Důvodová zpráva k zákonu č. 258/2000
Sb., o ochraně veřejného zdraví
Obecná část
Prevence infekčních nemocí, ale i otázky ochrany populace před zdravotními riziky
plynoucími z vnějšího prostředí, životosprávy a chování člověka, stejně jako péče o individuální
zdraví, historicky příslušela do zdravotnictví. K této ochraně byla ustavena na konci 19. století
tzv. zdravotní policie, zabývající se především očistou prostředí, ke které postupně přibyly odborné
vyšetřovací ústavy (hygienické ústavy universit v Praze a Vídni). Vyšetřovací ústavy zkoumaly
potraviny a prováděly chemické a bakteriologické vyšetřování nakažlivých zárodků ve vodě, krvi
apod.
Preventivní medicína začala postupovat od odvracení škod, kterými je ohrožováno
lidské zdraví K prostředkům, kterými by bylo možné přispět k jeho podpoře a rozvinutí. Na tyto
principy preventivní medicíny navázal Státní zdravotní ústav, založený v r. 1925, a poté soustava
hygienických stanic, výzkumných ústavů a instituty hlavního hygienika, okresních a krajských
hygieniků (orgánů hygienické a protiepidemické služby), vykonávajících státní správu v hygienické a
protiepidemické péči.
Organizaci, působnost a pravomoc orgánů hygienické a protiepidemické služby upravil
zákon č. 4/1952 Sb. Ten byl v
roce 1966 nahrazen zákonem č. 20/1966
Sb., o péči o zdraví lidu, který, ve znění novel, je poslední dosud platnou právní úpravou
této oblasti.
Uvedený zákon neobsahuje, až na několik obecných ustanovení, hmotněprávní úpravu
podmínek ochrany životních a pracovních podmínek včetně prevence infekcí, a řeší v zásadě jen
organizaci hygienické služby. V rozporu s ústavním pořádkem práva a povinnosti osob v ochraně
životních podmínek upravují prováděcí právní předpisy, vydané převážně na úrovni směrnic a výnosů
Ministerstva zdravotnictví - hlavního hygienika ČR v letech 1954 až 1990, publikované ve sbírce
Hygienické předpisy a registrované ve Sbírce zákonů. S ohledem na způsob publikace je tato právní
úprava pro adresáty právních povinností i obtížně dostupná. Pro zásadní nedostatečnost právní
úpravy, obsažené v zákoně o péči o zdraví lidu, se vývoj legislativy v oblasti ochrany životních
podmínek od r. 1990 zastavil. To má za následek výrazné zaostávání právních předpisů za novými
odbornými poznatky, úpravou platnou v Evropských společenstvích i potřebami praxe a komplikování
podnikatelské činnosti i výkonu státního zdravotního dozoru nadměrnou administrativou.
I pravomoc a působnost hygieniků je v zákoně o péči o zdraví lidu upravena jen na
obecné úrovni, takže jejich meze jsou stanovovány pouze výkladem. Stejně jako hmotněprávní úprava je
i působnost a pravomoc orgánů hygienického dozoru nadto řešena směrnicemi a výnosy, které provádějí
zákon o péči o zdraví lidu. Ani to není v souladu s ústavním pořádkem, zejména s těmi principy
Ústavy ČR a Listiny základních práv a svobod, které stanoví, že státní moc lze uplatňovat jen na
základě zákona a v jeho mezích a povinnosti osob lze uložit pouze zákonem nebo na základě
zákona.
Hygienický dozor jako součást státní zdravotní správy a druh státní kontroly je
vykonáván hygienikem, který je správním úřadem (krajský hygienik včetně hygienika hl. m. Prahy) nebo
zvláštním orgánem okresního úřadu (okresní/městský hygienik). Na výkonu hygienického dozoru se na
základě přenosu působnosti hygienika podílejí i zaměstnanci zdravotnických zařízení, kterými
hygienické stanice jsou.
Novely zákona o péči o zdraví lidu, které se v oblasti ochrany životních podmínek
dotkly pouze struktury orgánů a zařízení hygienické služby, nepřinesly nápravu uvedených nejasností.
Rozsah právní úpravy, který by bylo třeba přijmout by ostatně byl tak široký, že by si vyžádal nový
zákon, který sice Ministerstvo zdravotnictví opakovaně připravilo, jeho přijetí však bránil
nedostateK shody o způsobu transformace orgánů hygienické služby.
