Bezpečnost práce v silniční dopravě mimo segment dálkové dopravy

Vydáno: 10 minut čtení

Tento článek navazuje na svého prosincového předchůdce, kde byla pozornost věnována komerční dálkové silniční dopravě. Pro připomenutí je vhodné uvést, že dálková doprava je definována jako taková, kdy je ujetá vzdálenost delší než 50 km.

Také při kratších cestách je ale nutné dbát na bezpečnost a s ním související potřebný odpočinek především řidičů, cesty sice nejsou tak dlouhé, ale na druhou stranu se zde očekává opakování takových cest, aby řidič vhodně využil celou směnu, což lze nejlépe vidět u autobusů MHD, kdy jsou linky relativně krátké, ale řidič trasu absolvuje během směny několikrát, takže jeho celkový dopravní výkon během směny může dosahovat i nižších stovek km. Průměrná rychlost takové dopravy je samozřejmě nižší, protože obsahuje více zastávek, odehrává se ovšem v silnějším provozu majícím za následek potřebu vyšší pozornosti řidiče, takže i v tomto segmentu nelze otázky bezpečnosti práce zanedbat. Vedle osobní dopravy do tohoto segmentu patří také komerční nákladní doprava na krátké vzdálenosti, tedy typicky rozvozy tzv. na poslední míli apod. Tato doprava nemá pevné jízdní řády, ale i tak by nebylo vhodné, aby řidiči byli za volantem deset hodin v kuse.

Normy upravující pracovní dobu

Analogicky dálkové silniční dopravě je klíčovou normou zákoník práce (zákon č.

Související dokumenty

Související články

Bezpečnost práce v dálkové silniční dopravě
Bezpečnost práce při provozu manipulačních vozíků se opětovně podceňuje
Bezpečné provozování vnitropodnikové dopravy
Regálové systémy pohledem současných bezpečnostních předpisů IV - první část
Regálové systémy pohledem současných bezpečnostních předpisů IV - druhá část
Letní brigády z pohledu BOZP
Řízení BOZP v odvětví dopravy a skladování
Současné trendy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví
Pokuta za nedodržení povinnosti při zajišťování bezpečnosti práce
Zaměstnanci pracující pro více zaměstnavatelů
Judikatura NSS v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
Vliv pracovní doby na bezpečnostní chování zaměstnance
Kdy zaměstnavatel nehradí škodu za pracovní úraz
Bezpečnost a ochrana zdraví ve školách
Ochrana zdraví žen a matek v zaměstnání
Pracovní úrazy při cestách autem
Změny a nové požadavky u zdvihacích zařízení ve vazbě na nový zákon o VTZ a související nařízení vlády
Revoluční rok 2022 končí, je čas na bezpečnostní bilancování
Právní regulace odpočinku po práci

Související otázky a odpovědi

Úklidové služby
Chemické záchody na pracovišti
Náhrada za ztrátu příjmu po skončení pracovní neschopnosti
Práce ve výšce za nepříznivého počasí na zahraničním pracovišti
Zdravotní pojištění a překážky na straně zaměstnance
Práce ve ztíženém prostředí
Aktualizace směrnic BOZP
Stávka a její vliv na dovolenou
Pracovní úraz
Vstupní lékařská prohlídka u dohod mimo pracovní poměr při práci v noci
Dovolená u DPP: zápočet do 300 hod.
Doplňující otázka k: Učitel autoškoly v pracovněprávním vztahu: podmínky BOZP
Normy pro osvětlení při výuce výtvarného oboru na ZUŠ
Skladování a nakládání s NCHL
Uložení tlakové nádoby s CO2 u sodobaru
Odmítnutí podepsání interní směrnice jako porušení pracovní kázně
Lékařská prohlídka zaměstnance
Posouzení příčinné souvislosti s pracovním úrazem
Skupina prací z hlediska BOZP a pro zaručenou mzdu - obsluha váhy
Montérkovné - vnitřní předpis na stanovení výše náhrady na údržbu pracovního oblečení

Související pracovní situace

Pracovní úraz
Záznam o pracovním úrazu
Přeprava chemických látek