Ke změnám v právní úpravě zaměstnávání cizinců

Vydáno: 32 minut čtení

Dne 1. října 2025 nabývá účinnosti zákon č. 152/2025 Sb. , kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o dávce státní sociální pomoci. Tento zákon navazuje na zákon o dávce státní sociální pomoci, kterým dochází mimo jiné k transformaci přídavku na dítě a příspěvku na bydlení ze systému státní sociální podpory a příspěvku na živobytí a doplatku na bydlení ze systému pomoci v hmotné nouzi do jedné dávky – dávky státní sociální pomoci, je nezbytné upravit zákony, které jsou uvedenou úpravou dotčeny. Součástí dávky státní sociální pomoci budou složky bydlení, živobytí, dítě a pracovní bonus. Zákon č. 152/2025 Sb. obsahuje celkem 44 částí, z toho vyplývá, že mění celkem 42 zákonů a mimo jiné i zákon č. 326/1999 Sb. , o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů a zákon č. 435/2004 Sb. , o zaměstnanosti. Kromě objasnění změny, která nastane uvedeného 1. října 2025 si připomeneme, co vše musí zaměstnavatel při zaměstnávání cizince zařídit z hlediska BOZP.

Ke změnám v právní úpravě zaměstnávání cizinců
JUDr.
Eva
Dandová
Právní východiska zaměstnávání cizinců v ČR
Problematiku zaměstnávání cizinců v ČR řeší v rámci českého právního řádu především dva zákony, kterými jsou zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů a zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti. Tyto předpisy dohromady tvoří ucelený rámec podmínek, za kterých mohou zaměstnanci ze zahraničí vykonávat zaměstnání na území ČR. Vzhledem k širokému spektru případů a situací, které se mohou vztahovat ať již k samotnému zaměstnanci ze zahraničí, jeho zaměstnavateli či vztahu, který bude zaměstnanec ze zahraničí navazovat s právnickou či fyzickou osobou na území ČR, jsou příslušné podmínky velmi složité a komplikované. V dalším používáme termín „cizinec“ pouze pro občany tzv. třetích států a termín „občan EU“ pro občany členských států EU, EHP a Švýcarska.
Tuto situaci neusnadňuje ani okolnost, že ČR je součástí EU, která se problematikou migrace a zejména migrace do členských států EU intenzivně zabývá. Praktickým projevem činnosti EU v tomto smyslu je velké množství přijatých směrnic, které byla, je či bude ČR povinna implementovat. Oproti ostatním oblastem cizineckého práva je právě zaměstnávání cizinců spjato s evropskou legislativou nejúžeji a většinu v současné době používaných typů dlouhodobých pobytů za účelem zaměstnání představují evropské instituty (jsou to instituty, jež byla ČR povinna implementovat do svého právního řádu na základě příslušných směrnic EU. Jedná se zejména o:
modrou kartu,
zaměstnaneckou kartu,
kartu vnitropodnikově převedeného zaměstnance, a
problematiku sezónního zaměstnávání.
Vedle nezpochybnitelné role EU ve vývoji právních předpisů zaměstnávání cizinců lze ovšem třeba zmínit i roli státu, který se s ohledem na proměny hospodářské situace snaží prostřednictvím jednotlivých institutů cizineckého práva stimulovat domácí ekonomiku. Z pohledu historie se jednalo zejména o institut zelených karet, představující povolení k dlouhodobému pobytu cizince za účelem zaměstnání, který byl cizincům k dispozici do 24. června 2014, než byl nahrazen v současné době využívaným institutem zaměstnaneckých karet.
Kromě obou výše zmiňovaných veřejnoprávních předpisů je dále třeba ještě upozornit na některá ustanovení zákoníku práce. Byť se svou podstatou jedná o soukromoprávní předpis, který upravuje vzájemné vztahy zaměstnanců a zaměstnavatelů a žádným způsobem nezasahuje do nastavených pravidel pro výkon práce cizinců v ČR, obsahuje některá pravidla, která se specificky dotýkají zaměstnávání cizinců.
Zákon o pobytu cizinců je stěžejním předpisem cizineckého práva a lze v něm tedy nalézt základní úpravu pobytových povolení v oblasti zaměstnávání cizinců. Jsou zde upraveny veškeré podmínky a postupy pro získávání povolení k pobytům za účelem zaměstnání. Tato pravidla stanoví, o jaký typ pobytového povolení si vůbec může cizinec v dané situaci požádat, jaké dokumenty a v jaké formě je povinen k žádosti doložit, a samozřejmě také upravují celý postup od podání žádosti až po převzetí daného pobytového povolení. V tomto smyslu zákon o pobytu cizinců upravuje jako základní a výchozí typ pobytového povolení zaměstnaneckou kartu. Dál jsou zde obecně upraveny některé související povinnosti cizinců, které jim z pobytu na území ČR vyplývají (např. povinnost oh

