Důvodová zpráva
Obecná část
I. Vývoj právní úpravy pracovněprávních vztahů a zhodnocení platné právní
úpravy
A. Vývoj právní úpravy pracovněprávních vztahů
Pracovní právo se na území dnešní České republiky rozvíjí od konce 18. století v
souvislosti s rozvojem průmyslu a zrušením nevolnictví. Služební poměr, jakožto základní pracovní
vztah, byl právně upraven 26. hlavou rakouského občanského zákoníku z roku 1811 v rámci námezdní
smlouvy, která zahrnovala smlouvu o dílo a smlouvu služební, přičemž později dochází k jejich
legislativnímu oddělení. Ve smlouvě služební, kterou byl upraven závazek konat po určitou dobu pro
jiného služby, na rozdíl od občanskoprávní smlouvy o dílo, spočívá určitý osobní charakter
spočívající v nájmu pracovní síly za odměnu. Vlivem tohoto odlišného charakteru služební smlouvy
dochází k postupnému odklonu od občanského práva a ke vzniku pracovněprávního zákonodárství, v němž
je soukromoprávní zásada smluvní volnosti oslabována potřebou ochrany právního postavení zaměstnance
při práci.
V druhé polovině 19. století se rozvíjí ochranné zákonodárství, které se vzhledem k
špatné sociální situaci a nevyhovujícímu postavení zaměstnanců v práci, vedoucímu k jejich
radikalizaci, snaží garantovat lepší pracovní a mzdové podmínky. Kategoriím zaměstnanců, kteří
pracují v nejhorších pracovních podmínkách a zaměstnancům, kteří mají význam pro fungování státu,
jsou ve zvláštních předpisech poskytovány garance, které slouží k ochraně jejich zdraví a k
odstranění namáhavosti práce. Dochází tak k postupné diferenciaci právní úpravy jednotlivých skupin
zaměstnanců. Je vydán například horní zákon a živnostenský řád, v nichž je kladen důraz na ochranu
zdraví zaměstnanců a jsou položeny základy nemocenského a důchodového pojištění. V rámci
demokratických změn z roku 1867 je možné v rámci tzv. koaliční svobody vytvářet a rozvíjet odborové
organizace zaměstnanců i sdružení zaměstnavatelů. Rozvíjí se kolektivní vyjednávání, další složka
pracovního práva, která na základě sociálního dialogu byla výrazným regulátorem pracovních podmínek
zaměstnanců.
Na počátku 20. století se postupně konstituovala státní služba, která byla
legislativně zakotvena zákonem o služebním poměru státních úředníků a zřízenců (služební
pragmatika).
Trend ochranného zákonodárství i speciální úprava pracovních podmínek zaměstnanců
vykonávajících různé druhy pracovní činnosti pokračuje i po vzniku Československa v roce 1918.
Výsledkem je existence rozsáhlého pracovního zákonodárství, které je speciální k
dispozitivní
úpravě
služební smlouvy v občanském zákoníku. Pracovní právo začíná oscilovat mezi právem soukromým a
právem veřejným, kdy právní úprava nájmu pracovní síly (sjednávání pracovní smlouvy) je upravena
soukromoprávními předpisy převážně dispozitivní
povahy a na druhé straně otázky pracovní doby,
bezpečnosti práce, kolektivního zastupování a závodních rad ingerují svou kogentní
úpravou spíše do
práva veřejného.Prohlubuje se roztříštěnost právní úpravy, která je důsledkem snahy státní moci
poskytnout větší ochranu pracovního vztahu zaměstnancům, jejichž výkon práce má větší podíl na
fungování státu, například služební pragmatika, zákon o obecních pomocnících z roku 1910. Dále se na
zaměstnance peněžních ústavů vztahoval zákon č. 54/1932 Sb. z. a n., na soukromé úředníky a jiné
zaměstnance v podobném postavení zákon č. 154/1934 Sb. z. a n., na dělníky zaměstnané při stavbách
železnic a jejich pomocných ústavech zákon č. 156/1902 ř. z. atd. Prvorepubliková právní úprava
přináší zlepšení pracovních podmínek zaměstnanců a jejich zabezpečení. Například zákon o
osmihodinové pracovní době z roku 1918, zákon o placené dovolené z roku 1925, zákon o podporách v
nezaměstnanosti atd.
V právní úpravě je patrný trend určitých minimálních standardů garantovaných
zaměstnanci při výkonu práce, které se začínají utvářet i v mezinárodním měřítku, zejména
Mezinárodní organizací práce, založenou v roce 1919.
Za 1. čs. republiky nabývá na významu kolektivní vyjednávání, které výrazně
přispívá ke zlepšení postavení zaměstnance v práci, zejména úpravou mzdových a pracovních podmínek.
V roce 1937 byly kolektivní smlouvy uznány právně závaznými při úpravě otázek legislativně
neupravených, případně ke sjednání výhodnějších pracovních podmínek zaměstnanců oproti zákonné
úpravě. Individuální pracovní smlouvy se směly odchýlit od úpravy v kolektivní smlouvě při sjednání
výhodnějších podmínek pro zaměstnance. Pro zájmové zastupování zaměstnanců bylo možné u
zaměstnavatele zvolit závodní radu (závodní výbor), která hájila hospodářské, sociální a kulturní
zájmy zaměstnanců, zejména dohlížela na dodržování mzdových a pracovních smluv a řádů, dohlížela na
dodržování stanovených pracovních podmínek a ochranu zdraví zaměstnanců. Tyto závodní rady fungovaly
v součinnosti s odborovými organizacemi.
