Co by zaměstnavatelé a zaměstnanci měli znát o pracovní době

Vydáno: 11 minut čtení

Pracovní doba je veškerá doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat pro zaměstnavatele práci (tedy i práci přesčas), a doba, v níž je zaměstnanec na pracovišti připraven k výkonu práce podle pokynů zaměstnavatele.

Stanovená týdenní doba je základní pracovní doba, která činí 40 hodin týdně (v dvousměnném pracovním režimu 38,75 hod. týdně a v třísměnném a nepřetržitém režimu 37,5 hod. týdně). Pracovní dobu rozvrhuje zaměstnavatel a určí začátek a konec směn. V zákoníku práce je problematika pracovní doby a doby odpočinku upravena v § 78 a následujících.

Zaměstnavatel je povinen vést u jednotlivých zaměstnanců evidenci pracovní doby (odpracované směny, práci přesčas, noční práci, dobu v pracovní pohotovosti). Na žádost zaměstnance je povinen umožnit mu do ní nahlédnout a pořizovat výpisy. Forma evidence pracovní doby není stanovena.

Je známo, že práci přesčas a práci ve dnech pracovního klidu lze nařídit jen výjimečně. Délka směny nesmí přesáhnout 12 hodin. Odpočinek mezi směnami je stanoven na 11 hodin. Zdánlivě jasné a jednoduché, jenže mnoho lidí má nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobu, zaměstnavatel jim nařizuje přesčasy, a oni si neví rady s tím, co je ještě akceptovatelné a kdy už zaměstnavatel porušuje zákon. A navíc, zákoník práce připouští řadu výjimek. Pracovník například ve skutečnosti pracuje v jednom dni místo 12 hodin i 16 hodin a je to podle výkladů některých právníků ještě v souladu se

Související dokumenty

Související články

Poznatky z kontrolní činnosti ve skladových provozech v oblasti bezpečnosti práce a bezpečném provozu manipulační techniky
Jak se vyhnout pokutám při porušení předpisů k bezpečnosti práce
BOZP a fotodokumentace pořízená před zahájením kontroly
Sedmá novela nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci
Důležité aspekty 8. novely nařízení vlády č. 361/2007 Sb.
Sdílené pracoviště dvou zaměstnavatelů
Bezpečnost práce je věc kolektivní
Postup legislativních prací při rekodifikaci vyhrazených technických zařízení
Novela nařízení vlády č. 361/2007 Sb., s účinností od 20. 5. 2021
Budou absolventi distanční výuky provádět kontroly BOZP distančně?
Bezpečnost a ochrana zdraví v oblasti terciární sféry
Příběhy o přidělování a používání OOPP (1. díl)
Příběhy o přidělování a používání OOPP (2. díl)
Několik poznámek k novele zákoníku práce
BOZP v odvětví ubytování, stravování a pohostinství
Vyhledávání rizik aneb jak se naučit správně hledat
Kontrolní činnost SÚIP v roce 2017 v oblasti bezpečnosti práce a bezpečnosti při provozu vyhrazených technických zařízení
Pokuta za nedodržení povinnosti při zajišťování bezpečnosti práce
Nové nařízení vlády v oblasti bezpečnostních značek

Související otázky a odpovědi

Použití vlastního vozidla při služební cestě
Zodpovědnost zaměstnavatele za absolvování povinných školení pro osvědčení profesní způsobilosti zaměstnanců
Ztráta na výdělku při pracovním úrazu
Stanovení počtu hodin prací souvisejících s přímou pedagogickou činností pedag.pracovníka v případě DPP a DPČ
Provádění exekučních srážek ze mzdy od 1. 10. 2024
Odměna žáka na praxi
Popis pracovní činnosti
Práce ve výšce za nepříznivého počasí na zahraničním pracovišti
Bezpečnostní listy na pracovišti
Pracovnělékařská prohlídka mimo pracovní dobu
Návštěva u lékaře a placené volno
Úrazové pojištění u dohody o provedení práce
Testování a očkování v sociálních službách
Skupina prací z hlediska BOZP a pro zaručenou mzdu - obsluha váhy
Odmítnutí testování na přítomnost covid-19
Zkouška na alkohol v krvi
Vstupní lékařská prohlídka pro administrativního pracovníka - smluvní lékař
Pracovnělékařské prohlídky soudců
Úhrada psychologického vyšetření zaměstnance
Periodická lékařská prohlídka u DPP