BOZP při práci formou home office

Vydáno: 12 minut čtení

Zvolit si začátek a konec pracovní doby, možnost zařídit si osobní věci v jakoukoli hodinu, ušetřit za dopravu a do kanceláře, která je vzdálená třeba jen přes chodbu v další místnosti bytu, vyběhnout v pantoflích – takové jsou výhody, které požívají tzv. teleworkeři, homeworkeři1), neboli domáčtí zaměstnanci.

A nutno dodat, že bez významu nejsou ani výhody pro zaměstnavatele, mezi které patří úspora nákladů nebo možnost zaměstnávat například ženy na rodičovské dovolené. V tom případě odpadá nutnost nabírat nové zaměstnance, které by musel zaučovat a školit.

Taková práce má samozřejmě také své nevýhody. Zaměstnavatelé uvádí například nemožnost kontroly zaměstnanců při výkonu pracovních úkolů anebo jejich obtížnější řízení. Námi oslovení lidé, kteří si práci z domova na nějakou dobu vyzkoušeli, pak uvádějí například ztrátu pracovního řádu, izolovanost, absenci kontaktu s kolegy či nemožnost vyřídit si pracovní záležitosti osobně. Pokud člověk pracuje doma z důvodu péče o děti a nedodržuje pevně stanovený řád, což mnohdy ani nejde, tak to mohou odnášet děti nebo práce.

Z uvedeného vyplývá, že taková práce není sice pro každého, ale každopádně je to pro mnoho lidí zajímavý benefit, který může pozitivním způsobem přispět ke sladění rodinného a pracovního života. Tématem článku však nebudou výhody a nevýhody práce doma, ty si musí zvážit každý sám, ale bezpečnost práce domáckých pracovníků.

Jak má zaměstnavatel, který se rozhodne poskytnout svým zaměstnancům možnost pracovat z domova, zajistit jejich bezpečnost? Jak se řeší případný pracovní úraz? Jak si zkontrolovat, v jakém prostředí zaměstnanec pracuje, když zaměstnanec není povinen nikoho pouštět do bytu? (1) Právě na to by článek měl dát odpověď.

Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů

Související dokumenty

Související články

Možné přístupy k řešení práce formou home office
Zdravotní a bezpečnostní rizika ve stavebnictví
Zemní a výkopové práce - druhá nejrizikovější činnost na staveništi
Výsledky průzkumu podniků na téma nových a vznikajících rizik (ESENER-2)
Identifikace kořenových příčin úrazů
První rok v práci může být fatální
Staveniště je stále jedno z nejrizikovějších pracovišť
BOZP v digitalizovaném světě
(Ne)bezpečný provoz a používání strojů a zařízení
Význam a užití barev pro úpravu pracovního prostředí
Bezpečné používání žebříků na pracovištích
"Job Hazard Analysis" a bezpečné pracovní postupy
Kontrolní činnost orgánů inspekce práce v oblasti nebezpečných látek
Řízení BOZP a hodnocení rizik v odvětví vzdělávání
Jak se vyhnout pokutám při porušení předpisů k bezpečnosti práce
Inteligentní systémy pro monitorování BOZP
Rizika pracovního prostředí v Moravskoslezském kraji
Řízení bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců na pracovištích
Práce ve výškách v průmyslu a ochrana proti pádu

Související otázky a odpovědi

Práce ve výšce za nepříznivého počasí na zahraničním pracovišti
Zdravotní pojištění a překážky na straně zaměstnance
Práce ve ztíženém prostředí
Ztráta na výdělku při pracovním úrazu
Vstupní lékařská prohlídka u dohod mimo pracovní poměr při práci v noci
Pracovní úraz
Školení první pomoci
DPP - vstupní prohlídka
Pracovnělékařské prohlídky
Pracovnělékařské služby
Chemické záchody na pracovišti
Náhrada za ztrátu příjmu po skončení pracovní neschopnosti
Pracovní úraz - externí pracovník
Lékařský posudek o zdravotní způsobilosti - poučení
Nutnost opakování vstupní prohlídky
Použití vlastního vozidla při služební cestě
Lékařská prohlídka u zaměstnance na DPP, DPČ
Počítání lhůty pro dohled lékaře na pracovišti
Doplňující otázka k - Lékařská prohlídka u zaměstnance na DPP, DPČ
Zodpovědnost zaměstnavatele za absolvování povinných školení pro osvědčení profesní způsobilosti zaměstnanců