Po roce 1945 pokračoval dříve nastoupený trend rozvoje pracovního zákonodárství,
byl však násilně přerušen po únoru 1948. Vlivem politické situace se na základě socialistických
principů mění charakter pracovního práva. Opouští se podoba smluvního vztahu mezi zaměstnavatelem a
fyzickou osobou, jejímž předmětem je směna práce za odměnu. Pracující jsou vlastníky výrobních
prostředků a v pozici zaměstnavatele je socialistická organizace hospodařící se státním majetkem.
Soukromé vlastnictví a s tím spojené uzavírání pracovněprávních vztahů mezi jednotlivými občany je
zakázáno, s nepatrnou výjimkou spočívající v poskytování služeb malého rozsahu pro osobní potřebu. V
nově vzniklých právních předpisech je patrné sjednocování právní úpravy pro všechny zaměstnance v
pracovním poměru.
Právní úprava pracovněprávních vztahů provedená zákonem č.
65/1965 Sb., zákoníkem práce, s účinností od 1. ledna
1966 představovala vyvrcholení procesu kodifikace pracovního práva. Zákoník práce odstranil
přetrvávající diferenciaci právní úpravy zaměstnanců vykonávajících odlišnou práci a vytvořil
jednotnou právní úpravu vztahů mezi zaměstnanci a zaměstnavateli. Toto sjednocení bylo důsledkem
hospodářského a společenského systému a stejným vztahem všech občanů k výrobním prostředkům, a tím i
možností stejného postavení občanů v pracovním procesu. Zákoníkem práce byly upraveny téměř všechny
otázky pracovněprávních vztahů vyčerpávajícím způsobem. Ustanovení zákoníku práce byla převážně
kogentní
povahy, nedovolovala smluvní odchýlení na základě vůle subjektů. Ve srovnání s předchozí
právní úpravou byla velmi oslabena úloha kolektivního vyjednávání, které již nezajišťovalo sociální
dialog mezi zástupci stran pracovního poměru vedoucí k vytvoření odpovídajících pracovních podmínek
zaměstnanců.Odborová organizace (tehdejší Revoluční odborové hnutí) plnila zákonodárnou funkci
v legislativním procesu a splynula tak se státem (zaměstnavatelem), přičemž již nemohla důsledně
hájit zájmy druhé strany právního vztahu - zaměstnanců. Návrh zákoníku práce připravila Ústřední
rada odborů, která vzhledem k neexistenci ministerstva práce zajišťovala péči o pracovněprávní
záležitosti, čímž se realizovala proklamovaná teze o přenášení státních funkcí na společenské
organizace.
Zákoník práce byl oproti předchozí více než stopadesátileté tradici koncipován jako
kodex
samostatné povahy, který vylučoval podpůrné použití norem občanského zákoníku na
pracovněprávní vztahy. V souvislosti s partikularizací soukromého práva došlo k oddělení pracovního
práva od práva občanského. Kromě práva pracovního se rozeznávalo rovněž právo hospodářské a právo
zemědělsko-družstevní a pozemkové. V pracovním právu byl opuštěn smluvní charakter právních vztahů
typický pro občanské právo a realizoval se úkol pracujících vlastní prací rozvíjet socialistickou
společnost. Tento vývoj byl vyústěním obecného trendu východoevropských zemí považovat pracovní
právo za právo společenské, kterým se naplňuje budování socialismu. Je třeba podotknout, že
československá právní úprava v té době zašla, zejména v likvidaci soukromého sektoru, mnohem dále,
nežli ostatní tehdy socialistické státy. Zákoník práce upravil i obecné otázky právní úpravy,
například právní subjektivitu, právní úkony, zánik práv a povinností z pracovněprávních vztahů.Právní úprava byla na tehdejší dobu na relativně vysoké úrovni, měla jednotnou
ucelenou koncepci a garantovala zaměstnancům odpovídající pracovní podmínky a zároveň jim
poskytovala dostatečnou ochranu. Je možné říci, že po formální stránce odpovídala mezinárodním
požadavkům, například minimálním standardům Mezinárodní organizace práce. Vlivem politické situace a
centrálně řízeného hospodářství docházelo k oslabování účinnosti práva, vázanost pracovněprávních
vztahů právem existovala pouze ve formální rovině, přičemž pracovní právo bylo řízeno direktivně
prostřednictvím právních předpisů nižší právní síly. Zákoník práce se tak nestal účinným nástrojem k
rozvíjení pracovní iniciativy zaměstnanců a k respektování zákonitostí obsahu pracovněprávních
vztahů.
Od vydání zákoníku práce do roku 1989 byly vydány některé dílčí novely, které
přinášely určité změny v oblasti zlepšování pracovních podmínek, koncepce zákoníku práce však
zůstala nezměněna. Například novela provedená zákonem č.
