Výběr optimálního pracovního stolu pro běžnou kancelářskou práci

Pracovní stůl je jedním z nejdůležitějších prvků ovlivňujících efektivitu práce, zdraví a komfort zaměstnanců během činnosti v kanceláři. Vhodně navržený postup výběru kvalitního produktu umožní zefektivnit proces vybavení pracoviště. Předložený příspěvek představuje základní charakteristiky, které je vhodné zohledňovat při výběru pracovního stolu. Uvedené vychází z terénních šetření a testování výrobků různé provenience.

1. Úvod

V současnosti bohužel na našem trhu neexistují zcela individualizované a tedy ideální stoly z pohledu ergonomického, které by mohly sloužit k běžným kancelářským činnostem. Stůl je vždy vhodný právě a jedině pro konkrétní pracovní činnost a konkrétní individuum. Každá z pracovních činností, kromě vrozených anatomických charakteristik jedince, totiž vyžaduje jiný úhel postavení těla a jeho končetin, a proto by bylo nejvhodnější, kdyby bylo možné stůl upravovat jak výškově, tak úhlově a to i v kombinaci jednotlivých částí stolu.

2. Kancelářský stůl

Jednu z nejdůležitějších součástí vybavení kanceláře tvoří optimální pracovní stůl, který v ideálním případě respektuje veškeré anatomické, ergonomické a individuální potřeby jeho uživatele [1]. A to taková, která bude zároveň účelná a pohodlná pro dlouhodobou kancelářskou práci [2]. Dnešní lidé, kteří většinu času tráví v práci, ale i doma u stolu, potřebují, aby pracovní stůl mohl měnit výšku a sklon pracovní desky v souvislosti se změnou kancelářských činností, poskytoval dostatek místa pro končetiny, včetně zaoblených hran stolu a přechodů [3]. Nastavení výšky stolu je velmi důležité proto, aby se zabránilo vzniku nepohodlí pro ruce, nohy a trup, které je spojeno se statickým držením těla, kompresí předloktí, břicha a stehen [4]. O tom jsme se přesvědčili v rámci terénního šetření.

2.1 Ergonomické a prostorové parametry

Základní pracovní plochu pro činnosti v rámci kancelářského pracoviště představuje stůl. Ten by měl splňovat mnoho požadavk

Související dokumenty

Související články

Hodnocení osvětlení vnitřních pracovních prostorů
Význam a užití barev pro úpravu pracovního prostředí
Využití ergonomie v procesu racionalizace pracovního systému
Patří ergonomie do problematiky BOZP?
Členění nebezpečí a rizik BOZP a ergonomie
Rizikovost svářečských prací z pohledu hygienika
Zdravotní rizika spojená s prací na staveništi
Bezpečné pracoviště, realita nebo fikce
Jak vybrat kancelářskou židli
Druhý ročník soutěže PROFESIONÁL - KOORDINÁTOR BOZP NA STAVENIŠTI má svého vítěze
Závažný pracovní úraz při manipulaci s břemenem
Řízení expozice oxidu křemičitému ve stavebnictví
Chemická bezpečnost na pracovišti
Podpora zdraví na pracovišti - Podnik podporující zdraví
Současné trendy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví
Pokuta za nedodržení povinnosti při zajišťování bezpečnosti práce
Možné přístupy k řešení práce formou home office
Úprava pracovnělékařských služeb po novele právních předpisů, 2. část - novela vyhlášky č. 79/2013 Sb.
Leadership a pozitivní kultura BOZP podle normy ČSN ISO 45001

Související otázky a odpovědi

Práce ve výšce za nepříznivého počasí na zahraničním pracovišti
Zdravotní pojištění a překážky na straně zaměstnance
Práce ve ztíženém prostředí
Ztráta na výdělku při pracovním úrazu
Vstupní lékařská prohlídka u dohod mimo pracovní poměr při práci v noci
Úklidové služby
Pozbytí zdravotní způsobilosti a možná řešení
Povinnost absolvovat preventivní lékařské prohlídky
Zdanění náhrad při pracovním úrazu
Pracovní úraz
Odškodnění pracovního úrazu
Pracovnělékařská prohlídka
Lékařské prohlídky - daňová uznatelnost
Smluvní lékař - lékařské prohlídky
Úrazové pojištění u dohody o provedení práce
Testování a očkování v sociálních službách
Odmítnutí testování na přítomnost covid-19
Zkouška na alkohol v krvi
Vstupní lékařská prohlídka pro administrativního pracovníka - smluvní lékař
Pracovnělékařské prohlídky soudců