Kontroly nelegálně pracujících osob

Vydáno: 2 minuty čtení

V uplynulém roce 2024 bylo při kontrolách Státního úřadu inspekce práce odhaleno téměř 2 tisíce nelegálně pracujících osob a za umožnění výkonu nelegální práce vyměřeny pokuty v souhrnné výši necelých 164 miliónů korun.

Z celkového počtu 18 969 kontrol provedených Státním úřadem inspekce práce v roce 2024 bylo 6 328 kontrol zaměřených přímo na odhalování nelegálního zaměstnávání, při kterých byla oblastními inspektoráty zjištěna nelegální práce u 785 subjektů. Kontrolami bylo odhaleno 1 934 nelegálně zaměstnaných osob. V 541 případech se jednalo o občany České republiky, ve 86 případech o občany Evropské unie (nejčastěji občany Slovenska, Rumunska a Polska) a v 1 307 případech o cizince, občany třetích zemí (nejčastěji občané Ukrajiny, Moldavska a Vietnamu). Celkový počet nelegálně pracujících osob zjištěných při loňských kontrolách orgánů inspekce práce, zejména pak cizinců, byl oproti roku 2023 nižší. Důvodem je zejména skutečnost, že dle aktuálně platných zákonných opatření mají ukrajinští uprchlíci se statusem dočasné ochrany volný vstup na trh práce v ČR a z tohoto pohledu mají stejné možnosti zaměstnání jako občané členských zemí EU. Přes tuto skutečnost i v loňském roce bylo nejvíce osob, které byly při kontrolách odhaleny, právě ukrajinské státní příslušnosti. Z celkového počtu nelegálně zaměstnaných cizinců tvořili 59 procent občané Ukrajiny.
Za přestupky nelegální práce bylo v roce 2024 uloženo celkem 831 pokut v celkové výši 163 939 500 Kč.

Nejčastěji byly v roce 2024 odhalovány nelegálně pracující osoby dle klasifikace CZ NACE v sektoru velkoobchod a maloobchod, na pracovištích zaměstnavatelů ve stavebnictví, zpracovatelském průmyslu a sektoru oprav a údržby motorových vozidel. Z pohledu velkosti zaměstnavatele se nelegálního zaměstnávání dopouštěli nejčastěji zaměstnavatelé v kategorii do 9 zaměstnanců a zaměstnavatelé s 10–49 zaměstnanci.

Při organizaci a provádění kontrol orgány inspekce práce spolupracovaly s dalšími orgány státní správy. Pokračovala dlouhodobě fungující spolupráce s ozbrojenými složkami, především s Policií ČR, Službou cizinecké policie a Celní správou. Stejně tak spolupráce s Úřadem práce ČR, Českou správou sociálního zabezpečení, Generálním finančním ředitelstvím a Odborem azylové a migrační politiky, Ministerstva vnitra.

Zdroj: Tisková zpráva SÚIP

Novinky

  • Novinky
Z průzkumu agentury EU-OSHA vyplývá, že téměř polovina pracovníků v EU je pravděpodobně vystavena rizikovým faktorům přispívajícím k rozvoji nádorových onemocnění.
Včera / 3 minuty čtení
  • Novinky
Dnes aktualita trošku z jiného soudku. Naše společnost, Wolters Kluwer ČR, má mnohé další aktivity i mimo oblast BOZP. Jednou z nich je i tato soutěž, se kterou bychom vás chtěli seznámit. A budeme rádi, když informaci předáte třeba do svých finančních oddělení.
17. 12. 2025 / 2 minuty čtení
  • Novinky
Agentura EU-OSHA rozšiřuje svůj Barometr BOZP, který nyní obsahuje nové údaje o tématech psychosociálních rizik a rizik souvisejících s digitalizací, které vycházejí z nedávného průzkumu Situace v oblasti BOZP 2025. Seznamte se s trendy hlášenými pracovníky týkajícími se časového tlaku, nedostatečné komunikace, nejistoty zaměstnání a dalších oblastí. Podívejte se, jak jsou tyto výzvy řešeny prostřednictvím osvětových kampaní, odborné přípravy a poradenství v různých zemích EU. Prozkoumejte, jak digitalizace ovlivňuje psychosociální rizikové faktory, jako je pracovní zátěž a autonomie, a zjistěte, jak se technologie, jako jsou chytré telefony nebo senzory, používají na pracovištích po celé Evropě. Barometr BOZP poskytuje interaktivní celounijní přehled ukazatelů, trendů a statistik v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na základě spolehlivých zdrojů údajů, jako jsou orgány a agentury EU, Eurostat, vnitrostátní orgány, mezinárodní organizace a průzkumy.
16. 12. 2025 / 1 minuta čtení
  • Novinky
Průměrná mzda neovlivňuje jen koupěschopnost obyvatel, ale zasahuje též do pracovněprávní sféry, do oblasti náhrady škody za pracovní úrazy a nemoci z povolání. Pro tyto účely vyhlašuje každoročně Ministerstvo práce a sociálních věcí na základě šetření Českého statistického úřadu průměrnou mzdu v národním hospodářství za 1. až 3. čtvrtletí předchozího kalendářního roku. Pro rok 2026 je to průměrná mzda za toto období v roce 2025. Pro účely zákoníku práce č. 262/2006 Sb. je ve výši 48 171 Kč (Sdělení MPSV č. 538/2025 Sb.). Ve stejné výši je i pro účely zákona o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb. (Sdělení MPSV č. 537/2025 Sb.). V meziročním srovnání činí přírůstek průměrné mzdy za stejné období loňského roku 3 204 Kč, což představuje nárůst o 7,1 %. Jak se nová výše průměrné mzdy pro rok 2026 promítá do pracovněprávních předpisů a tím zvyšuje pracovněprávní nároky zaměstnanců?
15. 12. 2025 / 1 minuta čtení