Jak vybrat kancelářskou židli

Vydáno: 7 minut čtení

Kancelářská židle je jedním z nejdůležitějších kusů nábytku v kanceláři. Taková židle respektuje anatomii a individuální potřeby jejího uživatele, je účelná a pohodlná pro dlouhodobé sezení. Dnešní lidé, kteří většinu času tráví vsedě (v práci, ale i doma), potřebují, aby sedadlo mělo nastavitelnou výšku, poskytovalo anatomicky správnou bederní oporu a mělo nastavitelný sedák i opěrák v celém rozsahu dané postavy. Opomenuty by neměly být ani zaoblené hrany a pozvolné přechody mezi jednotlivými použitými materiály. Nastavení výšky sedáku židle je velmi důležité proto, aby se zabránilo vzniku nepohodlí pro nohy, které je spojeno se statickým držením těla, kompresí zadní strany stehen a pánve sedadlem. Područky jsou žádoucí, ale pouze tehdy pokud jsou dostatečně nastavitelné.

Dobře navržená kancelářská židle minimalizuje diskomfort nohou spojený s kompresí na zadní straně stehen a posturální nehybností tím, že má zaoblené hrany na přední straně sedadla, stejně jako dostatečné tlumení pro pevnou oporu nohou/stehen. Výška sedadla ovlivňuje pohodlí dolních končetin, má totiž vliv na rozložení síly vyvolanou váhou těla a působící na sedací plochu a na plochu chodidel.

Židle, která je navržena tak, aby se nakláněla/houpala na rozdíl od té pevné, vyvolává neustálé drobné změny v držení těla s malými svalovými korekcemi. Židle umožňující dynamický sed mohou snižovat četnost a intenzitu otoků dolních končetin. Z tohoto pohledu je vhodné využívat při sezení také rehabilitační míč, který by měl být se židlí střídán. Trvalé sezení na míči je však nevhodné. Vlastní výška sedáku by

Související dokumenty

Související články

Výběr optimálního pracovního stolu pro běžnou kancelářskou práci
Mycí, čisticí a dezinfekční prostředky
Ergonomie pracovišť zdravotnických zařízení
Využití ergonomie v procesu racionalizace pracovního systému
K problematice vlivu mikroklimatických podmínek na člověka v pracovním procesu, 3. část - Ergonomické normy
K problematice vlivu mikroklimatických podmínek na člověka v pracovním procesu, 1. a 2. část
Patří ergonomie do problematiky BOZP?
Hodnocení osvětlení vnitřních pracovních prostorů
Význam a užití barev pro úpravu pracovního prostředí
Členění nebezpečí a rizik BOZP a ergonomie
Zdravotní rizika spojená s prací na staveništi
Bezpečné pracoviště, realita nebo fikce
Rizikovost svářečských prací z pohledu hygienika
Digitalizace a dynamické hodnocení rizik jako vize budoucnosti
Bezpečnost a ochrana zdraví ve zdravotnictví
Odborné periodické prohlídky OOP proti pádu z výšky
Celoživotní vzdělávání a dovednosti pro 21. století
Jak správně vyplňovat záznam o úrazu
Práva a povinnosti zaměstnanců na úseku BOZP

Související otázky a odpovědi

Dovolená u DPP: zápočet do 300 hod.
Popis pracovní činnosti
Úklidové služby
Chemické záchody na pracovišti
Náhrada za ztrátu příjmu po skončení pracovní neschopnosti
Práce ve výšce za nepříznivého počasí na zahraničním pracovišti
Použití vlastního vozidla při služební cestě
Zdravotní pojištění a překážky na straně zaměstnance
Práce ve ztíženém prostředí
Zodpovědnost zaměstnavatele za absolvování povinných školení pro osvědčení profesní způsobilosti zaměstnanců
Aktualizace směrnic BOZP
Ztráta na výdělku při pracovním úrazu
Stávka a její vliv na dovolenou
Pracovní úraz
Vstupní lékařská prohlídka u dohod mimo pracovní poměr při práci v noci
Stanovení počtu hodin prací souvisejících s přímou pedagogickou činností pedag.pracovníka v případě DPP a DPČ
Provádění exekučních srážek ze mzdy od 1. 10. 2024
Odměna žáka na praxi
Elektrozařízení
Pracovnělékařská prohlídka mimo pracovní dobu