Tři novinky v BOZP, o kterých se příliš neví - 3. část

Vydáno: 20 minut čtení

V předchozích číslech časopisu BHP jsem se věnoval dvěma novinkám, o nichž jsem měl za to, že by mohly čtenáře zajímat, respektive o nichž by měli být informováni. Ve svém třetím a závěrečném článku této minisérie se zaměřím na problematiku sociálních zařízení, konkrétně na šatny. Možná se to může někomu jevit jako téma okrajové, avšak opak je pravdou. Se šatnami se přeci setkáváme na většině pracovišť, a tudíž by mělo být v zájmu každého "bezpečáka" o této záležitosti něco vědět. Zvláště pak, když od konce roku 2020 platí nová norma ČSN 73 4108, která neřeší jen šatny samotné, ale také definuje postup pro stanovení míry znečištění pracovních oděvů zaměstnanců.

Šatny a šatní skříňky

Problematiku hygienických zařízení a šaten řeší norma ČSN 73 4108. Jedná se o normu, na kterou je odkazováno také v nařízení vlády č. 361/2007 Sb. (viz § 54 odst. 1) formou výlučného odkazu, takže se jedná o normu právně závaznou. Tato norma, jejíž první verze byla vydána již 1. 7. 1972, za svou dlouhou existenci postupně prošla mnoha proměnami. Čtyřikráte byla kompletně změněna, přičemž v roce 2013 byla harmonizována s evropskými standardy.

Bohužel, ani tyto úpravy ale nevedly k odstranění určitých chyb, týkajících se zejména řešení šaten a šatních skříněk. Kupříkladu v terminologické části zcela chyběl výklad několika pojmů, které byly použity v textu normy, jako například pojem zdvojená skříňka. V aplikační praxi panoval dvojí výklad tohoto pojmu – první, že se jedná o dvě samostatné skříňky, z nichž každá má normou stanovené půdorysné rozměry 300 x 500 mm, respektive druhý, že se jedná pouze o jednu skříňku o půdorysném rozměru 300 x 500 mm pouze rozdělenou pevnou přepážkou na dvě buňky tak, aby uvnitř nemohlo docházet ke kontaktu civilního (občanského) oděvu s oděvem pracovním. Na první pohled se tato věc může jevit jako banalita hodná pouze akademických debat, avšak u řady zaměstnavatelů to představovalo poměrně závažný praktický problém. Je totiž zásadní rozdíl, když je zaměstnancům coby zdvojená skříňka poskytnuta jen jedna skříňka rozdělená na dvě buňky, anebo dvě samostatné plnohodnotné skříňky. Od celkového počtu skříněk, resp. počtu zaměstnanců, se totiž odvíjí minimální podlahová plocha celé skříňkové šatny, přičemž na osobu muselo (podle znění normy z roku 2013) připadat nejméně 0,50 m2. V případě velkých firem tak při uplatnění druhé varianty výkladu (který často volily orgány ochrany veřejného zdraví) vznikaly doslova obludné požadavky na dispoziční rozměry zaměstnaneckých šaten. Jeden zaměstnavatel z tohoto důvodu byl dokonce nucen propustit část svých pracovníků ve výrobě, aby tento požadavek dokázal splnit. Na téma šaten jsme v průběhu roku 2019 dostali několik dotazů, z nichž jeden si zde dovolím ocitovat:

…V současnosti řešíme poměrně kardinální otázku, jak splnit požadavky na vybavení našich šaten skříňkami dle hygienických předpisů a současně, jak to udělat při omezeném prostoru, které pro šatny máme. V loňském roce jsme výrobu posílili o noční směnu, takže jsme nabrali nové zaměstnance, včetně agenturních. K dispozici ale máme pořád tytéž prostory. Šatní skříňky jsme proto byli nuceni rozmístit i podél chodeb, což se ale nelíbilo našim odborářům. Oznámili to na K

Související dokumenty

Související články

První rok v práci může být fatální
Kontrolní činnost orgánů inspekce práce v oblasti nebezpečných látek
Řízení BOZP a hodnocení rizik v odvětví vzdělávání
Inteligentní systémy pro monitorování BOZP
Zdravotní a bezpečnostní rizika ve stavebnictví
Staveniště je stále jedno z nejrizikovějších pracovišť
Aktuálně z právních předpisů BOZP
"Job Hazard Analysis" a bezpečné pracovní postupy
Rizika pracovního prostředí v Moravskoslezském kraji
Řízení bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců na pracovištích
Karta BOZP pro profesi: Stojvedoucí
Řízení expozice oxidu křemičitému ve stavebnictví
Stop úrazům a nemocem souvisejícím s prací
Fyzicky a psychicky náročné stavebnictví
Bezpečnost práce při používání zdvihacích zařízení
Novela nařízení vlády č. 361/2007 Sb., s účinností od 20. 5. 2021
Pandemie, globální výzva pro resilientní systémy BOZP
Problémy s kategorizací prací
Příběhy o přidělování a používání OOPP (2. díl)

Související otázky a odpovědi

Bezpečnostní listy na pracovišti
Ztráta na výdělku při pracovním úrazu
Skladování a nakládání s NCHL
Skupina prací z hlediska BOZP a pro zaručenou mzdu - obsluha váhy
Montérkovné - vnitřní předpis na stanovení výše náhrady na údržbu pracovního oblečení
Lékařská prohlídka zaměstnance
Posouzení příčinné souvislosti s pracovním úrazem
Úrazové pojištění u dohody o provedení práce
Testování a očkování v sociálních službách
Odmítnutí testování na přítomnost covid-19
Zkouška na alkohol v krvi
Vstupní lékařská prohlídka pro administrativního pracovníka - smluvní lékař
Pracovnělékařské prohlídky soudců
Úhrada psychologického vyšetření zaměstnance
Periodická lékařská prohlídka u DPP
Smlouva o výkonu funkce prokuristy - pracovní úraz a nemoc z povolání
Kontrola používání OOPP
Odškodnění pracovního úrazu
Odmítnutí vyplnit formulář Hodnocení bolestného
Dioptrické brýle jako OOPP