Související dokumenty

Související články

Zaměstnávání migrantů/cizinců v zemědělské oblasti
Zaměstnávání cizinců v České republice
Vybrané poznatky z oblasti zaměstnávání cizinců
Školení k BOZP a umělá inteligence
Povinnosti zaměstnavatelů v oblasti BOZP
Problematika školitelů obsluh manipulačních vozíků s vlastním pohonem z úhlu pohledu soudních znalců
Motivační školení k prevenci rizik
Práce dětí
Zákon o inspekci práce ve světle novel
BOZP agenturních zaměstnanců
Digitalizované školení a inteligentní ochrana budoucnosti
Role dodavatelských řetězců v cirkulární ekonomice
Zranitelné skupiny pracovníků a BOZP
Zlepšení kultury prevence pracovních úrazů v lesnictví
Práva a povinnosti zaměstnanců v oblasti BOZP
Možné přístupy k řešení práce formou home office
Předcházení opakování pracovních úrazů efektivním LFI systémem
Pilíře bezpečnosti ve stavebnictví a ostatních odvětvích
Předcházení muskuloskeletálním poruchám souvisejícím s prací
Poznámka ke školení v oblasti BOZP
Řízení BOZP v odvětví dopravy a skladování
Sdílené pracoviště dvou zaměstnavatelů

Související otázky a odpovědi

Podpis pracovní smlouvy s cizinci
Školení první pomoci
Zodpovědnost zaměstnavatele za absolvování povinných školení pro osvědčení profesní způsobilosti zaměstnanců
Periodická prohlídka - návaznost na další prohlídku
Lékařská prohlídka zaměstnance
Posouzení příčinné souvislosti s pracovním úrazem
Pozbytí zdravotní způsobilosti a možná řešení
Povinnost absolvovat preventivní lékařské prohlídky
Zdanění náhrad při pracovním úrazu
Pracovní úraz
Odškodnění pracovního úrazu
Prevence rizik - nutnost mít odborně způsobilou osobu
Testování a očkování v sociálních službách
Skupina prací z hlediska BOZP a pro zaručenou mzdu - obsluha váhy
Odmítnutí testování na přítomnost covid-19
Zkouška na alkohol v krvi
Úhrada psychologického vyšetření zaměstnance
Smlouva o výkonu funkce prokuristy - pracovní úraz a nemoc z povolání
Kontrola alkoholu na pracovišti
Příplatek za práci ve ztíženém pracovním prostředí

Související pracovní situace

Odpovědnost zaměstnavatele za zajištění BOZP
Povinnost zaměstnavatele informovat zaměstnance v oblasti BOZP
Zaměstnavatel neprovádí školení BOZP zaměstnanců
Práce s azbestem
Povinnost zaměstnavatele vypracovat vnitřní předpis BOZP
U nás má odpovědnost za zajištění BOZP bezpečák
Závaznost bezpečnostních pokynů vydaných zaměstnavatelem
Závaznost nebo nezávaznost technických norem v oblasti BOZP
Odborová organizace oznámila zaměstnavateli kontrolu nad stavem BOZP
Provádění školení BOZP mladistvých zaměstnanců
Nebezpečné látky a odborná a zdravotní způsobilost
Nebezpečné látky a školení BOZP
Nebezpečné látky a nácvik v případě havárií
Nebezpečné látky a hodnocení rizik
Prověrka nebo audit BOZP, jaký je v tom rozdíl?
Nebezpečné látky a protivýbuchová ochrana
Vyhrazená zdvihací zařízení a hodnocení rizik
Mladiství a provádění pracovnělékařských prohlídek
Stal se neobvyklý úraz, co s tím?
Výdejníky, sodobary a watercoolery na pracovišti

Související zákony

§ 48 zákona č. 262/2006 Sb.
§ 101 zákona č. 262/2006 Sb.
§ 103 zákona č. 262/2006 Sb.
§ 142 zákona č. 262/2006 Sb.
326/1999 Sb. o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů
435/2004 Sb. o zaměstnanosti
č. 262/2006 Sb., zákoník práce
90/2012 Sb. o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích)
408/2023 Sb. , kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
152/2025 Sb. , kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o dávce státní sociální pomoci

Vyhlášky

125/1993 Sb. , kterou se stanoví podmínky a sazby zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání