Pracovní podmínky v nájemních jednotkách obchodních center

Vydáno: 4 minuty čtení

V každém větším městě naší republiky dnes najdeme menší nebo větší obchodní centrum. Někde alespoň jedno, ve větších městech několik. Za posledních asi 25 let se u nás vyrojily jako houby po dešti. Někdy je to přízemní, nejvýše dvoupodlažní objekt, jindy několikapatrová budova nebo i několik budov vzájemně propojených. Vždy to je objekt, jehož vnitřní prostory jsou rozčleněny na řadu menších nebo větších jednotek, které majitel, resp. provozovatel obchodního centra, pronajímá jiným podnikajícím subjektům k provozování nejčastěji obchodní činnosti pro zákazníky.

Všechna obchodní centra Ostravy a v nich každá nájemní jednotka zvlášť byly v průběhu stavebního řízení posuzovány z hlediska kvality vnitřních podmínek jak ve vztahu k zákazníkům, tak i z pohledu pracovních podmínek zaměstnanců. Po letech provozu však mnohé mohlo doznat změn a proto byly ve čtyřech obchodních centrech 3. největšího města v republice provedeny kontroly pro ověření, jaké jsou pracovní podmínky v nájemních jednotkách dnes. Na pracovní podmínky lze pohlížet z mnoha stránek, včetně vlivu vztahů mezi zaměstnanci, není však z praktických důvodů možné posuzovat podmínky komplexně. Cílem kontrol tedy bylo prověřit pouze zajištění pracovišť z hlediska jejich vybavení, vč. sanitárního zázemí zaměstnanců, mikroklimatických podmínek – teploty, relativní vlhkosti, příp. výskytu škodlivin v pracovním prostředí, a to v rozsahu jaký je stanoven v nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů (dále jen NV č. 361/2007 Sb.).

Na toto zadání bylo provedeno celkem 95 kontrol. Činnost kontrolovaných nájemních jednotek byla zaměřena na prodej oděvů, prádla, galanterie, obuvi, kosmetiky, hodinek a klenotů, elektroniky, knih, hraček, potřeb pro domácnost, potřeb pro domácí zvířata apod., ale také na poskytování pojišťovacích a bankovních služeb. Kontroly probíhaly v průběhu prvního pololetí roku 2017. Zjištěné závady byly jednak takové, které vznikly přímo užíváním jednotky jejím provozovatelem, jednak takové, jejichž řešení je spojeno s provozem celého obchodního centra.

Z těch, které přímo souvisí s vlastním provozem nájemní jednotky, bylo nejčastější závadou neumožnění krátkodobého odpočinku vsedě zaměstnancům, kteří pracují trvale ve stoje – ve 26 případech (obr. 2, na obr. 1 je vhodný příklad židle umístěné za obslužným pultem prodejny).

Obrázek 1 - umožnění krátkodobého odpočinku vsedě zaměstnancům, kteří pracují trvale ve stoje

obr. 1

Obrázek 2

obr. 2

Obrázek 3 - zanesení vzduchotechnických vyústek

obr. 3

V 9 případech byly shledány závady v úklidu a údržbě zázemí prodejny, příp. i zanesení vzduchotechnických vyústek (obr. 3), v 9 případech bylo zázemí pro zaměstnance (někdy i WC) využito jako sklad (obr. 4, 5).

Ve 2 prodejnách byly zjištěny závady týkající se osvětlení prodejny (nevhodně nastavené světelné zdroje způsobující oslňování apod.).

Neumožnění krátkodobého odpočinku při trvalé práci ve stoje, který je podle § 49 odst. 4 NV č. 361/2007 Sb. požadován v případě, že se nejedná o trvalé sledování chodu zařízení a umožňuje to technologie a prostorové podmínky, mívá za následek cévní potíže dolních končetin, projevující se např. otoky, bolestmi nohou a pod. Nepořádek a v některých případech až chaos v zázemí prodejen sebou nese nejen nebezpečný pohyb v tomto prostoru (obr. 5), ale i znesnadnění provětrávání (obr. 3, 4).

Obrázek 4 - zanesení vzduchotechnických vyústek

obr. 4

Obrázek 5 - zázemí zaměstnance využito jako sklad

obr. 5

Všechny tyto drobné závady byly vesměs v krátkém termínu odstraněny.