153/1969 Sb. kromě vytvoření prostoru pro propouštění
osob z politických důvodů, přinesla některé pozitivní změny zejména v oblasti pracovní doby, doby
odpočinku a náhrady škody, novela provedená zákonem č. 20/1975
Sb. uvedla do souladu právní úpravu skončení pracovního poměru s mezinárodními dokumenty a
zvýšila tak ochranu zaměstnance před jednostranným skončením pracovního poměru a zlepšila náhradu
škody, novela provedená zákonem č. 188/1988 Sb.
přinesla zejména podstatnější změny, které reagovaly na tehdejší ekonomický vývoj, pracovní kázeň,
některé další právní otázky a zlepšila postavení zaměstnance v oblasti náhrady škody.
Po roce 1989 dochází vlivem politické a společenské situace k postupnému
přizpůsobování právní úpravy potřebám tržního hospodářství, soukromého podnikání, a tím i ke vzniku
nových právních forem zaměstnavatelů, zejména fyzických osob a obchodních společností. Zákon č.
105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů, a zákon č.
103/1990 Sb., jímž se měnil hospodářský zákoník a
který umožnil společné podnikání fyzických osob v rámci obchodních společností, vytvářejí
předpoklady vstupu široké škály subjektů do hospodářského života. Podnikatelé mohou nabývat majetek
v jakémkoli rozsahu a zaměstnávat neomezený počet zaměstnanců. Ústavním zákonem č.
100/1990 Sb. je vytvořen jednotný systém
vlastnictví a všem vlastníkům zajištěno stejné postavení a rovnocenná ochrana. Pluralita působení
odborových organizací byla v právním řádu realizována zákonem č.
120/1990 Sb., kterým se upravují některé vztahy mezi
odborovými organizacemi a zaměstnavateli. Vznik odborových organizací a vymezení jejich působnosti u
zaměstnavatelů je upraveno zákonem č. 83/1990 Sb., o
sdružování občanů.
Novela zákoníku práce provedená zákonem č.
3/1991 Sb. vytvořila větší prostor pro kolektivní
vyjednávání; zároveň upravila uzavírání podnikových kolektivních smluv a kolektivních smluv vyššího
stupně. Na tuto novelu navázal zákon č. 2/1991
Sb., o kolektivním vyjednávání.
Vydáním Listiny základních práv a svobod je v
čl. 26 každému garantováno právo na svobodnou volbu
povolání, jakož i právo podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost a občanům právo na hmotné
zajištění v přiměřeném rozsahu, pokud nemohou bez své viny získávat prostředky pro své životní
potřeby prací.
V oblasti kolektivního pracovního práva je v
čl. 27 zakotveno právo každého se svobodně
sdružovat na ochranu svých hospodářských a sociálních zájmů. Dále je stanoveno, že odborové
organizace vznikají nezávisle na státu, a to, že omezovat počet odborových organizací je
nepřípustné, stejně jako zvýhodňovat některé z nich v podniku nebo v odvětví.
Dochází tak k omezení ingerencí státu do pracovněprávních vztahů. Odstranění
rozdílů v právní úpravě mezi různými formami zaměstnavatelů, zaměstnavateli právnickými a fyzickými
osobami je provedeno s účinností od 1. června 1994 novelou provedenou zákonem č.
74/1994 Sb.
Postupně se rozvíjejí 3 základní složky pracovního práva – individuální pracovní
právo, kolektivní pracovní právo a oblast zaměstnanosti.
Z režimu zákoníku práce se v roce 1992 vydělila oblast odměňování, kde bylo třeba
vytvořit právní úpravu respektující zásadu tržního chování subjektů pracovněprávního vztahu.
Kogentní
sekundární legislativa
upravující odměňování, která už v podnikatelské sféře nevyhovovala,
byla s účinností od 1. 1. 1992 nahrazena zákonem č. 1/1992
Sb., o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku; tato právní úprava vychází
ze zásady, že každý může činit vše, co mu zákon nezakazuje a vyznává smluvní princip v oblasti
odměňování. Pro zaměstnance zaměstnavatelů v nepodnikatelské sféře byla zákonem
143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost
v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech, ponechána kogentní
úprava odměňování,
vzhledem k poskytování prostředků na odměňování z veřejných zdrojů.V roce 1992 byl schválen zákon č. 119/1992
Sb., o cestovních náhradách.
Zákonem č. 2/1991 Sb., o kolektivním
vyjednávání, je vytvořen procesní mechanismus pro smluvní jednání sociálních partnerů vedoucí k
uzavírání kolektivních smluv a pro možnost řešení kolektivních sporů pomocí institutů
zprostředkovatele, rozhodce, eventuelně stávky a výluky.
Zákonem č. 1/1991 Sb., o
zaměstnanosti, a zákonem č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti
a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, byl vytvořen nový systém řízení
zaměstnanosti, předpoklady pro vznik trhu práce a zároveň zákonné předpoklady úpravy pro hmotné
zabezpečení fyzických osob (občanů) v nezaměstnanosti. Uvedené zákony byly s účinností od 1. 10.
2004 nahrazeny novou právní úpravou, a to zákonem č. 435/2004
Sb., o zaměstnanosti.
