Zajištění účinné prevence v digitálním světě práce - starší zaměstnanci

Vydáno: 2 minuty čtení

Kampaň "Zajištění účinné prevence v digitálním světě práce", byl zpracován na podporu evropské kampaně Zdravé pracoviště 2023–2025 na téma Bezpečná a zdravá práce v digitálním věku, pořádanou Evropskou agenturou pro BOZP.

Podle Eurostatu tvoří lidé ve věku 55–74 let přibližně 20 % pracovní síly v Evropské unii.

S postupujícím přechodem do digitální éry dochází k demografickému stárnutí populace, což klade na zaměstnavatele požadavek přizpůsobit strategie rozvoje dovedností a talentů i potřebám starších zaměstnanců. Věkové předsudky, diskriminace a stereotypy však stále omezují mnoho starších pracovníků v možnosti dalšího vzdělávání a profesního růstu.

Význam přizpůsobení pracovního prostředí pro starší zaměstnance

Starší zaměstnanci mohou efektivně využívat své zkušenosti a dovednosti, pokud je pracovní prostředí správně přizpůsobeno jejich potřebám:

  • Ergonomická úprava pracoviště (například nastavitelné stoly a monitory, lepší osvětlení či vylepšení akustiky pro osoby s oslabeným zrakem nebo sluchem).
  • Flexibilní pracovní doba a možnost práce z domova. 
  • Zavádění snadno ovladatelných technologií a školení zaměřená na konkrétní potřeby starších pracovníků.

 

Diskriminace a stigmatizace
I přes své bohaté zkušenosti čelí starší pracovníci předsudkům:

  • Jejich schopnost přizpůsobit se novým technologiím bývá podceňována.
  • Jsou vnímáni jako méně produktivní nebo méně flexibilní.

Tyto postoje vytvářejí bariéry pro jejich zapojení a rozvoj.

Přístupné pracovní prostředí

  • Využívejte nástroje s jednoduchým ovládáním.
  • Upravte pracovní prostředí podle potřeb zaměstnanců, například použitím většího písma nebo zavedením hlasových asistentů.

Prevence digitálního stresu a přetížení

  • Vytvářejte podmínky pro pravidelné přestávky a podporujte rovnováhu mezi prací a odpočinkem.
  • Monitorujte digitální zátěž a aktivně řešte problémy spojené se stresem z technologií.

Rozvoj digitálních dovedností a podpora vzdělávání

  • Poskytujte praktické a srozumitelné kurzy zaměřené na používání nových technologií.
  • Povzbuzujte zaměstnance k účasti na rekvalifikačních programech.

Podpora inkluze a efektivní komunikace

  • Povzbuzujte ke zkoušení nových nástrojů bez strachu z chyb.
  • Zajistěte podporu formou mentorů nebo technicky zdatných kolegů, kteří mohou pomoci s adaptací.

Pravidelná zpětná vazba a revize potřeb

  • Povzbuzujte pracovníky, aby otevřeně sdělovali své potřeby a obavy.
  • Zajistěte přístup k poradenským službám zaměřené na zvládání stresu spojeného s technologiemi.

Novinky

  • Novinky
Ministerstvo zdravotnictví vydává pro orgány ochrany veřejného zdraví ve Věstníku č. 21/2025 Metodický návod k zajištění jednotného postupu při zařazování prací do kategorií ve věci zajištění jednotného postupu při zařazování prací do kategorií, a to od předložení žádosti/oznámení o zařazení prací do kategorií, včetně posouzení rozhodných podkladů a případného vydání rozhodnutí o tomto zařazení. Zařazení práce do kategorie vyjadřuje souhrnné hodnocení úrovně zátěže faktory, jenž ze zdravotního hlediska rozhodují o kvalitě pracovních podmínek. Při zařazování prací do kategorií je vždy nutné vycházet z konkrétních pracovních podmínek konkrétních pracovišť, včetně zohlednění charakteristické směny (např. sezónní práce, práce s azbestem). Orgán ochrany veřejného zdraví je oprávněn podle kompetencí podle § 82 odst. 2 písm. c) zákona č. 258/2000 Sb. rozhodovat na žádost zaměstnavatele nebo z moci úřední ve věcech kategorizace prací a podle § 82 odst. 2 písm. n) zákona č. 258/2000 Sb. mu náleží stanovit hygienický limit faktoru pracovních podmínek, neupraveného právním předpisem, a práci s tímto faktorem zařadit do příslušné kategorie (pro stanovení přípustného expoziční limitu je vydán samostatný metodický návod). Při zařazování prací do kategorií se bere v úvahu vzájemné ovlivňování účinků jednotlivých faktorů, pokud je toto ovlivňování na podkladě současných vědeckých poznatků známé. Výsledná kategorie se stanoví podle nejméně příznivě hodnoceného faktoru (například máme-li práci, při níž se vyskytuje lokální svalová zátěž v kategorii třetí a vibrace v kategorii čtvrté, pak výsledná kategorie práce bude čtvrtá). Věstník Ministerstva zdravotnictví č. 21/2025
23. 12. 2025 / 1 minuta čtení
  • Novinky
Z průzkumu agentury EU-OSHA vyplývá, že téměř polovina pracovníků v EU je pravděpodobně vystavena rizikovým faktorům přispívajícím k rozvoji nádorových onemocnění.
18. 12. 2025 / 3 minuty čtení
  • Novinky
Dnes aktualita trošku z jiného soudku. Naše společnost, Wolters Kluwer ČR, má mnohé další aktivity i mimo oblast BOZP. Jednou z nich je i tato soutěž, se kterou bychom vás chtěli seznámit. A budeme rádi, když informaci předáte třeba do svých finančních oddělení.
17. 12. 2025 / 2 minuty čtení
  • Novinky
Agentura EU-OSHA rozšiřuje svůj Barometr BOZP, který nyní obsahuje nové údaje o tématech psychosociálních rizik a rizik souvisejících s digitalizací, které vycházejí z nedávného průzkumu Situace v oblasti BOZP 2025. Seznamte se s trendy hlášenými pracovníky týkajícími se časového tlaku, nedostatečné komunikace, nejistoty zaměstnání a dalších oblastí. Podívejte se, jak jsou tyto výzvy řešeny prostřednictvím osvětových kampaní, odborné přípravy a poradenství v různých zemích EU. Prozkoumejte, jak digitalizace ovlivňuje psychosociální rizikové faktory, jako je pracovní zátěž a autonomie, a zjistěte, jak se technologie, jako jsou chytré telefony nebo senzory, používají na pracovištích po celé Evropě. Barometr BOZP poskytuje interaktivní celounijní přehled ukazatelů, trendů a statistik v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na základě spolehlivých zdrojů údajů, jako jsou orgány a agentury EU, Eurostat, vnitrostátní orgány, mezinárodní organizace a průzkumy.
16. 12. 2025 / 1 minuta čtení