Novinky
Dovolujeme si vás touto cestou informovat o skutečnosti, že s účinností od 1. října 2025 dojde ke změně povinnosti zaměstnavatele při zaměstnávání zaměstnanců ze zahraničí podle § 87 zákona o zaměstnanosti. Nově je povinností zaměstnavatele informovat Úřad práce České republiky nejpozději před okamžikem nástupu těchto osob k výkonu práce. Pokud zahraniční pracovník bude vykonávat práci bez splnění informační povinnosti, dopustí se jeho zaměstnavatel přestupku nehlášené práce dle ust. § 5 písm. j) zákona o zaměstnanosti. Věnujte proto prosím této agendě náležitou pozornost, aby nedopatřením nedošlo z vaší strany k porušení zákona.
Změny v pracovnělékařských službách, BOZP ve stavebnictví a digitalizace hlášení pracovních úrazů.
Ve Sbírce zákonů byla pod č. 318/2025 Sb. publikována novela zákona č. 309/2006 Sb., která s účinností od 1. ledna 2026 přináší řadu významných změn v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, značně zasáhne do pracovního života řady zaměstnanců. Tato novela reaguje na vývoj aplikační praxe, technologický pokrok i potřebu zvýšení efektivity systému BOZP na rizikových pracovištích, především ve stavebnictví.
Současně s touto novelou byly vyhlášeny i tyto nařízení vlády:
č. 319/2025 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 591/2006 Sb., o bližších minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na staveništích,
č. 320/2025 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 60/2022 Sb., o sazbách poplatků za odbornou činnost pověřené organizace v oblasti bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení,
č. 321/2025 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 592/2006 Sb., o podmínkách akreditace a provádění zkoušek z odborné způsobilosti,
č. 322/2025 Sb., o povinnostech zaměstnavatele při pracovních úrazech
Od 1. ledna 2026 se také očekává účinnost několika vyhlášek Ministerstva zdravotnictví, které zavádí jednotný vzor lékařského posudku, revize profesních rizik i nové přístupy k poskytování služeb během krizových stavů. Výrazné změny nastávají také v oblasti nemocí z povolání, práce s azbestem, expozice olovu a hygienických limitů pro diisokyanáty.
Cílem této kampaně je zvyšovat povědomí o krizovém managementu a ochraně obyvatelstva, které se s BOZP prolínají. Kampaň se zaměřuje na zdolávání mimořádných situací a seznamuje s pravidly pro chování zaměstnanců k zajištění bezpečné evakuace osob (siréna, chování při zaznění varovného signálu).
Dále se zaměřuje na plánování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s přípravou na mimořádně či krizové situace a jejich řešením (evakuační zavazadlo, povodeň, požár, chemická havárie).
Do kampaně je zakomponována i problematika prevence závažných havárií (PZH), jejichž důsledky mohou být pro obyvatelstvo fatální. Poskytuje základní rady pro provozovatele objektů, ve kterých jsou umístěny různé nebezpečné chemické látky (legislativní požadavky, hodnocení rizik, zajištění prevence PZH, dokumentace).
Více informací na stránkách bozp.info.
V závěru srpna byl v rámci procesu digitalizace agendy Státního úřadu inspekce práce spuštěn Portál inspekce práce, který umožňuje vyřídit vybranou agendu inspekce práce z pohodlí domova, bez nutnosti navštívit nejbližší pobočku. Online lze využít poradenství v pracovněprávních otázkách, je možné takto podat podnět ke kontrole či zažádat o vydání potvrzení o neuložení sankce.
Nový Portál inspekce práce usnadňuje komunikaci mezi zaměstnanci, zaměstnavateli a orgány inspekce práce. Vznikl v rámci 2. etapy digitalizace agendy inspekce práce. Vše probíhá online prostřednictvím přehledných formulářů. Občané mohou po přihlášení přes Identitu občana využít naplno všechny funkce portálu.