S účinností od 1. ledna 2001 se tak zvanou harmonizační novelou provedenou zákonem
č. 155/2000 Sb. promítají směrnice Evropských
společenství do právního řádu České republiky za účelem dosažení plné slučitelnosti pracovního práva
s právem Evropských společenství. Dochází k posílení postavení zaměstnanců v pracovněprávních
vztazích (zakotvuje se především zásada rovného zacházení pro muže a ženy a zásada zákazu
diskriminace, prohlubuje se právo zaměstnanců na informace a projednání, vytváří se určitý prostor
pro zastupování zaměstnanců odbory a radami zaměstnanců, popřípadě zástupci pro oblast bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci a klade se zvýšený důraz na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a garanci
doby odpočinku zaměstnance). Nedochází však k zásadní změně koncepce pracovněprávní úpravy vedoucí k
liberalizaci pracovněprávních vztahů.
Předmět úpravy pracovněprávních vztahů v užším smyslu podle dosavadních právních
předpisů představuje:
1. Zákon č. 65/1965 Sb., zákoník
práce, ve znění zákona č. 88/1968 Sb., zákona
č. 153/1969 Sb., zákona č.
100/1970 Sb., zákona č.
20/1975 Sb., zákona č.
72/1982 Sb., zákona č.
111/1984 Sb., zákona č.
22/1985 Sb., zákona č.
52/1987 Sb., zákona č.
98/1987 Sb., zákona č.
188/1988 Sb., zákona č.
3/1991 Sb., zákona č.
297/1991 Sb., zákona č.
231/1992 Sb., zákona č.
264/1992 Sb., zákona č.
590/1992 Sb., zákona č.
37/1994 Sb., zákona č.
74/1994 Sb., zákona č.
118/1995 Sb., zákona č.
287/1995 Sb., zákona č.
138/1996 Sb., zákona č.
167/1999 Sb., zákona č.
225/1999 Sb., zákona č.
29/2000 Sb., zákona č.
155/2000 Sb., zákona č.
220/2000 Sb., zákona č.
238/2000 Sb., zákona č.
257/2000 Sb., zákona č.
258/2000 Sb., zákona č.
177/2001 Sb., zákona č.
6/2002 Sb., zákona č.
136/2002 Sb., zákona č.
202/2002 Sb., zákona č.
309/2002 Sb., zákona č.
311/2002 Sb., zákona č.
312/2002 Sb., zákona č.
274/2003 Sb., zákona č.
362/2003 Sb., zákona č.
46/2004 Sb., zákona č.
436/2004 Sb., zákona č.
562/2004 Sb., zákona č.
563/2004 Sb., zákona č.
628/2004 Sb., zákona č.
169/2005 Sb., zákona č.
253/2005 Sb. a zákona č.
342/2005 Sb.,
2. zákon č. 475/2001 Sb., o pracovní
době a době odpočinku zaměstnanců s nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobou v dopravě,
3. nařízení vlády č. 108/1994 Sb.,
kterým se provádí zákoník práce a některé další zákony, ve znění nařízení vlády č.
461/2000 Sb., nařízení vlády č.
342/2004 Sb. a nařízení vlády č.
516/2004 Sb.,
4. zákon č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně
za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku, ve znění zákona č.
590/1992 Sb., zákona č.
10/1993 Sb., zákona č.
37/1993 Sb., zákona č.
74/1994 Sb., zákona č.
118/1995 Sb., zákona č.
217/2000 Sb., zákona č.
257/2004 Sb. a zákona č.
436/2004 Sb.,
5. zákon č. 143/1992 Sb., o platu a
odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech, ve znění
zákona č. 590/1992 Sb., zákona č.
10/1993 Sb., zákona č.
40/1994 Sb., zákona č.
118/1995 Sb., zákona č.
201/1997 Sb., zákona č.
225/1999 Sb., zákona č.
217/2000 Sb., zákona č.
492/2001 Sb., zákona č.
308/2002 Sb., zákona č.
309/2002 Sb., zákona č.
421/2002 Sb., zákona č.
362/2003 Sb., zákona č.
562/2004 Sb., zákona č.
563/2004 Sb. a zákona č.
626/2004 Sb.,
6. zákon č. 2/1991 Sb., o kolektivním
vyjednávání, ve znění zákona č. 519/1991 Sb.,
zákona č. 118/1995 Sb., zákona č.
155/1995 Sb., zákona č.
220/2000 Sb., zákona č.
151/2002 Sb., nálezu Ústavního soudu č.
199/2003 Sb. a zákona č.
255/2005 Sb.,
7. zákon č. 120/1990 Sb., kterým se
upravují některé vztahy mezi odborovými organizacemi a zaměstnavateli, ve znění zákona č.
3/1991 Sb.,
8. zákon č. 119/1992 Sb., o
cestovních náhradách, ve znění zákona č. 44/1994
Sb., zákona č. 125/1998 Sb., zákona č.
36/2000 Sb., zákona č.
132/2000 Sb., zákona č.
220/2000 Sb., zákona č.
309/2002 Sb. a zákona č.
320/2002 Sb.
9. § 13 zákona č. 435/2004 Sb., o
zaměstnanosti, ve znění zákona č. 202/2005
Sb.
B. Zhodnocení dosavadní právní úpravy
Současná úprava pracovněprávních vztahů provedená zákoníkem práce je úpravou
komplexní a samostatnou.
Zákoník práce je základním předpisem pracovního práva, který upravuje smluvní
pracovněprávní vztahy. Vedle něj jsou některé otázky odměňování, kolektivních pracovněprávních
vztahů, zaměstnanosti a pracovních vztahů některých typů zaměstnanců řešeny zvláštními zákony, které
mají větší nebo menší vztah k zákoníku práce.
