Bezpečnost práce u motorových vozíků

Vydáno: 15 minut čtení

Dle mého názoru k problematice provozu motorových vozíků, dále k pracovní úrazovosti u tohoto zdroje, bylo již v předcházejícím období, a to například ze strany metodika pro manipulaci s břemeny Státního úřadu inspekce práce (SÚIP), zpracováno mnoho příspěvků. Dále rovněž problematika motorových vozíků byla již i několikrát prezentována metodikem pro manipulaci s břemeny SÚIP například na odborném semináři pod názvem „VOZÍKY“, což bylo odborníky v oblasti školitelů (instruktorů) motorových vozíků (MV) velmi pozitivně hodnoceno. Na základě získaných informací, tak řada školitelů (instruktorů) MV významně obohatila svá školení. Bohužel vysoká pracovní úrazovost, jak vyplývá z informačního systému o pracovních úrazech vedený SÚIP u tohoto zdroje (viz tabulka), si opět vyžaduje pozornost.

Bezpečnost práce u motorových vozíků
Ing.
Jiří
Kysela
Z informačního systému o pracovních úrazech vedený SÚIP je u zdroje: „Motorové dopravní prostředky vnitropodnikové – motorové vozíky“ za období roku 2023, dále za rok 2024 a za období leden až duben 2025 pracovní úrazovost následující:
Období
Pracovní úrazy (PÚ)
Úrazy celkem
Smrtelný
Závažný
Ostatní
2023
1
13
71
85
2024
1
14
107
122
leden až duben 2025
0
4
27
31
Nárůst v roce 2024 o cca 30 % vůči roku 2023!
Legenda:
Smrtelný PÚ – takové poškození zdraví, na jehož následky úrazem postižený zaměstnanec nejpozději do 1 roku zemřel.
Závažný PÚ – takové poškození zdraví, trvá-li hospitalizace úrazem postiženého zaměstnance více než 5 dnů.
Ostatní PÚ – takové poškození zdraví, jehož následkem došlo ke zranění zaměstnance s pracovní neschopností delší než 3 kalendářní dny.
Charakteristic