Co by zaměstnavatelé a zaměstnanci měli znát o pracovní době

Vydáno: 11 minut čtení

Pracovní doba je veškerá doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat pro zaměstnavatele práci (tedy i práci přesčas), a doba, v níž je zaměstnanec na pracovišti připraven k výkonu práce podle pokynů zaměstnavatele.

Stanovená týdenní doba je základní pracovní doba, která činí 40 hodin týdně (v dvousměnném pracovním režimu 38,75 hod. týdně a v třísměnném a nepřetržitém režimu 37,5 hod. týdně). Pracovní dobu rozvrhuje zaměstnavatel a určí začátek a konec směn. V zákoníku práce je problematika pracovní doby a doby odpočinku upravena v § 78 a následujících.

Zaměstnavatel je povinen vést u jednotlivých zaměstnanců evidenci pracovní doby (odpracované směny, práci přesčas, noční práci, dobu v pracovní pohotovosti). Na žádost zaměstnance je povinen umožnit mu do ní nahlédnout a pořizovat výpisy. Forma evidence pracovní doby není stanovena.

Je známo, že práci přesčas a práci ve dnech pracovního klidu lze nařídit jen výjimečně. Délka směny nesmí přesáhnout 12 hodin. Odpočinek mezi směnami je stanoven na 11 hodin. Zdánlivě jasné a jednoduché, jenže mnoho lidí má nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobu, zaměstnavatel jim nařizuje přesčasy, a oni si neví rady s tím, co je ještě akceptovatelné a kdy už zaměstnavatel porušuje zákon. A navíc, zákoník práce připouští řadu výjimek. Pracovník například ve skutečnosti pracuje v jednom dni místo 12 hodin i 16 hodin a je to podle výkladů některých právníků ještě v souladu se

Související dokumenty

Související články

Jak se vyhnout pokutám při porušení předpisů k bezpečnosti práce
Poznatky z kontrolní činnosti ve skladových provozech v oblasti bezpečnosti práce a bezpečném provozu manipulační techniky
BOZP a fotodokumentace pořízená před zahájením kontroly
Příběhy o přidělování a používání OOPP (1. díl)
Příběhy o přidělování a používání OOPP (2. díl)
Vliv pracovní doby na bezpečnostní chování zaměstnance
Kontrolní činnost orgánů inspekce práce v oblasti nebezpečných látek
Několik poznámek k novele zákoníku práce
BOZP v odvětví ubytování, stravování a pohostinství
Předpis zaměstnavatele k ochranným pracovním prostředkům
Letní brigády z pohledu BOZP
Řízení BOZP a hodnocení rizik v odvětví vzdělávání
Právní regulace odpočinku po práci
Správný rozvrh pracovní doby chrání zdraví zaměstnanců
BOZP mladistvých zaměstnanců
Inteligentní systémy pro monitorování BOZP
Sedmá novela nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci
Důležité aspekty 8. novely nařízení vlády č. 361/2007 Sb.
Sdílené pracoviště dvou zaměstnavatelů

Související otázky a odpovědi

Popis pracovní činnosti
Použití vlastního vozidla při služební cestě
Zodpovědnost zaměstnavatele za absolvování povinných školení pro osvědčení profesní způsobilosti zaměstnanců
Ztráta na výdělku při pracovním úrazu
Stanovení počtu hodin prací souvisejících s přímou pedagogickou činností pedag.pracovníka v případě DPP a DPČ
Provádění exekučních srážek ze mzdy od 1. 10. 2024
Odměna žáka na praxi
Pracovnělékařská prohlídka mimo pracovní dobu
Návštěva u lékaře a placené volno
Práce ve výšce za nepříznivého počasí na zahraničním pracovišti
Bezpečnostní listy na pracovišti
Dovolená u DPP: zápočet do 300 hod.
Elektrozařízení
Zdanění odškodného za pracovní úraz
Pracovní úraz a mimořádná lékařská prohlídka
Osobní ochranné pracovní prostředky pro žáky
Periodická prohlídka - návaznost na další prohlídku
Úklidové služby
Lékařská prohlídka zaměstnance
Posouzení příčinné souvislosti s pracovním úrazem