V 1. etapě digitalizace agend inspekce práce už byl v loňském roce zprovozněn Registrační portál pro vysílání pracovníků, který přinesl zjednodušení procedury ohlašování vysílání pracovníků v kontextu směrnice 96/71/ES o vysílání pracovníků v rámci EU. Tuto agendu původně pracně vyřizovali zaměstnanci Úřadu práce, nyní se tak děje zcela automaticky prostřednictvím registračního portálu umístěného na webových stránkách inspekce práce. Od jeho spuštění k datu 1. 7. 2024 už došlo k nahlášení téměř 29 tisíc zahraničních pracovníků. Následně se v rámci 3. etapy digitalizace agendy inspekce práce počítá s možností online hlásit pracovní úrazy prostřednictvím Portálu inspekce práce.
Více informací v tiskové zprávě SÚIP.
Dnes byla pod č. 318/2025 Sb. publikována novela zákona č. 309/2006 Sb., která s účinností od 1. ledna 2026 přináší řadu významných změn v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, značně zasáhne do pracovního života řady zaměstnanců. Tato novela reaguje na vývoj aplikační praxe, technologický pokrok i potřebu zvýšení efektivity systému BOZP na rizikových pracovištích, především ve stavebnictví.
Současně s touto novelou byly vyhlášeny i tyto nařízení vlády:
č. 319/2025 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 591/2006 Sb., o bližších minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na staveništích,
č. 320/2025 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 60/2022 Sb., o sazbách poplatků za odbornou činnost pověřené organizace v oblasti bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení,
č. 321/2025 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 592/2006 Sb., o podmínkách akreditace a provádění zkoušek z odborné způsobilosti,
č. 322/2025 Sb., o povinnostech zaměstnavatele při pracovních úrazech
S novým školním rokem je dobré si znovu uvědomit, že i ve škole nebo doma hrozí různá rizika. Znalost bezpečnosti a ochrany zdraví, požární ochrany a ergonomie je proto klíčová pro každého.
Správné sezení u stolu, nošení těžké školní tašky, ale i to, jak se chováme v případě požáru, jsou zásady, které by měl znát každý školák. Znalosti v těchto oblastech pomohou předejít úrazům a chránit sebe i své okolí.
Výzkumný institut práce a sociálních věci připravil zábavná interaktivní cvičení, při který si můžete otestovat své znalosti se svými školáky. Více na stránkách "Máte doma školáka?"
S prvním dnem nového školního roku nabývá účinnosti novela vyhlášky č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů. Novela má číslo 150/2025 Sb.
Nově se prodlužuje lhůta pro zápis úrazu do knihy úrazů do konce vyučovacího dne následujícího po dni, kdy se škola o úrazu dozví, s výjimkou vícedenních akcí. Ruší se povinnost vyhotovit záznam o úrazu na žádost, čímž se snižuje administrativní zátěž. Záznam o úrazu se aktualizuje v případě pozdějšího úmrtí nebo poskytnutí náhrady za bolest, a musí být elektronicky zaslán České školní inspekci do 5. dne následujícího měsíce. Změny se týkají i obsahu knihy úrazů – místo podpisu se uvádí jméno zapisujícího, a evidence se rozšiřuje na všechny úrazy bez ohledu na absenci. Vyhláška také zpřesňuje okruhy činností a místa, kde k úrazu došlo.
Novelizací také dochází k aktualizaci záznamu o úrazu. Tento vzor záznamu o úrazu je zpracován tak, aby byl vhodně využitelný zároveň jako elektronický formulář, který je k dispozici v elektronickém systému České školní inspekce InspIS. Vzor záznamu o úrazu však nabude účinnosti až 1. září 2026.
