvoření pracovního komfortu, optimalizace pracovní výkonnosti a využití tvůrčích schopností jednotlivce.

Muskuloskeletální poruchy

Muskuloskeletální poruchy (MSD) patří k nejčastějším onemocněním souvisejícím s prací. Základní příčina zdravotních problémů souvisejících s prací většinou spočívá ve špatných pracovních podmínkách, které lze nejčastěji přičíst špatnému ergonomickému uspořádání pracoviště.

  • 60 % všech pracovníků se zdravotními problémy souvisejícími s prací v EU označilo MSD za svůj nejzávažnější problém.

Chronické muskuloskeletální poruchy

Odhaduje se, že v Evropě trpí každý čtvrtý člověk chronickými MSD. Aby se zabránilo tomu, že se MSD stanou chronickými, jsou velmi důležitá včasná opatření na pracovištích.

Benefity správné ergonomie pracoviště pro zaměstnavatele

  • Nižší pracovní úrazovost a nižší počet dní pracovní neschopnosti
  • Nižší fluktuace zaměstnanců, delší pracovní kariéra
  • Méně poruch a ztrát ve výrobě v důsledku lidské chyby
  • Lepší motivace a nasazení zaměstnanců, lepší využití jejich dovedností
  • Plynulejší provoz a lepší kvalita výroby, lepší produktivita
  • Vyšší konkurenceschopnost firmy na trhu

Zákonná povinnost zaměstnavatele

Zaměstnavatel má povinnost zajistit ochranu zdraví a bezpečnosti při práci pro své zaměstnance, přičemž musí brát v úvahu rizika, která mohou ohrozit jejich život a zdraví v souvislosti s výkonem práce. To se týká i ergonomických rizik.

 

Správná ergonomie práce zvyšuje výkonnost a snižuje náklady zaměstnavatele.

Novinky

  • Novinky
Závěrečná kampaň se věnuje několika tématům. První část kampaně zabývá právními aspekty ukončení pracovního poměru, což je významná součást pracovněprávních vztahů. Analyzuje různé způsoby ukončení zaměstnaneckého poměru, jako jsou výpověď ze strany zaměstnance či zaměstnavatele, okamžité zrušení pracovního poměru, dohoda o rozvázání pracovního poměru a ukončení pracovního poměru během zkušební doby. Kampaň se zaměřuje na zákonné podmínky těchto postupů, ochranu zaměstnanců před neoprávněným propuštěním a povinnosti zaměstnavatelů při rozvázání pracovního poměru. Cílem je poskytnout základní přehled o právním rámci ukončení pracovního poměru. Dálším tématem kampaně je budování příjemného pracovního prostředí, tzv. wellbeingu, které může přispět k prevenci psychosociálních rizik a dalších negaticních forem chování na pracovišti. Materiály postupně seznámí s různými formami násilí na pracovišti (mobbing, bossing, staffing) a způsoby, jak šikanu na pracovišti řešit a s fenoménem syndromu vyhoření. Stránky kampaně na bozpinfo.cz.
4. 12. 2025 / 1 minuta čtení
  • Novinky
Výzkumný institut práce a sociálních věcí, v. v. i. (RILSA) vydal Analýzu pracovní úrazovosti specifických cílových skupin zaměstnanců v ČR v roce 2023. Specifické skupiny zaměstnanců ohrožené pracovními úrazy byly definované zejména podle věku, pohlaví a činností, kterým se v zaměstnání věnují. K úrazům potom dochází při nehodách určitým zdrojem úrazu, jenž bývá shodný se zdrojem nehody.  Z pracovních úrazů s pracovní neschopností nad 3 dny a z počtu zaměstnaných v NH je vypočítaný relativní ukazatel četnost těchto pracovních úrazů na 100 zaměstnaných v NH za roky 2014–2023. Četnost je pak porovnávaná v těchto 10 letech mezi věkovými skupinami a v každé skupině mezi pohlavími. Poměr četnosti těchto PÚ žen ku četnosti mužů v každé věkové skupině je pak základ pro výpočet průměru za 10 let.  Podrobná data naleznete v této zprávě.
2. 12. 2025 / 1 minuta čtení
  • Novinky
Nedávno zveřejněná zpráva agentury EU-OSHA Pracovníci domácí péče – komplexní přehled rizik v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se zaměřuje na bezpečnost a ochranu zdraví při práci v oblasti domácí péče, která je zásadní, avšak často opomíjenou součástí systému zdravotní a sociální péče v EU. Poukazuje na rizika, jako jsou muskuloskeletální poruchy, psychosociální problémy a špatné pracovní podmínky, a zdůrazňuje význam prevence a účasti pracovníků. Ke zprávě je připojeno šest případových studií a informační dokument, které nabízejí doporučení a řešení z celé EU, od přístupů týkajících se ergonomie a samostatné organizace až po regulační reformy.
1. 12. 2025 / 1 minuta čtení
  • Novinky
Za účelem omezení administrativní zátěže, zvýšení přehlednosti pro zaměstnavatele a sjednocení nahlašovaných údajů dojde od 1. 1. 2026 k digitalizaci hlášení pracovních úrazů. Od 1. 1. 2026 budou zaměstnavatelé nově ohlašovat pracovní úrazy a zasílat záznamy o pracovních úrazech prostřednictvím portálu Státního úřadu inspekce práce, a to výhradně elektronicky. Portál je dostupný jednoduše přes www.suip.cz, případně na tomto odkazu: https://www.mpsv.cz/app/suip-portal/. Hlášení pracovních úrazů bude zpřístupněno od 1. 1. 2026.
27. 11. 2025 / 2 minuty čtení