Vybrané pohledy na problematiku adekvátnosti množství práce a pracovní tempo

Vydáno: 12 minut čtení

Současná praxe nejen v České republice, ale i v zahraničí ukazuje, že vhodné a odpovídající nastavení množství práce a pracovního tempa je stále více problematická záležitost.

Úvod

Na zaměstnance jsou kladeny stále vyšší nároky, které mnohdy nerespektují meze a možnosti zvládání. Aktuální je tak téma pracovního stresu, které bylo hlavní náplní kampaně Evropské agentury pro BOZP (EU-OSHA) pod názvem „Zdravé pracoviště zvládne i stres“ v letech 2014-2015. A právě nadměrné nároky na zaměstnance, které souvisí s množstvím práce a pracovním tempem, patří k významným příčinám vzniku pracovního stresu a následných možných psychických a zdravotních potíží. Závažnost celé problematiky potvrzuje i rostoucí počet dotazů a podnětů ze strany zaměstnanců, resp. zástupců odborů v daném směru.

Související legislativa v ČR a ve vybraných zemích

Problematika adekvátnosti množství práce a pracovního tempa má svůj legislativní základ v § 300 zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce. Tento paragraf obsahuje následující vymezení:

  • Zaměstnavatel je povinen při určení množství požadované práce a pracovního tempa vzít v úvahu fyziologické a neuropsychické možnosti zaměstnance, předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a čas na přirozené potřeby, jídlo a oddech. Množství požadované práce a pracovní tempo je možné určit také normou spotřeby práce.
  • Zaměstnavatel je povinen zabezpečit, aby podmínky podle odstavce 1, popřípadě norma spotřeby práce, byla-li jím určena, byly vytvořeny před zahájením práce.
  • Množství pož

Související dokumenty

Související články

"Zdravé pracoviště má nebezpečné látky pod kontrolou"
Předcházení muskuloskeletálním poruchám souvisejícím s prací
Manipulace s břemeny
Zahájení evropské kampaně "Zdravé pracoviště si posvítí na fyzickou zátěž"
Nové příležitosti a výzvy pro mikropodniky a malé podniky
Nebezpečné látky pod kontrolou. Evropská kampaň 2018-2019
Psychosociální rizika při práci, 12. část
Psychosociální rizika při práci, 11. část
Národní kolo soutěže Ceny za správnou praxi v oblasti BOZP má své vítěze
Národní kolo soutěže Ceny za správnou praxi v oblasti BOZP má své vítěze
Rok 2023, aneb kam kráčíš, BOZP
Druhý ročník soutěže PROFESIONÁL - KOORDINÁTOR BOZP NA STAVENIŠTI má svého vítěze
BOZP a fotodokumentace pořízená před zahájením kontroly
Závažný pracovní úraz při manipulaci s břemenem
Přehled nových českých technických norem červenec-říjen 2018
Řízení expozice oxidu křemičitému ve stavebnictví
Pravidelné prohlídky osobních ochranných prostředků pro ochranu proti pádu z výšky z pohledu soudních znalců
Chemická bezpečnost na pracovišti
Řízení změn v organizaci a jejich vliv na BOZP

Související otázky a odpovědi

Použití vlastního vozidla při služební cestě
Zodpovědnost zaměstnavatele za absolvování povinných školení pro osvědčení profesní způsobilosti zaměstnanců
Ztráta na výdělku při pracovním úrazu
Stanovení počtu hodin prací souvisejících s přímou pedagogickou činností pedag.pracovníka v případě DPP a DPČ
Provádění exekučních srážek ze mzdy od 1. 10. 2024
Odměna žáka na praxi
Popis pracovní činnosti
Úklidové služby
Osobní ochranné pracovní prostředky pro žáky
Pozbytí zdravotní způsobilosti a možná řešení
Povinnost absolvovat preventivní lékařské prohlídky
Zdanění náhrad při pracovním úrazu
Pracovní úraz
Odškodnění pracovního úrazu
Pracovnělékařská prohlídka
Prevence rizik - nutnost mít odborně způsobilou osobu
Lékařské prohlídky - daňová uznatelnost
Smluvní lékař - lékařské prohlídky
Úrazové pojištění u dohody o provedení práce
Testování a očkování v sociálních službách