Tři novinky v BOZP, o kterých se příliš neví - 3. část

Vydáno: 20 minut čtení

V předchozích číslech časopisu BHP jsem se věnoval dvěma novinkám, o nichž jsem měl za to, že by mohly čtenáře zajímat, respektive o nichž by měli být informováni. Ve svém třetím a závěrečném článku této minisérie se zaměřím na problematiku sociálních zařízení, konkrétně na šatny. Možná se to může někomu jevit jako téma okrajové, avšak opak je pravdou. Se šatnami se přeci setkáváme na většině pracovišť, a tudíž by mělo být v zájmu každého "bezpečáka" o této záležitosti něco vědět. Zvláště pak, když od konce roku 2020 platí nová norma ČSN 73 4108, která neřeší jen šatny samotné, ale také definuje postup pro stanovení míry znečištění pracovních oděvů zaměstnanců.

Šatny a šatní skříňky

Problematiku hygienických zařízení a šaten řeší norma ČSN 73 4108. Jedná se o normu, na kterou je odkazováno také v nařízení vlády č. 361/2007 Sb. (viz § 54 odst. 1) formou výlučného odkazu, takže se jedná o normu právně závaznou. Tato norma, jejíž první verze byla vydána již 1. 7. 1972, za svou dlouhou existenci postupně prošla mnoha proměnami. Čtyřikráte byla kompletně změněna, přičemž v roce 2013 byla harmonizována s evropskými standardy.

Bohužel, ani tyto úpravy ale nevedly k odstranění určitých chyb, týkajících se zejména řešení šaten a šatních skříněk. Kupříkladu v terminologické části zcela chyběl výklad několika pojmů, které byly použity v textu normy, jako například pojem zdvojená skříňka. V aplikační praxi panoval dvojí výklad tohoto pojmu – první, že se jedná o dvě samostatné skříňky, z nichž každá má normou stanovené půdorysné rozměry 300 x 500 mm, respektive druhý, že se jedná pouze o jednu skříňku o půdorysném rozměru 300 x 500 mm pouze rozdělenou pevnou přepážkou na dvě buňky tak, aby uvnitř nemohlo docházet ke kontaktu civilního (občanského) oděvu s oděvem pracovním. Na první pohled se tato věc může jevit jako banalita hodná pouze akademických debat, avšak u řady zaměstnavatelů to představovalo poměrně závažný praktický problém. Je totiž zásadní rozdíl, když je zaměstnancům coby zdvojená skříňka poskytnuta jen jedna skříňka rozdělená na dvě buňky, anebo dvě samostatné plnohodnotné skříňky. Od celkového počtu skříněk, resp. počtu zaměstnanců, se totiž odvíjí minimální podlahová plocha celé skříňkové šatny, přičemž na osobu muselo (podle znění normy z roku 2013) připadat nejméně 0,50 m2. V případě velkých firem tak při uplatnění druhé varianty výkladu (který často volily orgány ochrany veřejného zdraví) vznikaly doslova obludné požadavky na dispoziční rozměry zaměstnaneckých šaten. Jeden zaměstnavatel z tohoto důvodu byl dokonce nucen propustit část svých pracovníků ve výrobě, aby tento požadavek dokázal splnit. Na téma šaten jsme v průběhu roku 2019 dostali několik dotazů, z nichž jeden si zde dovolím ocitovat:

…V současnosti řešíme poměrně kardinální otázku, jak splnit požadavky na vybavení našich šaten skříňkami dle hygienických předpisů a současně, jak to udělat při omezeném prostoru, které pro šatny máme. V loňském roce jsme výrobu posílili o noční směnu, takže jsme nabrali nové zaměstnance, včetně agenturních. K dispozici ale máme pořád tytéž prostory. Šatní skříňky jsme proto byli nuceni rozmístit i podél chodeb, což se ale nelíbilo na&

