Nástroje pro hodnocení rizik v mikro a malých podnicích

Vydáno: 27 minut čtení

1. Úvod

Mikropodniky a malé podniky představují přibližně 99 % všech nefinančních podniků v Evropské unii, což je přes 20 milionů podniků. Mikropodniky a malé podniky zaměstnávají přibližně polovinu pracovní síly Evropské unie a představují tak základní pilíř hospodářství Evropské unie.

V letech 2008-2012 v EU-27 připadal největší podíl smrtelných úrazů na pracovníky v podnicích s méně než 50 zaměstnanci. Manažeři mikro a malých podniků často nevědí nebo si myslí, že se jich otázka bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců netýká. Pokud o této povinnosti vědí, tak argumentují tím, že nemají příslušné zdroje nebo odborné znalosti k provádění hodnocení rizik.

Evropská unie, vzhledem k uvedeným skutečnostem, si klade za cíl posílit schopnost mikro, malých a středních podniků zavádět účinná a hospodárná opatření pro předcházení rizikům, a to například pomocí jednoduchých nástrojů, jako je OiRA (Online interactive Risk Assessment).

2. BOZP v mikro a malých podnicích

BOZP v mikro a malých podnicích může být často opomíjena, jelikož tento typ organizací, na rozdíl od velkých společností, většinou nemá dostatečné personální a finanční zdroje vyčleněné pro tuto oblast.

Doporučení Komise 2003/361/ES definuje mikropodniky a malé podniky následovně:

  • mikropodnikméně než 10 zaměstnanců a jeho roční obrat nebo bilanční suma nepřesahují 2 miliony EUR,
  • malý podnikméně než 50 zaměstnanců a jeho roční obrat nebo bilanční suma nepřesahují 10 milionů EUR.

Řízení BOZP je v mikro a malých podnicích tak často nedostatečné a v souvislostí s tím, jsou jejich zaměstnanci vystaveni vyššímu riziku pracovních úrazů a poškození zdraví v souvislosti s prací.

Z Evropského průzkumu podniků na téma nových a vznikajících rizik (ESENER) prováděného agenturou EU-OSHA, je například patrné, že čím je podnik menší, tím jsou výzvy při zvládání BOZP náročnější. Z průzkumu dále vyplývá, že v některých zemích EU a v některých odvětvích dokonce i velmi malé podniky vykazují vysokou úroveň řízení BOZP, takže lze říci, že vždy záleží na přístupu vedení v daném podniku a že řízení BOZP v mikro a malých podnicích může být výrazně zlepšeno, pokud se mu dostává správné podpory.

Strategický rámec EU pro ochranu zdraví a bezpečnosti při práci na období 2014-2020

Jednou z hlavních výzev této strategie je posílení schopnosti mikro a malých a středních podniků zavádět účinná a hospodárná opatření pro předcházení rizikům. Jednotlivé členské státy Evropské unie přistupují k praktickému provádění právních předpisů v oblasti BOZP různým způsobem.

Jedním z nástrojů, za pomoci kterého, mohou malé a střední podniky snadněji plnit požadavky BOZP, je interaktivní online nástroj pro posuzování rizik (OiRA), vyvinutý agenturou EU-OSHA.

Je zapotřebí vyvinout úsilí na úrovni EU a úrovni vnitrostátní. Při vymezování a zavádění regulačních opatření v oblasti BOZP je zapotřebí vzít v úvahu konkrétní okolnosti a omezení mikro a malých podniků. V evropské strategii pro BOZP se uvádí, že nelze předpokládat, že velké a malé podniky budou plnit povinnosti, které vyplývají z pravidel v oblasti BOZP, ve stejné míře, nebo že jim v této souvislosti vzniknou stejné poměrné náklady.

Ve vhodných případech je zapotřebí zjednodušit právní předpisy a poskytnout mikro a malým podnikům pokyny a podporu, které budou přizpůsobené konkrétním požadavkům, aby mohly tyto podniky snadněji posuzovat rizika.

Příklad z praxe:

Ve Velké Británii jen zaměstnavatelé s pěti nebo více zaměstnanci musí mít písemné hodnocení rizik. Zaznamenávají se pouze významná zjištění z provedeného hodnocen

Související dokumenty

Související články

Zvažování rizik, kompetence a povědomí v systémovém řízení
Synergie hodnocení rizik a bezpečných pracovních postupů
Problémy s kategorizací prací
Příběhy o přidělování a používání OOPP (2. díl)
Kontrolní činnost orgánů inspekce práce v oblasti nebezpečných látek
Řízení BOZP v odvětví zdravotní a sociální péče
Poznámka k právní úpravě poskytování OOPP
Zranitelné skupiny pracovníků a BOZP
Mycí, čisticí a dezinfekční prostředky
Předpis zaměstnavatele k ochranným pracovním prostředkům
Řízení BOZP a hodnocení rizik v odvětví vzdělávání
Přenášení břemen
Expozice karcinogenním látkám vznikajícím během pracovního procesu
Jak se vyhnout pokutám při porušení předpisů k bezpečnosti práce
Inteligentní systémy pro monitorování BOZP
Bezpečnost práce při provozu manipulačních vozíků se opětovně podceňuje
Ochranné nápoje
Zaměstnavatel by měl důsledně vyhodnotit rizika spojená s chůzí na pracovištích
Novela nařízení vlády č. 361/2007 Sb., s účinností od 20. 5. 2021

Související otázky a odpovědi

Lékařská prohlídka zaměstnance
Posouzení příčinné souvislosti s pracovním úrazem
Pracovnělékařská prohlídka mimo pracovní dobu
Periodická prohlídka - návaznost na další prohlídku
Pozbytí zdravotní způsobilosti a možná řešení
Povinnost absolvovat preventivní lékařské prohlídky
Zdanění náhrad při pracovním úrazu
Pracovní úraz
Odškodnění pracovního úrazu
Testování a očkování v sociálních službách
Odmítnutí testování na přítomnost covid-19
Zkouška na alkohol v krvi
Úhrada psychologického vyšetření zaměstnance
Smlouva o výkonu funkce prokuristy - pracovní úraz a nemoc z povolání
Kontrola alkoholu na pracovišti
Příplatek za práci ve ztíženém pracovním prostředí
Invalidní důchod I. stupně
Pracovní úraz ve zkušební době - ukončení pracovního poměru
Školení první pomoci
Pracovní úraz - externí pracovník