Odměňování zaměstnanců zaměstnavatele hrazené převážně z veřejných zdrojů je
upraveno v zákoně o platu.
Odměňování ostatních zaměstnanců upravuje zákon o mzdě.
Kolektivní pracovněprávní vztahy jsou vyjma zákoníku práce řešeny v zákoně o
kolektivním vyjednávání, který řeší převážně procesní otázky a v zákoně, kterým se upravují některé
vztahy mezi odborovými organizacemi a zaměstnavateli. Na tyto zákony navazuje řada prováděcích
právních předpisů, které rozvádějí obecnou zákonnou úpravu.
Pracovní vztahy některých zaměstnanců jsou vzhledem ke specifikám jimi vykonávané
činnosti (služby) upraveny zvláštními zákony, které jsou v určitém (pevnějším nebo volnějším) vztahu
k zákoníku práce. Jedná se například o pracovní vztahy státních zástupců které upravuje zákon č.
283/1993 Sb., o státním zastupitelství, ve
znění pozdějších předpisů nebo služební poměr příslušníků některých ozbrojených sborů upravený
zákonem č. 186/1992 Sb., o služebním poměru
příslušníků Policie České republiky, ve znění pozdějších předpisů. [Zákon č.
186/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
bude nahrazen zákonem č. 361/2003 Sb., o
služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, jehož účinnost má nastat od 1. ledna 2006.] S
úplnou účinností od 1. ledna 2007 upravuje služební vztahy občanských státních zaměstnanců zákon č.
218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve
správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech
(služební zákon), ve znění pozdějších předpisů. Některé pracovněprávní vztahy učitelů vysokých škol
upravuje zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých
školách, ve znění pozdějších předpisů.
Další odchylku od obecné úpravy pracovněprávních vztahů představuje od 1. 1. 2003
zákon č. 312/2002 Sb., úřednících územních
samosprávných celků a o změně některých zákonů, ve znění zákona č.
46/2004 Sb.
Současné pracovní právo, které je chápáno jako právní odvětví existující na pomezí
mezi právem soukromým a veřejným, má v současné době samostatnou povahu. Na pracovněprávní vztahy
tak nelze přímo použít normy jiného právního odvětví, například práva občanského. Pracovněprávní
vztah je možné vymezit jako vztah mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, jehož předmětem je výkon
práce, která se na rozdíl od činností, které jsou upraveny občanskoprávními normami, vyznačuje
vztahem organizační podřízenosti; zaměstnanec zpravidla vykonává práci v prostorách zaměstnavatele,
jeho jménem, na jeho náklady a odpovědnost a nestává se vlastníkem výsledku práce. Tato činnost je
hlavním zdrojem příjmu zaměstnance a je mu poskytována náležitá právní ochrana. Oproti
občanskoprávním vztahům není zaměstnavatel a zaměstnanec ve zcela rovném postavení, proto je účelem
právní úpravy posilovat postavení zaměstnance.
Samostatnost pracovněprávní úpravy přináší mnohé výhody při aplikaci a interpretaci
právních norem, na druhé straně však úplné odtržení od občanského práva vede, při
kogentní
povaze
zákoníku práce, k negativním dopadům z hlediska samotné ochrany zaměstnance. V současných
společenskoekonomických podmínkách tak dochází k obcházení pracovněprávní úpravy a k využívání
nástrojů občanského práva, které respektuje smluvní volnost, potřebnou a požadovanou
liberalizovanými společenskými vztahy. Z formálního hlediska dále dochází k dublování právní úpravy
obecných institutů a k rozcházení se s obecnými zásadami a principy civilního (občanského) práva.
Zákoník práce, jakož i další pracovněprávní předpisy jsou v souladu s
mezinárodněními právními dokumenty závaznými pro Českou republiku a v souladu s právem Evropských
společenství, přičemž harmonizace s právem Evropských společenství je průběžně zabezpečována. Při
posuzování souladu s ústavními zákony České republiky, zejména s Listinou základních práv a svobod,
vyvstává otázka případného rozporu dosavadní
kogentní
úpravy zákoníku práce, která vychází ze zásady
„co není dovoleno, je zakázáno“, s čl. 2 odst.
3 Listiny základních práv a svobod, podle kterého každý může činit, co není zákonem zakázáno,
a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá. K této otázce se svými nálezy ze dne 1. listopadu
1995 sp. zn. II ÚS 192/95 1) a ze dne 2. července 1996 sp. zn. I US 27/96
2) vyjádřil i Ústavní soud. Z jeho, do určité míry protichůdných, rozhodnutí
ohledně povahy právních norem zákoníku práce nelze však vyvodit jednoznačný závěr pro jejich
interpretaci.Kogentní
povaha zákoníku práce, která přetrvává i navzdory jeho novelizacím v
posledních letech, je závažnou překážkou dalšího rozvoje pracovněprávních vztahů. Zaměstnanec a
zaměstnavatel mohou svými právními úkony zakládat práva a povinnosti pouze v mezích ustanovení
zákoníku práce a nemohou si vzájemně projevenou vůlí odchylně upravit otázky, které zákoník práce
výslovně nedovoluje. V případech, kdy by souhlasná vůle zaměstnance a zaměstnavatele měla za
následek zlepšení pracovních podmínek zaměstnance, se tak současné kogentní
pojetí dostává do
rozporu se základní funkcí pracovního práva, s ochranou právního postavení zaměstnance při výkonu
práce.Jedním ze základních cílů pracovněprávních norem je plnit ochrannou funkci ve
vztahu k zaměstnanci. V pracovním poměru je kogentními ustanoveními zákoníku práce garantováno
zaměstnanci relativně pevné postavení, které mu zajišťuje odpovídající pracovní podmínky, omezenou
dobu výkonu práce při relevantním odpočinku, náhradu škody a ochranu před jednostranným skončením
pracovního poměru. Současná právní úprava v tomto ohledu vyhovuje mezinárodním standardům. Právní
úprava pracovních podmínek, pracovní doba, ochrana zaměstnance před jednostranným skončením
pracovního poměru odpovídá standardům vyplývajícím z mezinárodně právních dokumentů, zejména z
příslušných úmluv Mezinárodní organizace práce.
