smrt zaměstnance
Přípravné, obslužné, kontrolní práce při provozování lanové dráhy/lyžařského vleku ve venkovních i vnitřních prostorách, jednoduchá technická a provozní údržba. Práce ve výškách, činnosti v obvykle nevyhovujících ergonomických (pracovní polohy) a mikroklimatických podmínkách; jízda osobním automobilem, čtyřkolkou, na lyžích (obsluha lyžařského vleku).
21 let, střední vzdělání s výučním listem tříleté, v oboru mechanik elektrotechnických zařízení, mechanik strojů, strojírenství a strojírenská výroba. V případě ovládání/řízení lanové dráhy též odborná způsobilost podle vyhlášky č. 16/2012 Sb., o odborné způsobilosti osob řídících drážní vozidlo a osob provádějících revize, prohlídky a zkoušky určených technických zařízení (průkaz způsobilosti). Profesní kvalifikace staniční pracovník/pracovnice lanové dráhy, obsluha lyžařského vleku apod., obsluha radiostanice, školení první pomoci, práce ve výškách a nad volnou hloubkou, absolvování předepsané teoretické a praktické výuky a výcviku pod dohledem stanovené délky.
Vydáno: 02. 12. 2024
Správce objektu zajišťuje pořádek, čistotu, drobné opravy a údržbu, vytváří podmínky pro dlouhodobé udržení pořádku, společensky žádoucích vztahů a jednání a kontroluje a vyžaduje dodržování bezpečnostních opatření v objektech a přilehlém okolí.
Střední vzdělání s výučním listem v oborech technického nebo stavebního zaměření; další doporučený požadavek – odborná způsobilost podle vyhlášky č. 50/1978 Sb., o odborné způsobilosti v elektrotechnice, § 6 – Pracovníci pro samostatnou činnost, další vzdělání – profesní kvalifikace – Domovník (69-069-M).
Vydáno: 09. 03. 2022
Práce lodníka nebo převozníka je vykonávána převážně na palubách, příp. v podpalubí plujícího plavidla, částečně pak i mimo plavidlo, a to zejména při opravách, vyvazování, naloďování/vyloďování, resp. při nakládacích/vykládacích pracích. Práce mimo plavidlo zahrnuje nejčastěji pohyb po březích, molech, lávkách, nábřežních zdech přístavů, pohyblivých můstcích přístavišť, pochozích lávkách plavebních komor nebo lodních zdvihadel, případně i po zamrzlé hladině (např. při bourání ledové celiny). Řízení plavidla probíhá z lodního můstku či kormidelny. Plavidla mohou být provozována na všech vnitrozemských vodních cestách anebo na vodních cestách námořního charakteru.
Nejvhodnějším vzděláním je střední vzdělání s výučním listem v oboru lodník (kód oboru 23-65-H/02), nebo v oboru strojník-lodní doprava (kód oboru 23-65-H/009). Alternativou je osvědčení o odborné způsobilosti k vedení a obsluze plavidel podle zákona č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě (Průkaz způsobilosti lodníka, resp. Průkaz způsobilosti převozníka) udělené Státní plavební správou.
Charakteristickým místem výkonu práce je stanoviště hnacího vozidla, speciálního hnacího vozidla nebo řídícího vozu. Nejvhodnější přípravu pro tuto pozici poskytuje střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru provoz, organizace a ekonomika dopravy. Jinou alternativu představuje střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru strojírenství, střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru elektrotechnika, střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru strojírenství, střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru provoz, organizace a ekonomika dopravy, střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru silnoproudá elektrotechnika, střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru elektrotechnika a střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru silnoproudá elektrotechnika. Současně je vyžadována všeobecná odborná způsobilost (licence strojvedoucího) a zvláštní odborná způsobilost (osvědčení strojvedoucího – prokázání teoretických, praktických znalostí z řízení konkrétního druhu vozidla, konkrétních místních podmínek a českého jazyka, pokud není mateřským jazykem žadatele). Pro ostatní kategorie železničních drah jsou nutné odlišné kvalifikační předpoklady (průkaz způsobilosti k řízení drážního vozidla vydaný drážním správním úřadem nebo licence strojvedoucího).
Vzorky se odebírají za rozličných situací, a to jak ve venkovních pracovištích, tak i ve stavebních objektech (kotelny, šachty, kanalizační stoky, grotty apod.). Odběr z vodních útvarů zahrnuje nejčastěji pohyb a práci na březích, na okrajích mostů, lávek, hrází nebo na vodních přepadech, dále přepravu osob a materiálu pomocí plavidel, a také práci na zamrzlé hladině v místech průseků v ledu. Vzorky se mohou odebírat i přímo z vody (potoky, řeky, stojaté vodní plochy), kdy se pracovník brodí povrchovým vodním útvarem. Doprovodné činnosti jako např. příprava před vzorkováním nebo konzervace odebraných vzorků se provádí v bezprostřední blízkosti odběrových míst. Vzorky jsou následně převáženy do laboratoře k analýze.
Pro úplnou profesní kvalifikaci vzorkaře je vyžadováno alespoň střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru aplikovaná analytická chemie, nebo vysokoškolské vzdělání v tomto nebo příbuzném oboru. Pro samostatnou práci vzorkaře, který nedisponuje tímto vzděláním, je vyžadováno úspěšné složení zkoušky u akreditovaného subjektu, kterým uchazeč prokáže své kompetence k výkonu této práce. Obvyklým kvalifikačním požadavkem je také řidičské oprávnění skupiny B dle zákona č. 361/2000 Sb. ve znění pozdějších předpisů.
Vydáno: 16. 12. 2016