Problémem, který je závislý na celkových podmínkách obchodního centra, jsou teplotně-vlhkostní podmínky v průběhu roku. V obchodních centrech je zajišťováno řízené větrání a regulace mikroklimatu prostřednictvím centrálního vzduchotechnického rozvodu. Pro zjištění stavu mikroklimatických podmínek byla v nájemních jednotkách prováděna kontrolní orientační měření pomocí přenosného přístroje H560 DewPoint Pro (Obr. 6, 7). Těmito orientačními měřeními bylo zjištěno, že přestože teplota je v průběhu celého roku udržována v odpovídajícím rozmezí, nedaří se zajistit zejména v zimních měsících odpovídající relativní vlhkost přiváděného vzduchu. Vzduch v zimních měsících bývá sušší, což vede k problémům s vysušováním sliznic, pocitu škrábání v krku, pálení očí apod. Z důvodů těchto problémů zákazníků, ale i zaměstnanců, byl KHS doručeno i několik podnětů. Při 25 kontrolách v období ledna až března byla zjištěna relativní vlhkost nižší, než požaduje uvedené NV č. 361/2007 Sb. (tj. Rh < 30 %), z toho v 5 případech v lednu až únoru byly zjištěny hodnoty relativní vlhkosti výrazně nižší (Rh <= 20 %).

Obrázek 6 - zjištění vlhkosti klimatu

obr. 6

Obrázek 7 - zjištění vlhkosti klimatu

obr. 7

Závěr

V případě nedostatků v úklidu zázemí prodejen a zajištění např. židliček pro možnost krátkodobého odpočinku při trvalé práci ve stoje, příp. dalších drobných závad, byl problém výhradně na straně provozovatelů nájemních jednotek a vždy byl v krátké době odstraněn. V případě problematiky mikroklimatických tj. teplotně-vlhkostních podmínek, je možné řešení spoluprací nájemníka a nájemce, tzn. provozovatele celého obchodního centra.

V návaznosti na tyto problémy zejména v zimním období bylo s managementy obchodních center, kde byly závady zjištěny, jednáno o opatřeních ke zlepšení zjištěného stavu. Z jednání vyplynulo, že rekonstrukce celé vzduchotechnické soustavy není v současné době realizovatelná.

Proto byla přijata opatření spočívající v kontinuálním monitorování stacionárními měřiči teploty a relativní vlhkosti umístěnými v prostoru pasáží, příp. i přenosným kalibrovaným měřícím přístrojem. Byly zakoupeny mobilní ultrazvukové zvlhčovače vzduchu pro event. zapůjčení v případě poklesu relativní vlhkosti pod přípustnou hodnotu.

Účinnost přijatých opatření bude ověřena při namátkových kontrolách, které KHS provede v zimních měsících.

Související dokumenty

Související články

Pracovní podmínky mladistvých
Špatné pracovní podmínky - vznik stresu na pracovišti
Problém suchého vzduchu v zimních podmínkách
Co by zaměstnavatelé a zaměstnanci měli znát o pracovní době
Rozsah odpovědnosti zhotovitele za BOZP
Důležitost a spokojenost mužů a žen s aspekty pracovního života
Poznatky z kontrolní činnosti ve skladových provozech v oblasti bezpečnosti práce a bezpečném provozu manipulační techniky
BOZP a fotodokumentace pořízená před zahájením kontroly
Povinnost k informování zaměstnance o pracovních podmínkách
BOZP v odvětví ubytování, stravování a pohostinství
Několik poznámek ke zdraví škodlivému pracovnímu prostředí
Lidský faktor a vyhrazená technická zařízení
Homeworking a teleworking z pohledu BOZP
Bezpečnost práce a letní problémy na pracovišti
Ochranné nápoje
Jak pandemie urychlila změny v BOZP
Zdravotní způsobilost zaměstnance k práci v době pandemie
Šikana, nerovné zacházení a diskriminace na pracovišti
Zamyšlení nad pojmem "Bezpečnost při práci"

Související otázky a odpovědi

Použití vlastního vozidla při služební cestě
Zodpovědnost zaměstnavatele za absolvování povinných školení pro osvědčení profesní způsobilosti zaměstnanců
Ztráta na výdělku při pracovním úrazu
Stanovení počtu hodin prací souvisejících s přímou pedagogickou činností pedag.pracovníka v případě DPP a DPČ
Provádění exekučních srážek ze mzdy od 1. 10. 2024
Odměna žáka na praxi
Popis pracovní činnosti
Chemické záchody na pracovišti
Osobní ochranné pracovní prostředky pro žáky
Periodická prohlídka - návaznost na další prohlídku
Úklidové služby
Lékařská prohlídka zaměstnance
Posouzení příčinné souvislosti s pracovním úrazem
Pozbytí zdravotní způsobilosti a možná řešení
Povinnost absolvovat preventivní lékařské prohlídky
Zdanění náhrad při pracovním úrazu
Pracovní úraz
Odškodnění pracovního úrazu
Pracovnělékařská prohlídka
Prevence rizik - nutnost mít odborně způsobilou osobu

Související pracovní situace

Pracovní úraz
Záznam o pracovním úrazu
Přeprava chemických látek