Zvýšená ochrana zaměstnance však na druhé straně popírá do určité míry možnost
smluvní volnosti, kdy se subjekty nemohou vlastní vůlí odchýlit od kogentních ustanovení zákoníku
práce.
Dosavadní zákoník práce nedostatečně vymezuje předmět své působnosti, chybí
vymezení charakteru tzv. závislé práce, která by byla výlučně řešena pracovněprávními předpisy. V
praxi tak často dochází k obcházení zákoníku práce a k uzavírání právních vztahů, jejichž předmětem
je výkon závislé práce, podle norem občanského zákoníku, popřípadě obchodního zákoníku. Subjekt, pro
něhož je práce konána, je v občanskoprávním vztahu zbaven mnoha povinností, které stanoví
kogentní
pracovněprávní normy a na druhé straně je fyzická osoba vykonávající práci zbavena ochrany a
postavena do rovného postavení se subjektem, pro něhož práci koná.Pracovní právo by mělo výlučně upravovat závislou práci zaměstnance pro
zaměstnavatele, při níž je na rozdíl od občanskoprávních vztahů, prolomen princip rovnosti a smluvní
volnosti a je třeba poskytovat zaměstnanci ochranu jeho faktického i právního postavení v
zaměstnaneckém vztahu vytvořením právních garancí.
Dosavadní právní úprava zákoníku práce byla harmonizována s právem Evropských
společenství, stalo se tak zejména jeho změnou provedenou zákonem č.
155/2000 Sb., kterým se mění zákon č.
65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších
předpisů, a některé další zákony, s účinností od 1. 1. 2001 a zákonem č.
46/2004 Sb., kterým se mění zákon č.
65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších
předpisů, a zákon č. 312/2002 Sb., o
úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, s účinností od 1. 3. 2004.
Platný zákoník práce vychází ze zásady rovnosti mezi muži a ženami.
II. Hlavní principy navrhované právní úpravy
V rámci zhodnocení je možné považovat stávající právní úpravu pracovněprávních
vztahů obsaženou v zákoníku práce za vcelku odpovídající základnímu účelu pracovního práva, kterým
je vytvořit právní rámec pro výkon závislé (podřízené) práce zaměstnancem pro zaměstnavatele za
odměnu, při záruce odpovídajícího právního postavení zaměstnance a podmínek pro výkon jeho práce.
Při současném vývoji společnosti je však dosavadní samostatná koncepce zákoníku práce v právním řádu
shledávána jako nedostačující a je třeba ji změnit a přiblížit ji obecnému civilně právnímu základu,
který je obsažen v občanském zákoníku. Nové pojetí zákoníku práce hodlá vycházet z dosažené úrovně
společenských a ekonomických vztahů a odpovídá mezinárodním trendům vývoje pracovního práva. Je
potřebné dále liberalizovat pracovněprávní vztahy a vymezit jejich vztah k platnému, tzn.
dosavadnímu občanskému zákoníku tak, aby byl při zachování specifik pracovněprávní úpravy zvýrazněn
společný soukromoprávní charakter úpravy, koncipovaný podle zásady „co není zakázáno, je dovoleno“
(čl. 2 odst. 3 Listiny základních práv a
svobod a čl. 2 odst. 4 Ústavy České
republiky). V novém zákoníku práce se navrhuje upravit zejména tyto základní otázky:
-vymezit použití norem občanského zákoníku pro pracovněprávní vztahy,
-definovat předmět (objekt) pracovněprávních vztahů, jímž bude výkon závislé
práce,
-posilovat princip liberalizace rozšířením smluvní volnosti účastníků
pracovněprávních vztahů při respektování principu rovného zacházení, kogentními normami garantovat
zaměstnancům základní práva a pracovní podmínky, v dalších otázkách vytvořit prostor zejména pro
smluvní ujednání,
-jako základní pracovněprávní vztah upravit pracovní poměr,
-v pracovněprávních vztazích upravit rovněž výkon závislé práce mimo pracovní
poměr, a to v dohodách o pracích konaných mimo pracovní poměr (dohoda o provedení práce a dohoda o
pracovní činnosti), jako je tomu podle dosavadní právní úpravy s tím, že se navrhuje zrušit některé
omezující podmínky,
-v pracovním poměru jako základním pracovněprávním vztahu pro výkon závislé
(podřízené) práce, jakož i v dohodách o pracích konaných mimo pracovní poměr, poskytovat zaměstnanci
ochranu a záruku odpovídajícího pracovního postavení,
-vymezit vzájemný vztah zákona, kolektivní smlouvy, pracovní smlouvy, dohod o
pracích konaných mimo pracovní poměr, popřípadě vnitřního předpisu tak, že zákonná úprava vymezí
(upraví) základní otázky (standardy) a vytvoří prostor pro smluvní ujednání účastníků
pracovněprávních vztahů, v rámci tohoto prostoru je možné sjednat pro zaměstnance výhodnější úpravu
v kolektivní smlouvě, přičemž pracovní smlouvou, popřípadě dohodami o pracích konaných mimo pracovní
poměr bude dále možné tuto výhodnost vzhledem k zákonné úpravě a úpravě v kolektivní smlouvě ještě
rozšířit; zároveň bude třeba vymezit vztahy mezi jednotlivými právními úkony, popřípadě vnitřním
předpisem,
-vymezit zákonná oprávnění odborových organizací působících u zaměstnavatelů,
-obdobně jako v dosavadním zákoníku práce bude respektována zásada rovnosti a zákaz
diskriminace s tím, že se předpokládá vydání zákona o rovném zacházení a o právních prostředcích
ochrany před diskriminací (antidiskriminační zákon).