Související dokumenty

Související články

První rok v práci může být fatální
Kontrolní činnost orgánů inspekce práce v oblasti nebezpečných látek
Řízení BOZP a hodnocení rizik v odvětví vzdělávání
Inteligentní systémy pro monitorování BOZP
"Job Hazard Analysis" a bezpečné pracovní postupy
Řízení expozice oxidu křemičitému ve stavebnictví
Aktuálně z právních předpisů BOZP
Rizika pracovního prostředí v Moravskoslezském kraji
Zdravotní a bezpečnostní rizika ve stavebnictví
Řízení bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců na pracovištích
Staveniště je stále jedno z nejrizikovějších pracovišť
Stop úrazům a nemocem souvisejícím s prací
Fyzicky a psychicky náročné stavebnictví
Bezpečné používání žebříků na pracovištích
Kontrolní činnost SÚIP v roce 2017 v oblasti bezpečnosti práce a bezpečnosti při provozu vyhrazených technických zařízení
Možné přístupy k řešení práce formou home office
Bezpečnost práce při používání zdvihacích zařízení
Bezpečné pracoviště, realita nebo fikce
Bezpečnost práce platí i pro malé firmy

Související otázky a odpovědi

Bezpečnostní listy na pracovišti
Ztráta na výdělku při pracovním úrazu
Skladování a nakládání s NCHL
Lékařská prohlídka zaměstnance
Posouzení příčinné souvislosti s pracovním úrazem
Skupina prací z hlediska BOZP a pro zaručenou mzdu - obsluha váhy
Montérkovné - vnitřní předpis na stanovení výše náhrady na údržbu pracovního oblečení
Zdravotní pojištění a překážky na straně zaměstnance
Práce ve ztíženém prostředí
Lékařská prohlídka u zaměstnance na DPP, DPČ
Počítání lhůty pro dohled lékaře na pracovišti
Doplňující otázka k - Lékařská prohlídka u zaměstnance na DPP, DPČ
Zodpovědnost zaměstnavatele za absolvování povinných školení pro osvědčení profesní způsobilosti zaměstnanců
Zdravotní způsobilost zaměstnance - stavbyvedoucího a řidiče
Pracovnělékařská péče - mimořádné prohlídky po dlouhodobé nemoci
Povinnost společnosti mít závodního lékaře
Vstupní lékařská prohlídka u dohod mimo pracovní poměr při práci v noci
Výpis ze zdravotní dokumentace jako daňově uznatelný náklad
Lékařská prohlídka u řidiče referenta
Záznam o úrazu v případě nepracovního úrazu

Související pracovní situace

Diisokyanáty a posuzování zdravotní způsobilosti k práci
Zajišťujeme pitný režim našich zaměstnanců z vlastní studny
Práce s azbestem
Mladiství a provádění pracovnělékařských prohlídek
Nebezpečné látky a poskytování OOPP
Výdejníky, sodobary a watercoolery na pracovišti
Pitný režim zaměstnanců
Provádění školení BOZP mladistvých zaměstnanců
Zaměstnavatel nepřidělil vhodná OOPP
Zaměstnavatel neurčil přístupové cesty na pracoviště
Nebezpečné látky a jejich skladování
Stal se neobvyklý úraz, co s tím?
Závaznost bezpečnostních pokynů vydaných zaměstnavatelem
Vstupní pracovnělékařské prohlídky u dohodářů
Přeprava chemických látek
Úrazem postižený zaměstnanec požil alkohol a nebyl odškodněn
Neutěšený stav pracovišť. Jak zajistit úklid?
Diisokyanáty a odborná příprava pro jejich bezpečné používání
Nebezpečné látky a hodnocení rizik
Pravidelné provádění detalkoholových zkoušek u zaměstnavatele

Seriál

Tři novinky v BOZP, o kterých se příliš neví - 3. část
Tři novinky v BOZP, o kterých se příliš neví - 2. část
Tři novinky v BOZP, o kterých se příliš neví - 1. část