Vláda dnes schválila nařízení, které blíže stanoví postupy zaměstnavatelů při plnění jejich povinností v souvislosti s pracovními úrazy. Od ledna bude nově upraven zejména způsob evidence úrazů, ohlašování pracovních úrazů a zasílání záznamů o pracovních úrazech. Dále budou mimo jiné stanoveny náležitosti těchto úkonů a lhůty k jejich provedení. Toto nařízení nahrazuje stávající nařízení vlády č. 201/2010 Sb., o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu.
Spolu s tímto nařízením byly projednány rovněž:
Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 592/2006 Sb., o podmínkách akreditace a provádění zkoušek z odborné způsobilosti, ve znění nařízení vlády č. 136/2016 Sb.
Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 60/2022 Sb., o sazbách poplatků za odbornou činnost pověřené organizace v oblasti bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení.
Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 591/2006 Sb., o bližších minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na staveništích, ve znění nařízení vlády č. 136/2016 Sb.
Horké počasí může způsobit zdravotní potíže komukoliv, ale především jsou ohroženi lidé nad 65 let věku, děti do 4 let, těhotné, kojící či zvláště drobné ženy, dlouhodobě nemocní (nemoci srdce, vysoký krevní tlak, nadváha) a lidé léčení některými léky (např. na depresi, nespavost apod.). Osoby nejvíce ohrožené působením horka by měl několikrát denně někdo kontrolovat (třeba jen po telefonu) a zjistit, zda jsou v pořádku. Zamyslete se, kdo z vašich příbuzných či známých by mohl potřebovat vaši pomoc.
(Pozn. redakce: Tuto Aktualitu sem vracíme po měsíci chladnějšího počasí. Nyní se opět hodí...)
Tisková zpráva Státního zdravotního ústavu poskytuje praktické rady, jak účinky extrémního horka zmírnit:
jak se oblékat,
jak a co pít,
jakou volit stravu,
jak pracovat s klimatizací,
jakou roli hraje vlhkost vzduchu,
co dělat při úpalu či přehřátí,
co dělat při křečích z přehřátí,
jak poznáme vyčerpání z přehřátí.
Zůstaňte v obraze i během srpnových dní s aplikací Chytré podcasty. V každém podcastu vám do 15 minut stručně, jasně a srozumitelně vysvětlíme důležitou novinku.
K poslechu doporučujeme:
Školení BOZP u agenturních zaměstnanců
Školení BOZP u cizinců
Vymezení ztíženého pracovního prostředí: praktické dopady v roce 2025
Zdravotní způsobilost z pohledu inspekce práce
Cílem srpnové kampaně je zvyšovat povědomí o důležitosti požární ochrany z pohledu zaměstnavatele a povinnostech vyplývajících ze zákona. Kampaň se zaměřuje na povinnosti právnických osob v oblasti PO, včetně rolí a odpovědnosti odborně způsobilých osob v PO, techniků PO a požárních hlídek. Dále představuje druhy hasících přístrojů, jejich optimální rozmístění a použití. A věnuje se také školení PO, důležitým lhůtám v PO a dokumentaci PO.
Více informací na www.bozpinfo.cz.
Hodnocení rizik je základním pilířem systému bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Správně provedené hodnocení umožňuje identifikovat a minimalizovat rizika, kterým jsou zaměstnanci vystaveni při výkonu své činnosti. Zároveň slouží jako důležitý nástroj pro řízení prevence a plnění zákonných požadavků.
Ministerstvo práce oznámilo plán na zvýšení minimální mzdy na 22 600 Kč v roce 2026. Tento nárůst o 1 800 korun oproti letošnímu roku je založen na předběžné predikci průměrné hrubé měsíční mzdy v národním hospodářství. Přestože se jedná o odhad, který se může do konce srpna změnit, tento krok reflektuje snahu automatizace výpočtu minimální mzdy, která letos poprvé dosáhla 42,4 procenta průměrné mzdy. Očekává se, že podíl pro rok 2026 vzroste na 43,4 procenta, přičemž průměrná mzda se předpokládá ve výši 51 870 korun.
