Homeworking, trend dnešní doby?

Vydáno: 19 minut čtení

Článek se věnuje problematice práce vykonávané tzv. z jiného místa v režimu zákoníku práce a zákona o státní službě.

Úvod

Moderní trh práce dnešní doby předpokládá nejen vyšší kulturu pracovních podmínek zaměstnanců, flexibilitu pracovních, případně služebních vztahů, a v neposlední řadě také benefity pro jednotlivé zaměstnance, na něž jsou nejednou zaměstnavateli lákáni, ale také jiný přístup k výkonu práce, hledání efektivních cest, jak u procesů snížit náklady prostřednictvím lepší organizace práce, či novátorských přístupu k jejímu výkonu. Často uváděným benefitem pro zaměstnance, ať v soukromém sektoru, nebo v sektoru veřejném, bývá možnost tzv. práce z domova/práce z jiného místa než je pracoviště zaměstnavatele. Jedná se však opravdu o benefit? Jaké jsou podmínky výkonu takové práce? Jak je možné předcházet případným nesnázím v porozumění mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem při výkonu práce tímto způsobem? Jak na bezpečnost a ochranu zdraví při práci v tomto režimu? Na tyto a mnohé další otázky se bude soustředit tento článek.

Právní úprava

Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákoník práce“) upravuje ve svém § 317 výkon práce z jiného místa s tím, že stanoví, že na pracovněprávní vztahy zaměstnance, který nepracuje na pracovišti zaměstnavatele, ale podle dohodnutých podmínek pro něj vykonává sjednanou práci v pracovní době, kterou si sám rozvrhuje, se vztahuje zákoník práce s určitými výjimkami. Zákoník práce neupravuje bližší omezení pro místo výkonu práce a předpokládá se jeho specifikace v pracovní smlouvě. Důležitým momentem je sama skutečnost, že zaměstnanec dle tohoto ustanovení vykonává sjednanou práci v pracovní době, kterou si sám rozvrhuje. Je pak na místě, že na něj některá ustanovení zákoníku práce nelze použít (úprava rozvržení pracovní doby, prostojů ani přerušení práce způsobené nepříznivými povětrnostními vlivy, odchylky při jiných důležitých překážkách, atd.) Nutno zdůraznit, že v případě pracovního poměru

Související dokumenty

Související články

Možné přístupy k řešení práce formou home office
Homeworking a BOZP
Vliv digitalizace ekonomiky na bezpečnost a ochranu zdraví
4. část: Bezpečnost a ochrana zdraví při práci, pracovní úrazy a nemoci z povolání
Nová pojetí systému managementu pohledem normy ISO 45001
Současné trendy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví
Pokuta za nedodržení povinnosti při zajišťování bezpečnosti práce
Druhý ročník soutěže PROFESIONÁL - KOORDINÁTOR BOZP NA STAVENIŠTI má svého vítěze
Sdílené pracoviště dvou zaměstnavatelů
Motivační faktory a bariéry pro hodnocení rizik a řešení otázek BOZP
Jak pandemie urychlila změny v BOZP
Digitální technologie, stres a muskuloskeletální poruchy
Novela nařízení vlády č. 361/2007 Sb., s účinností od 20. 5. 2021
Nový kompetenční rámec profesionála v oblasti BOZP
Pracovní podmínky mladistvých
Několik poznámek ke školním úrazům
Nové nařízení vlády k ochranným pracovním prostředkům
Několik poznámek k agenturnímu zaměstnávání
Náhrada škody za nemoc covid-19 a úrazy při home office

Související otázky a odpovědi

Ztráta na výdělku při pracovním úrazu
Posouzení příčinné souvislosti s pracovním úrazem
Lékařská prohlídka zaměstnance
Pozbytí zdravotní způsobilosti a možná řešení
Povinnost absolvovat preventivní lékařské prohlídky
Zdanění náhrad při pracovním úrazu
Pracovní úraz
Odškodnění pracovního úrazu
Pracovnělékařská prohlídka
Lékařské prohlídky - daňová uznatelnost
Smluvní lékař - lékařské prohlídky
Úrazové pojištění u dohody o provedení práce
Testování a očkování v sociálních službách
Odmítnutí testování na přítomnost covid-19
Zkouška na alkohol v krvi
Vstupní lékařská prohlídka pro administrativního pracovníka - smluvní lékař
Pracovnělékařské prohlídky soudců
Úhrada psychologického vyšetření zaměstnance
Periodická lékařská prohlídka u DPP
Smlouva o výkonu funkce prokuristy - pracovní úraz a nemoc z povolání