Řízení pracovního stresu – Chcete-li ušetřit, vsaďte na zdraví zaměstnanců

Vydáno: 2 minuty čtení

Kampaň CHCETE-LI UŠETŘIT, VSAĎTE NA ZDRAVÍ ZAMĚSTNANCŮ

ŘÍZENÍ PRACOVNÍHO STRESU

V České republice je pracovní stres považován za negativní u 49 % zaměstnanců, projevy klinicky závažné deprese postihují téměř 7 % a lehké depresivní obtíže se týkají až 30 % pracovní populace. Řízení psychosociálních rizik vedoucích ke stresu na pracovišti zahrnuje stejné základní principy a postupy jako pro ostatní nebezpečí a rizika na pracovišti.

PSYCHOSOCIÁLNÍ RIZIKA A PRACOVNÍ STRES

Psychosociální rizika související s prací jsou souborem rizik, která ovlivňují zaměstnance. Tato rizika mohou mít škodlivé dopady na sociální, psychické i fyzické zdraví, jako je například pracovní stres vedoucí k syndromu vyhoření nebo problémy s pohybovým aparátem. Psychosociální rizika tak mohou mít vliv nejen na zdraví zaměstnanců, ale rovněž i na prosperitu samotné firmy. Z tohoto důvodu se organizace začínají zaměřovat i na podporu a řízení duševního zdraví zaměstnanců.

ZÁKONNÁ POVINNOST ZAMĚSTNAVATELE 

Zaměstnavatelé mají zákonnou povinnost vyhledávat a hodnotit rizika a přijímat opatření k jejich odstranění nebo minimalizování. To se týká i psychosociálních rizik.

NÁKLADY ZAMĚSTNAVATELE SPOJENÉ S PSYCHOSOCIÁLNÍMI RIZIKY

Pokud zaměstnavatel neřeší psychosociální rizika, mohou náklady na jednoho zaměstnance přesáhnout 100 000 Kč ročně. Například pracovní neschopnost pro poruchy duševního zdraví, které mohou být jedním z důsledků působení psychosociálních rizik, může trvat i více než 100 dnů.

HODNOCENÍ RIZIK V PĚTI KROCÍCH:

  • Krok č. 1: Určení rizik a ohrožených osob
  • Krok č. 2: Vyhodnocení rizik a jejich seřazení podle priorit
  • Krok č. 3: Rozhodnutí o preventivním opatření
  • Krok č. 4: Přijetí opatření
  • Krok č. 5: Sledování a přezkum situace

Zapojení zaměstnanců a jejich zástupců do každé fáze procesu je zásadní pro úspěch. Hodnocení rizik na pracovišti by nemělo být jednorázovou záležitostí. Mělo by se jednat o kontinuální proces, kdy se rizika pravidelně přezkoumávají v určených časových intervalech nebo při jakékoliv změně na pracovišti.

 

Stres na pracovišti = vyšší náklady pro firmu

Návratnost každé koruny investované do BOZP může být i více než dvojnásobná.

Novinky

  • Novinky
Dnes bylo ve Sbírce zákonů publikováno nařízení vlády č. 466/2025 Sb., o úpravě náhrady za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí z povolání a o úpravě náhrady nákladů na výživu pozůstalých podle pracovněprávních předpisů (nařízení o úpravě náhrady). Náhrada za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí z povolání a náhrada nákladů na výživu pozůstalých příslušející pozůstalým se tímto nařízením od 1. ledna 2026 zvyšuje o 2,6 % a 240 Kč.
13. 11. 2025 / 1 minuta čtení
  • Novinky
Nová zpráva agentury EU-OSHA uvádí, že za posledních deset let došlo v odvětví zdravotnictví a sociální péče k výraznému nárůstu počtu úrazů bez následku smrti, což utvrzuje jeho status jednoho z nejrizikovějších odvětví z hlediska pracovních úrazů. Zpráva poskytuje přehled trendů v oblasti výskytu úrazů, zkoumá nejčastější typy úrazů a nabízí preventivní opatření na technické, organizační a individuální úrovni. Obsahuje také příklady osvědčených postupů a informace o praktických nástrojích.
12. 11. 2025 / 1 minuta čtení
  • Novinky
Dne 7. 11. 2025 byla ve Sbírce zákonů publikována vyhláška č. 449/2025 Sb., kterou se mění vyhláška č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, (vyhláška o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče), ve znění pozdějších předpisů. Datum účinnosti novely je 1. 1. 2026.
10. 11. 2025 / 1 minuta čtení
  • Novinky
Evropská agentura pro BOZP (EU-OSHA) připravuje novou kampaň Zdravé pracoviště 2026–2028 s názvem Společně pro duševní zdraví v práci, která se zaměří na duševní zdraví a psychosociální rizika při práci v nových a opomíjených profesních skupinách, odvětvích a oblastech. Nabídne také praktická řešení pro podporu duševní pohody v zaměstnání. Tato kampaň vychází z přesvědčení, že duševní zdraví není jen osobní záležitostí jednotlivce, ale společnou odpovědností nás všech – zaměstnanců, zaměstnavatelů, manažerů, personalistů i širší společnosti. V době rychlých změn, digitalizace, globalizace a zvyšujících se nároků na výkon čelíme novým výzvám, které ovlivňují psychickou pohodu lidí v práci. Zároveň však máme k dispozici nástroje, znalosti a zkušenosti, jak na tyto výzvy efektivně reagovat. Připravená sada čtyř materiálů je určena všem, kteří chtějí vytvořit pracovní prostředí, kde se zaměstnanci cítí respektováni, vyslyšeni a podporováni. Nabízí konkrétní informace, inspiraci a doporučení v klíčových oblastech, jako jsou: význam duševního zdraví zaměstnanců pro výkon i spokojenost, budování silné kultury bezpečnosti, vytváření psychicky bezpečného prostředí, prevence a zvládání stresu na pracovišti. Stránky kampaně na www.bozpinfo.cz
4. 11. 2025 / 1 minuta čtení