Dnes je na programu 13. schůze Senátu projednání senátního tisku č. 156, kterým je návrh zákona, kterým se mění zákon č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
Senát návrh zákona schválil. Zbývá nyní již jen podpis prezidenta a vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Ve Sbírce zákonů byla vyhlášena a zároveň nabyla účinnosti vyhláška Ministerstva zdravotnictví o programech podpory zdraví. Vyhláška má číslo 243/2025 Sb.
Za první pololetí letošního roku uskutečnily orgány inspekce práce u zaměstnavatelů celkem 9 869 kontrol. Z tohoto počtu se 4 212 kontrol zaměřilo na dodržování bezpečnosti práce na pracovištích a bezpečný provoz vyhrazených technických zařízení, na odhalování nelegálního zaměstnávání směřovalo 3 413 kontrol, 1 886 kontrol se věnovalo dodržování pracovněprávních vztahů a na oblast zaměstnanosti bylo zaměřeno 358 kontrol. Porušení právních předpisů bylo oblastními inspektoráty práce zjištěno u necelých 60 procent ze všech dokončených inspekcí.
V prvním pololetí roku 2025 oblastní inspektoráty práce uložily zaměstnavatelům za porušení právních předpisů spadajících do kontrolní působnosti Státního úřadu inspekce práce celkem 2 035 pokut v souhrnné výši 254 750 500 Kč.
Zdroj: Tisková zpráva SÚIP
Červencová Bozpíkova kampaň "Kde blb, tam nebezpečno" se zabývá problematikou digitalizace ve vztahu k BOZP a zaměřuje se na několik aktuálních témat s digitalizací spojených. Cílem je zvýšit efektivitu, flexibilitu a propojení výroby. Všechny tyto nové technologie mají bezesporu dopad také na svět práce a ovlivňují pracovní prostředí a podmínky.
Zůstaňte v obraze i během letních dní s aplikací Chytré podcasty. V každém podcastu vám do 15 minut stručně, jasně a srozumitelně vysvětlíme důležitou novinku.
K poslechu doporučujeme:
Flexinovela zákoníku práce, díl 2. – Odměňování zaměstnanců (Barbora Suchá, ST Legal)
Flexinovela zákoníku práce, díl 3. – Změny pro rodiče (Barbora Suchá, ST Legal)
Rizika a úrazovost v zemědělství (Jiří Vala)
Vymezení ztíženého pracovního prostředí (Michal Zelenák)
Alkohol na pracovišti: důsledky a opatření podle zákoníku práce (Jiří Vala)
Poslanci v pátek 13. 6. 2025 po dlouho odkládaném hlasování schválili novelu zákona č. 309/2006 Sb., zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Nyní ji čeká projednání v Senátu.
Cílem novely zákona je zajištění vyšší úrovně bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, snížení administrativní zátěže zákonem dotčených subjektů a ulehčení práce odborně způsobilých osob k zajišťování úkolů v prevenci rizik a odborně způsobilých osob k činnostem koordinátora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi.
Spolu s novelou by měla spatřit světlo světa i nová nařízení vlády o pracovních úrazech, a požadavcích získání odborné kvalifikace.
Zemědělství zahrnuje činnosti se zvýšenou mírou rizik, která jsou spjata s rostlinnou, a především se živočišnou výrobou. Zemědělství vykazuje vysokou míru úrazovosti při používání vozidel, strojů a zacházení s hospodářskými zvířaty. Problémem je jak vysoká nebezpečnost vykonávaných činností, například s živými zvířaty – především skotem, tak mnohdy nedostatečná osvěta mezi zaměstnanci i jejich vedoucími zaměstnanci. K pracovním úrazům v oblasti zemědělství dochází jednak z důvodu nízké míry zkušeností zaměstnanců s chováním zvířat, podceněním rizik a rutinním přístupem k práci u zkušených zaměstnanců, ale také z důvodu nepravidelných kontrol a revizí na zařízeních.