III. Nezbytnost navrhované právní úpravy
Zákon č. 65/1965 Sb., zákoník
práce, ve znění pozdějších předpisů, který nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1966, je součástí právního
řádu České republiky již 39 let. Za dobu své platnosti byl celkem čtyřicet sedm krát změněn.
S ohledem na postupně přijímané podstatné změny zákoníku práce, kdy jeho obsah byl
dotčen zejména novelizacemi přijatými zákonem č.
153/1969 Sb., zákonem č.
20/1975 Sb., zákonem č.
188/1988 Sb., zákonem č.
3/1991 Sb., zákonem č.
231/1992 Sb., zákonem č.
74/1994 Sb., zákonem č.
155/2000 Sb. a zákonem č.
46/2004 Sb. se postupně stal nepřehledným pro
uživatelskou veřejnost.
1. Měnit právní povahu dosavadního zákoníku práce ovládaného přístupem, podle
kterého platí, „co není dovoleno, je zakázáno“, není schůdné. Proto je hlavním a rozhodujícím
důvodem pro zpracování nové úpravy pracovněprávních vztahů v zákoníku práce skutečnost, že je nutné
změnit základní přístupové hledisko, které musí napříště akcentovat základní ústavní přístup, který
je vlastní oboru soukromého práva, podle kterého platí, že každý může činit, co není zákonem
zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá
(čl. 2 odst. 3 Listiny základních práv a
svobod a čl. 2 odst. 4 Ústavy České
republiky). Tímto základním přístupovým postulátem má být ovládána nová úprava pracovněprávních
vztahů v zákoníku práce. Tento přístup je vyjádřen v ustanovení § 2 odst. 1 věta první.
2. Vzhledem ke skutečnosti, že se legislativní práce na přípravě zcela nového
občanského zákoníku opožďují, navrhuje se s koordinací nové právní úpravy pracovněprávních vztahů
nečekat a koncipovat tuto úpravu ve vztahu k platnému, tzn. dosavadnímu občanskému zákoníku (zákon
č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění
pozdějších předpisů).
3. Základním přístupovým hlediskem má být, že právních norem (ustanovení)
občanského zákoníku bude v pracovněprávních vztazích podle nového zákoníku práce použito jen tehdy,
bude-li to výslovně stanoveno (§ 4). Má se
tedy jednat o legislativní přístup, který vychází z techniky
delegace
příslušných právních norem
občanského zákoníku. Na příslušná ustanovení občanského zákoníku, která mají být aplikována v
pracovněprávních vztazích, se navrhuje v zákoníku práce odkázat.4. Dalším přístupovým hlediskem obsahu zákoníku práce je soustředění více
dosavadních samostatným zákonů do jednoho zákona. Na rozdíl od existujícího právního stavu,
představovaného dosavadním zákoníkem práce, zákonem o mzdě, zákonem o cestovních náhradách a zákonem
č. 120/1990 Sb., kterým se upravují některé
vztahy mezi odborovými organizacemi a zaměstnavateli, ve znění zákona č.
3/1991 Sb., se navrhuje, aby problematika,
kterou uvedené zákony obsahují, byla napříště soustředěna v novém zákoníku práce a uvedené zákony
byly zrušeny nebo jejich dosah byl podstatně zúžen. Půjde o část šestou (Odměňování za práci, odměna
za pracovní pohotovost a srážky z příjmu v pracovněprávním vztahu), část sedmou (Náhrada výdajů
poskytovaných zaměstnanci v souvislosti s výkonem práce) a část dvanáctou (Informování a projednání
v pracovněprávních vztazích a oprávnění odborové organizace, rady zaměstnanců a zástupce pro oblast
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci).
5. Současně se navrhuje změnit dosavadní zákon o platu tak, že se bude vztahovat
jen na odměňování služebních vztahů vojáků z povolání podle zákona č.
221/1999 Sb., o vojácích z povolání, ve znění
pozdějších předpisů.
