Problém suchého vzduchu v zimních podmínkách

Vydáno: 2 minuty čtení

V poslední době ve většině nově budovaných objektů, ať už to jsou továrny pro výrobu potravinářských i nepotravinářských produktů, obchody a nákupní centra, administrativní objekty nebo školy, ale i budovy určené k bydlení, převládá trend, kdy v užívaných vnitřních prostorech bývá výměna vzduchu zajišťována nuceně, čili řízeně, pomocí systému vzduchotechniky.

Nucené větrání má své přednosti. K výhodám patří bezesporu jasně definovaná a kontrolovatelná výměna vzduchu. Použitím vhodné filtrace je možné zajistit požadovanou čistotu přiváděného vzduchu a díky začlenění předhřevu a příp. i chlazení je pod kontrolou i jeho teplota. Z pohledu energetiků při použití rekuperace nucené větrání významně snižuje tepelné ztráty objektu v chladném období.

Na druhou stranu má nucené větrání i svá úskalí. V roce 2017 byly pracovníky Krajské hygienické stanice Moravskoslezského kraje se sídlem v Ostravě prováděny kontroly pracovních podmínek na pracovištích nájemních jednotek obchodních center. Při těchto kontrolách bylo mimo jiné zjištěno, že přestože teplota je v průběhu celého roku udržována v odpovídajícím rozmezí, nedaří se zajistit zejména v zimních měsících odpovídající relativní vlhkost přiváděného vzduchu. Bylo provedeno celkem 95 kontrol na pracovištích obchodních nájemních jednotek obchodních center v Ostravě. Ve 25 případech v období ledna až března byla orientačním měřením zjištěna relativní vlhkost nižší, než požaduje nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů, z toho v 5 případech v lednu až únoru byly zjištěny hodnoty relativní vlhkosti výrazně nižší (Rh <= 20 %). Zaměstnanci si stěžovali na suché rty, podráždění očí, škrábání v krku apod.

Podle nařízení vlády č. 361/2007 Sb., tabulka č. 2, části A přílohy 1 má na pracovišti být relativní vlhkost v rozsahu 30-70 %.

V únoru roku 2018 byl přijat podnět zaměstnanců státního orgánu na nevhodné mikroklimatické podmínky, a to nedodržení minimální relativní vlhkosti v kancelářích objektu, v jehož pronajatých prostorách má tato instituce svá pracoviště. Při první kontrole bylo zjištěno, že si zaměstnanci stěžují na zdravotní potíže, které dávají do souvislosti s pobytem v těchto nuceně větraných prostorách. Nejčastěji byly uváděny problémy jako zarudlé, vysušené, podrážděné oči (syndrom suchého oka), suchá pokožka a vysušená sliznice. Po delším pobytu přichází bolesti hlavy, únava, špatně se dýchá apod. Provedeným orientačním měření v sedmi vytipovaných kancelářích byly při teplotách 22,3-25,5 °C zjištěny hodnoty relativní vlhkosti 19,6-22,0 %. V tomto případě bylo orientační měření pro větší průkaznost doplněno při následné kontrole akreditovanými měřeními mikroklimatických podmínek, průtoků vzduchu nuceného větrání a koncentrace CO2, provedenými přizvanou odborně způsobilou osobou Zdravotního ústavu se sídlem v Ostravě. Podle doloženého protokolu byly ve vytipovaných kancelářích při vyhovujících hodnotách výměny vzduchu (79,6-87,3 m3h-1/kancelář) a koncentrace CO2 (473-937 ppm) zjištěny prokazatelně nevyhovující hodnoty relativní vlhkosti v rozsahu 16,5-20,5 %.

Závěr

V zimních měsících je obsah vodních par ve venkovním vzduchu v důsledku nízkých teplot malý, protože při nízkých teplotách kondenzují nebo dokonce mrznou a padají k zemi. Vzduch přiváděný do interiéru je pak po ohřátí na vnitřní teplotu suchý, jeho relativní vlhkost klesá. Při nízké relativní vlhkosti vzduchu vysychají sliznice dýchacích cest, snižuje se tvorba hlenu a aktivita řasinek na nosní sliznici, a tím se oslabuje obranný mechanismus člověka proti vnikání mikroorganismů včetně alergenů do lidského organismu*.

