Udržitelnost - Přístupy k reportingu ESG

Vydáno: 1 minuta čtení

Udržitelnost jako nová vlastnost veškerých činností obyvatel, měst a obcí, organizací, obchodních korporací, oborů jejich působení, vývoje, výzkumu, vzdělávání a sociálního života na této planetě je záležitost natolik provázaná se životním a sociálním prostředím planety a jeho řízením, že je nezbytné jí věnovat soustavnou pozornost. Významný ekonomický rozvoj se zobrazuje v účetních závěrkách a dalších finančních informacích, ale cílem jejich informačních výstupů nebyla udržitelnost, která se stala pro naši planetu zásadní. Proto ke kvalitně harmonizovaným účetním závěrkám, v nichž jsou obsaženy finanční informace, je snaha přidat významnou související zprávu o udržitelnosti.

Náš tip

Kniha "Přístupy k reportingu ESG" autorů Hana Březinová a Dominik Králik, je postavena na finančních, ale ve velkém rozsahu i nefinančních informacích. Také k účetní závěrce a výroční zprávě autoři přidávají obecný model pro splnění povinnosti reportingu ESG. Zpráva o udržitelnosti vychází z obchodního modelu podniku, navazuje na jeho identifikaci, specifika dodavatelských řetězců, a za pomoci standardizovaných postupů, ale i nově se rodících procesů návodně ukazuje cestu, jak lze vypracovat, resp. naprogramovat základní model reportingu ESG. Kniha obsahuje řadu příkladů, ukázek, praktických návodů, ale také informace, jak postupují na Slovensku, v Rakousku a Německu, a jak zvládla Česká republika první oficiální reporting v rámci EU.

Novinky

  • Novinky
Evropská agentura pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci (EU-OSHA) ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí a Svazem průmyslu a dopravy ČR (SPČR), v rámci celoevropské kampaně Zdravé pracoviště 2023 – 2025, pořádá online seminář s názvem „Bezpečná a zdravá práce v digitálním věku“. Cílem odborného on-line semináře je poskytnout účastníkům bližší náhled do problematiky týkající se ochrany zdraví a bezpečnosti práce z pohledu legislativy a zaměří se i na bezpečnost práce v souvislosti s využitím digitální technologie na pracovišti. Akce se koná 4. listopadu 2025 od 9.30 hod. Pozvánka Program Registrace
Dnes / 1 minuta čtení
  • Novinky
Zákonný základ postupu při uznávání nemocí z povolání nebo ohrožení nemocí z povolání stanoví od dubna 2013 vyhláška č. 104/2012 Sb., o stanovení bližších požadavků na postup při posuzování a znávání nemocí z povolání a okruh osob, kterým se předává lékařský posudek o nemoci z povolání, a náležitosti lékařského posudku (vyhláška o posuzování nemocí z povolání), která nahradila vyhlášku č. 342/1997 Sb. Nová vyhláška č. 104/2012 Sb. značně posílila úlohu poskytovatele pracovnělékařských služeb (dříve závodní preventivní péče). Střediska nemocí z povolání uznávají tato onemocnění na základě zjištění zdravotního stavu poskytovatelem pracovnělékařských služeb, a to včetně zjištění zdravotního stavu před vznikem onemocnění a výsledků jim vyžádaných odborných vyšetření. Jde o prováděcí vyhlášku k zákonu č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Ministerstvo zdravotnictví navíc pravidelně vydává tzv. Metodické návody k zajištění jednotného postupu při ověřování podmínek vzniku onemocnění pro účely posuzování nemocí z povolání. Ten poslední – reflektující změny, které přineslo nařízení vlády č. 428/2025 Sb. – byl publikován ve Věstníku MZD č. 17/2025 a je k dispozici na webových stránkách ministerstva zdravotnictví. Jde však o metodický návod pro lékaře. Součátí tohoto věstníku je rovněž Metodický návod k zajištění jednotného postupu pro zařazování prací do kategorií pro rizikový faktor pracovních podmínek neionizující záření při svařování.
Dnes / 1 minuta čtení
  • Novinky
8. listopadu 2025 nabývá účinnosti nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 290/1995 Sb., kterým se stanoví seznam nemocí z povolání, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 276/2015 Sb., o odškodňování bolesti a ztížení společenského uplatnění způsobené pracovním úrazem nebo nemocí z povolání, ve znění pozdějších předpisů. Změna je provedena nařízením vlády č. 428/2025 Sb.
Včera / 1 minuta čtení
  • Novinky
Jedná se o systém, který sbírá data o pracovnících, jejich činnostech a pracovním prostředí (často v reálném čase) a využívá modely umělé inteligence (AI) k automatizovanému nebo poloautomatizovanému rozhodování. AI může například: přidělovat úkoly, optimalizovat rozvrhy, sledovat používání OOP; analyzovat komunikaci pro detekci stresu nebo šikany; personalizovat pracovní podmínky podle zdravotního stavu; podporovat design pracoviště a školení. Použití se rozšiřuje napříč sektory: výroba, doprava, zdravotnictví, sklady, call centra, HR, maloobchod, finance. Materiál shrnuje následující aspekty: Příležitosti a přínosy Rizika a negativní dopady Výzvy Doporučení pro zaměstnavatele Doporučení pro zaměstnance
24. 10. 2025 / 1 minuta čtení