Prevence a řízení muskuloskeletálních poruch – Chcete-li ušetřit, vsaďte na ergonomii

Vydáno: 2 minuty čtení

Kampaň CHCETE-LI UŠETŘIT, VSAĎTE NA ERGONOMII prohlásil Výzkumný ústav bezpečnosti práce, záštitu převzalo Ministerstvo práce a sociálních věcí.

Prevence a řízení muskuloskeletálních poruch

Hodnocení rizik je základem úspěšné prevence a řízení všech pracovních rizik. Aby se zabránilo vzniku muskuloskeletálních poruch (MSD) je nutné na pracovišti provést hodnocení rizik a přijmout opatření k jejich eliminaci nebo alespoň k jejich minimalizaci.

  • Téměř 90 % firem v ČR uvedlo, že neprovádí pravidelné hodnocení rizik z důvodu, že rizika a nebezpečí jsou již stejně známá. (Poznámka: Otázka byla položena firmám, které neuvedly, že provádějí pravidelné hodnocení rizik.)

Preventivní opatření proti vzniku muskuloskeletálních poruch

  • odstraňování rizik u zdroje jejich původu (snížení výšky zvedání břemene)
  • omezování vzniku rizik (automatizace zvedání a manipulace s břemeny)
  • přizpůsobení technologickému pokroku (ergonomická zařízení, nástroje a vybavení)
  • přizpůsobení práce jednotlivci (pracoviště poskytuje dostatek prostoru pro správné držení těla, používání nastavitelných židlí a stolů – střídání sezení a stání, přestávky a střídání činností)
  • nahrazení úkonu méně nebezpečným nebo méně rizikovým (nahrazení ruční manipulace mechanickou manipulací)
  • poskytnutí školení a pokynů (praktický nácvik správného používání pracovních prostředků /zdvihací zařízení, židle, nábytek/ a bezpečných pracovních poloh /sed, stání)
  • přednostní uplatňování prostředků kolektivní ochrany (rukojeti s dobrým úchopem místo protiskluzových rukavic, menší zátěž na zvedání před zádovými pásy – bederní opora) 
  • vytvoření koherentní politiky, která pokryje technologii, organizaci práce, pracovní podmínky, sociální vztahy a pracovní prostředí

Zákonná povinnost zaměstnavatele

Zaměstnavatel má povinnost soustavně vyhledávat nebezpečné činitele a procesy pracovního prostředí a pracovních podmínek, zjišťovat jejich příčiny a zdroje. Na základě těchto zjištění musí vyhledávat a hodnotit rizika a přijímat opatření k jejich eliminaci. Pokud nelze rizika úplně odstranit, je zaměstnavatel povinen je vyhodnotit a omezit jejich dopad tak, aby bylo ohrožení bezpečnosti a zdraví zaměstnanců co nejvíce minimalizováno.

 

Správná ergonomie práce zvyšuje výkonnost a snižuje náklady zaměstnavatele

Novinky

  • Novinky
Dnes bylo ve Sbírce zákonů publikováno nařízení vlády č. 466/2025 Sb., o úpravě náhrady za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí z povolání a o úpravě náhrady nákladů na výživu pozůstalých podle pracovněprávních předpisů (nařízení o úpravě náhrady). Náhrada za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí z povolání a náhrada nákladů na výživu pozůstalých příslušející pozůstalým se tímto nařízením od 1. ledna 2026 zvyšuje o 2,6 % a 240 Kč.
13. 11. 2025 / 1 minuta čtení
  • Novinky
Nová zpráva agentury EU-OSHA uvádí, že za posledních deset let došlo v odvětví zdravotnictví a sociální péče k výraznému nárůstu počtu úrazů bez následku smrti, což utvrzuje jeho status jednoho z nejrizikovějších odvětví z hlediska pracovních úrazů. Zpráva poskytuje přehled trendů v oblasti výskytu úrazů, zkoumá nejčastější typy úrazů a nabízí preventivní opatření na technické, organizační a individuální úrovni. Obsahuje také příklady osvědčených postupů a informace o praktických nástrojích.
12. 11. 2025 / 1 minuta čtení
  • Novinky
Dne 7. 11. 2025 byla ve Sbírce zákonů publikována vyhláška č. 449/2025 Sb., kterou se mění vyhláška č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, (vyhláška o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče), ve znění pozdějších předpisů. Datum účinnosti novely je 1. 1. 2026.
10. 11. 2025 / 1 minuta čtení
  • Novinky
Evropská agentura pro BOZP (EU-OSHA) připravuje novou kampaň Zdravé pracoviště 2026–2028 s názvem Společně pro duševní zdraví v práci, která se zaměří na duševní zdraví a psychosociální rizika při práci v nových a opomíjených profesních skupinách, odvětvích a oblastech. Nabídne také praktická řešení pro podporu duševní pohody v zaměstnání. Tato kampaň vychází z přesvědčení, že duševní zdraví není jen osobní záležitostí jednotlivce, ale společnou odpovědností nás všech – zaměstnanců, zaměstnavatelů, manažerů, personalistů i širší společnosti. V době rychlých změn, digitalizace, globalizace a zvyšujících se nároků na výkon čelíme novým výzvám, které ovlivňují psychickou pohodu lidí v práci. Zároveň však máme k dispozici nástroje, znalosti a zkušenosti, jak na tyto výzvy efektivně reagovat. Připravená sada čtyř materiálů je určena všem, kteří chtějí vytvořit pracovní prostředí, kde se zaměstnanci cítí respektováni, vyslyšeni a podporováni. Nabízí konkrétní informace, inspiraci a doporučení v klíčových oblastech, jako jsou: význam duševního zdraví zaměstnanců pro výkon i spokojenost, budování silné kultury bezpečnosti, vytváření psychicky bezpečného prostředí, prevence a zvládání stresu na pracovišti. Stránky kampaně na www.bozpinfo.cz
4. 11. 2025 / 1 minuta čtení