6. Za zaměstnance i nadále budou jednat zástupci zaměstnanců, kterými jsou odborové
organizace, rady zaměstnanců nebo zástupci pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Zásadu, že u zaměstnavatele působí jeden zástupce zaměstnanců pro účely informování
a projednání, se navrhuje zachovat. S výjimkou zákonem stanovených případů tedy nebudou u jednoho
zaměstnavatele působit rady zaměstnanců popř. zástupců pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci spolu s odborovými organizacemi. Na rozdíl od dosavadní úpravy se navrhuje umožnit zvolení
rady zaměstnanců a zástupce pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci u každého
zaměstnavatele, u něhož nepůsobí odborová organizace, nikoli až od počtu 25 zaměstnanců.
Dále se navrhuje, aby rady zaměstnanců a funkce zástupce pro oblast bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci již nezanikaly, jestliže u zaměstnavatele začne působit odborová
organizace. K zániku těchto zástupců zaměstnanců by mělo dojít teprve uplynutím jejich volebního
období, pokud k jejich zániku nedojde z jiných zákonem stanovených důvodů. Jedním z těchto důvodů je
pokles počtu členů rady zaměstnanců na méně než tři. Druhým důvodem je skutečnost, že byla uzavřena
kolektivní smlouva u zaměstnavatele. Uzavření kolektivní smlouvy znamená, že odborová organizace si
již získala dostatečnou autoritu. V takovém případě se jeví zbytečné, aby u zaměstnavatele stále
působily dva druhy zástupců zaměstnanců, vůči nimž by zaměstnavatel plnil stejné povinnosti v
oblasti informování a projednání.
Kolektivní smlouvy budou moci i nadále uzavírat se zaměstnavatelem jen odborové
organizace, které uzavírají kolektivní smlouvu i za zaměstnance, kteří nejsou odborově organizováni.
Z této koncepce pak vyplývá i postup v případě, že u zaměstnavatele působí více odborových
organizací. Zaměstnavatel jedná o uzavření kolektivní smlouvy se všemi odborovými organizacemi.
Odborové organizace vystupují a jednají s právními důsledky pro všechny zaměstnance společně a ve
vzájemné shodě, nedohodnou-li se mezi sebou a se zaměstnavatelem jinak. Tak je zajištěno, že
kolektivní smlouvou jsou pokryti všichni zaměstnanci.
Obdobně se navrhuje zachovat zásadu, že odborové organizace jednají i za
zaměstnance, kteří nejsou odborově organizováni, také v případě informování, projednávání a
udělování souhlasu. Jde-li o případy týkající se všech nebo většího počtu zaměstnanců, plní
zaměstnavatel povinnost informování, projednání či souhlasu a dohody ke všem odborovým organizacím,
které u něj působí. Jde-li o záležitosti, týkající se jednotlivého zaměstnance, může si zaměstnanec,
který není odborově organizován, určit, která odborová organizace za něj bude jednat; neurčí-li
jinak, jedná za něj odborová organizace s největším počtem členů, kteří jsou u zaměstnavatele v
pracovním poměru.
Navrhuje se dále doplnit pracovněprávní úpravu o podrobnější úpravu oprávnění
vyšších odborových organizací jednajících v pracovněprávních vztazích za zaměstnance České
republiky, příspěvkových organizací, státních fondů a územních samosprávných celků jednat a zaujímat
stanoviska k návrhům týkajícím se podmínek zaměstnávání a výkonu práce i odměňování zaměstnanců.
Navržená úprava postavení zástupců zaměstnanců, která byla zapracována do našeho
právního řádu poprvé novelou zákoníku práce provedenou zákonem
155/2000 Sb., je v souladu s
čl. 27 odstavec 1 a 2 Listiny základních
práv a svobod a se závazky České republiky, vyplývající pro ni z mezinárodních smluv, kterými jsou
především úmluva Mezinárodní organizace práce č. 87/1948, o svobodě sdružování a ochraně práva
odborově se organizovat (č. 489/1990 Sb.) a
úmluva Mezinárodní organizace práce č. 135/1971, o ochraně zástupců pracovníků v podniku a úlevách,
které jim mají být poskytnuty (č. 108/2001 Sb. m.
s.). Postavení odborových organizací na jedné straně a rad zaměstnanců, resp. zástupců
zaměstnanců oblast pro bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na straně druhé není rovné, avšak též
jejich
kompetence
se zásadně liší. Rady zaměstnanců a zástupci pro oblast bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci jsou určeni k realizaci práva zaměstnanců na informace a projednání, na rozdíl od
odborových organizací, které mají navíc právo vystupovat v pracovněprávních vztazích a které jsou
oprávněny kolektivně vyjednávat a uzavírat se zaměstnavatelem kolektivní smlouvu. Předložený návrh
vytváří zároveň předpoklad pro ratifikaci úmluv Mezinárodní organizace práce č. 151/1978, o ochraně
práva organizovat se a o řízení pro stanovení podmínek zaměstnání ve veřejné službě a č. 154/1981, o
podpoře kolektivního vyjednávání.7. Nadále se počítá s existencí zákona o kolektivním vyjednávání, který však bude v
souvislosti s novým zákoníkem práce změněn.
8. Další koncepční změnou v novém zákoníku práce má být to, že zákoník práce by měl
v části páté (Bezpečnost