Podle § 42 odst. 2 nařízení vlády č. 361/2007 Sb. musí být přiváděný vzduch filtrován a v zimě ohříván. Není zde však dána povinnost přiváděný vzduch zvlhčovat. Pro vyžadování vlhčení vzduchu pro zimní období jako součást systému nuceného větrání už při posuzování projektu stavby orgán ochrany veřejného zdraví, což je příslušná krajská hygienická stanice, tak nemá v rámci preventivního dozoru odpovídající právní nástroj. Tyto problémy a vady kvality vnitřního prostředí pak bývají řešeny až v rámci prováděného státního zdravotního dozoru, kdy se na základě kontrolního zjištění zaměstnavatelům nařizuje přijímání dodatečných opatření, spočívajících např. v doplnění vhodných zvlhčovačů vzduchu na pracovištích apod.

* Miroslav Jokl: Zdravé obytné a pracovní prostředí, vydala ACADEMIA, nakladatelství AV ČR, Praha, 2002

Související dokumenty

Související články

Rizika pracovního prostředí v Moravskoslezském kraji
Hodnocení osvětlení vnitřních pracovních prostorů
Novela zákonů o ochraně veřejného zdraví a o specifických zdravotních službách ve vztahu k pracovnímu prostředí a pracovnímu lékařství
Význam a užití barev pro úpravu pracovního prostředí
Bezpečnost práce a letní problémy na pracovišti
Systémy založené na umělé inteligenci a BOZP
Možné přístupy k řešení práce formou home office
Úprava pracovnělékařských služeb po novele právních předpisů, 2. část - novela vyhlášky č. 79/2013 Sb.
Rizika práce na dobu určitou a agenturního zaměstnávání
Důležitost a spokojenost mužů a žen s aspekty pracovního života
Nulová úrazovost, vize nebo realita?
Patří ergonomie do problematiky BOZP?
"Job Hazard Analysis" a bezpečné pracovní postupy
Výsledky průzkumu podniků na téma nových a vznikajících rizik (ESENER-2)
Členění nebezpečí a rizik BOZP a ergonomie
Identifikace kořenových příčin úrazů
Kvalita pracovního života
Ochrana před nanočásticemi v pracovním ovzduší
Základní povinnosti zaměstnavatele v oblasti BOZP

Související otázky a odpovědi

Práce ve výšce za nepříznivého počasí na zahraničním pracovišti
Zdravotní pojištění a překážky na straně zaměstnance
Práce ve ztíženém prostředí
Ztráta na výdělku při pracovním úrazu
Vstupní lékařská prohlídka u dohod mimo pracovní poměr při práci v noci
Chemické záchody na pracovišti
Periodická prohlídka - návaznost na další prohlídku
Úklidové služby
Lékařská prohlídka zaměstnance
Posouzení příčinné souvislosti s pracovním úrazem
Pozbytí zdravotní způsobilosti a možná řešení
Povinnost absolvovat preventivní lékařské prohlídky
Zdanění náhrad při pracovním úrazu
Pracovní úraz
Odškodnění pracovního úrazu
Pracovnělékařská prohlídka
Lékařské prohlídky - daňová uznatelnost
Smluvní lékař - lékařské prohlídky
Úrazové pojištění u dohody o provedení práce
Testování a očkování v sociálních službách

Související pracovní situace

Zajišťujeme pitný režim našich zaměstnanců z vlastní studny
Mladiství a provádění pracovnělékařských prohlídek
Výdejníky, sodobary a watercoolery na pracovišti
Diisokyanáty a posuzování zdravotní způsobilosti k práci
Pitný režim zaměstnanců
Pozor zlý pes, aneb mazlíčci na pracovišti
Vstupní pracovnělékařské prohlídky u dohodářů
Práce s azbestem
Pracovní úraz
Záznam o pracovním úrazu
Úrazem postižený zaměstnanec požil alkohol a nebyl odškodněn
Stal se neobvyklý úraz, co s tím?
Provádění školení BOZP mladistvých zaměstnanců
Neutěšený stav pracovišť. Jak zajistit úklid?
Zaměstnavatel neurčil přístupové cesty na pracoviště
Pravidelné provádění detalkoholových zkoušek u zaměstnavatele
Závaznost nebo nezávaznost technických norem v oblasti BOZP
Přeprava chemických látek
Zaměstnavatel neprovádí školení BOZP zaměstnanců
Povinnost zaměstnavatele vypracovat vnitřní předpis BOZP