321/2025 Sb. , kterým se mění nařízení vlády č. 592/2006 Sb., o podmínkách akreditace a provádění zkoušek z odborné způsobilosti, ve znění nařízení vlády č. 136/2016 Sb.

Schválený:
321/2025 Sb.
NAŘÍZENÍ VLÁDY
ze dne 20. srpna 2025,
kterým se mění nařízení vlády č. 592/2006 Sb., o podmínkách akreditace a provádění zkoušek z odborné způsobilosti, ve znění nařízení vlády č. 136/2016 Sb.
Vláda nařizuje podle § 21 písm. b) zákona č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci), ve znění zákona č. 362/2007 Sb., zákona č. 189/2008 Sb., zákona č. 88/2016 Sb. a zákona č. 250/2021 Sb.:
Čl.I
Nařízení vlády č. 592/2006 Sb., o podmínkách akreditace a provádění zkoušek z odborné způsobilosti, ve znění nařízení vlády č. 136/2016 Sb., se mění takto:
1. V § 3 odst. 1 písm. a) se slova „a metod hodnocení zkoušek z odborné způsobilosti, zajišťujících nestrannost, objektivitu, důvěrnost a vyloučení střetu zájmů“ nahrazují slovy „a etický kodex odborné zkušební komise (dále jen „etický kodex“)“.
2. V § 3 odst. 1 se na konci textu písmene b) doplňují slova „bez zbytečného odkladu“.
3. V § 3 se za odstavec 2 vkládají nové odstavce 3 a 4, které znějí:
„(3) Předkladatel musí předložit písemný návrh projektu podle odstavce 1 písm. a) v elektronické podobě.
(4) Etický kodex musí obsahovat alespoň
a) identifikační údaje držitele akreditace,
b) popis předmětu podnikání držitele akreditace,
c) metody hodnocení zkoušek z odborné způsobilosti,
d) vymezení osob, které se podílejí na zkoušce z odborné způsobilosti, včetně požadavku pro zajištění jejich nestrannosti,
e) stanovení povinnosti mlčenlivosti držitele akreditace ve vztahu ke skutečnostem, které se dozvěděl v souvislosti s prováděním zkoušek z odborné způsobilosti,
f) vyloučení střetu zájmů včetně zákazu přijetí daru a
g) stanovení postupu pro řešení oznámení o porušení etického kodexu.“.
Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 5.
4. V § 5 se odstavce 3 a 4 zrušují.
Dosavadní odstavec 5 se označuje jako odstavec 3.
5. V § 6 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:
„(2) Držitel akreditace zveřejní termín zkoušky, kapacitu počtu uchazečů na daný termín a formu, kterou má být odevzdána písemná práce, na svých internetových stránkách nejméně 60 dnů před konáním zkoušky.“.
Dosavadní odstavce 2 až 6 se označují jako odstavce 3 až 7.
6. V § 6 odstavec 5 zní:
„(5) Nejpozději 15 kalendářních dnů před stanoveným termínem zkoušky uchazeč zašle držiteli akreditace zpracovanou písemnou práci ve formě podle požadavku držitele akreditace podle odstavce 2 k posouzení. Odevzdání písemné práce lze požadovat v listinné nebo elektronické podobě.“.
7. V § 6 se na konci odstavce 6 doplňuje věta „O posouzení písemné práce vyhotoví držitel akreditace protokol s doplňujícími otázkami, který je k dispozici odborné zkušební komisi během ústní části zkoušky.“.
8. V § 7 se na konci textu odstavce 2 doplňují slova „a byl-li zpracován protokol podle § 6 odst. 6“.
9. V § 7 odst. 3 větě třetí se slovo „objektivní“ zrušuje.
10. V § 7 se na konci odstavce 7 doplňuje věta „Protokol podle § 6 odst. 6 je přílohou záznamu o provedení zkoušky.“.
11. V § 9 se na konci písmene d) tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno e), které zní:
„e) aktualizuje etický kodex v případě změny požadavků a metod podle § 3 odst. 4.“.
12. V příloze č. 1 písm. c) se za slovo „odstraňování“ vkládá čárka.
13. V příloze č. 1 se na konci písmene f) tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno g), které zní:
„g) znalost povinností při evidenci úrazu, zjišťování příčin a okolností vzniku pracovního úrazu, hlášení pracovního úrazu, sepisování a zasílání záznamu o úrazu a záznamu o úrazu - hlášení změn.“.
14. V příloze č. 2 písm. b) a v příloze č. 3 části II bodě 2 písm. A a B se slova „technických předpisů“ nahrazují slovy „ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci“.
15. V příloze č. 3 části I se na konci textu nadpisu písmene A. doplňují slova „v listinné nebo elektronické podobě“.
16. V příloze č. 3 části I písm. A. bodě 1 se slova „Písemné ověřování“ nahrazují slovem „Ověřování“.
17. V příloze č. 3 části I písm. A. bodě 2 se slova „z 80“ nahrazují slovy „k zajišťování úkolů v prevenci rizik z 90“ a slova „ze 40 testových otázek“ se nahrazují slovy „z 50 testových otázek a u zkoušky z odborné způsobilosti k činnostem koordinátora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi držitel akreditace zajistí vygenerování náhodného písemného testu pro každého uchazeče z 80 testových otázek a u periodické zkoušky ze 40 testových otázek“.
18. V příloze č. 3 části I písm. B. bodě 7 se slovo „písemné“ zrušuje a na konci bodu se doplňuje věta „Podklady lze uchovávat též v elektronické podobě tak, aby mohla být provedena kontrola ministerstvem.“.
19. V příloze č. 3 části I písm. D. se slova „nejméně 90“ nahrazují slovy „nejvýše 100“.
20. V příloze č. 3 části II bodě 1 písm. A a B se na konci doplňuje tabulka, která zní:
„
I----------------------------------------------------------------------------I
I    Znalost povinností při evidenci úrazu, zjišťování příčin a okolností    I
I       vzniku pracovního úrazu, hlášení pracovního úrazu, sepisování        I
I        a zasílání záznamu o úrazu a záznamu o úrazu - hlášení změn         I
I------------------------------------------------I---------------------------I
I Kritéria hodnocení                             I      Způsob ověření       I
I------------------------------------------------I---------------------------I
I Prokázat znalost jednotlivých ustanovení       I  Písemný test 10 otázek   I
I právních předpisů vztahujících se k evidenci   I                           I
I úrazu, zjišťování příčin a okolností vzniku    I                           I
I pracovního úrazu, hlášení pracovního úrazu,    I                           I
I sepisování a zasílání záznamu o úrazu          I                           I
I a záznamu o úrazu - hlášení změn.              I                           I
I------------------------------------------------I---------------------------I
I Prokázat dovednost při aplikaci právních       I Ústní ověření s písemnou  I
I předpisů vztahujících se k evidenci úrazu,     I         přípravou         I
I zjišťování příčin a okolností vzniku           I 1 vylosovaná ústní otázka I
I pracovního úrazu, hlášení pracovního úrazu,    I                           I
I sepisování a zasílání záznamu o úrazu          I                           I
I a záznamu o úrazu - hlášení změn.              I                           I
I------------------------------------------------I---------------------------I
I Je třeba splnit obě kritéria.                                              I
I----------------------------------------------------------------------------I
                                                                           “.
Čl.II
Účinnost
Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. listopadu 2025.
Předseda vlády:
prof. PhDr. Fiala, Ph.D., LL.M., v. r.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí:
Ing. Jurečka v. r.