Zatímco působnost orgánů hygienické služby se od platnosti zákona o péči o zdraví
lidu nezměnila, vznikly v následujících letech nové správní úřady, zabývající se životním
prostředím; jiné, již existující instituce rozšířily svou působnost i na otázky dosud spravované
orgány hygienické služby. Tím došlo nejen k duplicitě hmotněprávní úpravy, ale i působnosti
správních úřadů. Cílem navrhovaného zákona proto, vedle stanovení rozsahu veřejného zájmu v ochraně
veřejného zdraví, je i vymezení úkolů orgánů ochrany veřejného zdraví tak, aby byly duplicity, které
přinášejí plýtvání veřejnými prostředky, odstraněny.
Pokud jde o strukturu orgánů a zařízení hygienické služby, hygienické stanice byly
v průběhu platnosti zákona o péči o zdraví lidu nejprve začleněnými zařízeními ústavů národního
zdraví bez právní subjektivity a hygienici byli zvláštními orgány národních výborů a ve své většině
i řediteli příslušných hygienických stanic. V důsledku zániku povinnosti začleňování zdravotnických
zařízení do ústavů národního zdraví novelou zákona o péči o zdraví lidu, provedenou zákonem č.
425/1990 Sb., se zařízení
hygienické služby (hygienické stanice) postupně stala samostatnými právními subjekty. Krajské orgány
a zařízení hygienické služby byly podřízeny Ministerstvu zdravotnictví. Okresní/městské hygienické
stanice zůstaly, i po této úpravě, zařízeními okresních úřadů/magistrátů měst Brna, Plzně, Ostravy a
hl. m. Prahy a okresní hygienici zvláštními orgány okresních úřadů (magistrátů uvedených měst).
Usměrňování výkonu hygienické péče v celostátních záležitostech zůstalo v kompetenci hlavního
hygienika ČR.
Hygienici jako monokratické orgány státní správy jsou jedinými nositeli státní
správy v oboru hygienického dozoru. Výkon hygienického dozoru v tak široké oblasti, jakou ochrana
životních a pracovních podmínek včetně prevence infekcí je, však nevykonává, ani reálně nemůže
vykonávat, sám hygienik. Proto je zabezpečení výkonu hygienického dozoru řešeno přenosem státní
správy na zaměstnance hygienické stanice. Hygienické stanice jsou zdravotnickými zařízeními a
zákonem je jim uloženo zajišťovat podklady pro hygienický dozor a podílet se na jeho výkonu. Vedle
toho mohou na objednávku a za úhradu provozovat služby.
Nedostatky platné právní úpravy lze shrnout takto:
-nesoulad s ústavním pořádkem ČR,
-absence komplexní zákonné úpravy práv a povinností osob v ochraně veřejného
zdraví,
-absence jednoznačného vymezení rozsahu státní kontroly, a působnosti a pravomoci
orgánů, které ji vykonávají,
-několikaletá stagnace právní úpravy ochrany životních podmínek a tím její
zaostávání za odborným vývojem, potřebami praxe a úpravou platnou v zemích ES,
-duplicita úpravy některých složek ochrany veřejného zdraví s později vydanými
zákony (např. zákonem o ochraně ovzduší, zákonem o odpadech).
Návrh zákona o ochraně veřejného zdraví uvedené nedostatky odstraňuje. Stanoví
rozsah veřejného zájmu v ochraně zdraví populace a jejích skupin (veřejného zdraví) a s tím
související povinnosti osob. Pro výkon státní kontroly (státního zdravotního dozoru) vymezuje
působnost a pravomoc orgánů ochrany veřejného zdraví. S ohledem na účinnost ústavního zákona č.
347/1997 Sb. a připravované
zrušení zákona o územním členění státu (zák. č.
36/1960 Sb.) se navrhuje vymezit
správní obvody krajských hygieniků jako správních úřadů druhého stupně v soustavě orgánů ochrany
veřejného zdraví.
Návrhem zákona se významně zužuje dnešní velký rozsah hygienického schvalování
návrhů na dovoz a výrobu výrobků před zahájením dovozu (výroby). Vychází se z toho, že specifické
zákony podřadily některé dosud schvalované činnosti pod jiné režimy, například posuzování shody. V
ostatních případech se individuální schvalování nahrazuje širší právní úpravou, tj. právními
předpisy. Tím se odstraňují v oblasti zdravotnictví překážky volného oběhu výrobků a nadměrná
byrokracie, která sama o sobě nemůže garantovat zdravotně nezávadné výrobky na trhu, neboť není
dokladem o tom, co výrobce nebo dovozce skutečně na trh uvede. Toto východisko navrhovaného zákona
je plně v souladu s právem Evropských společenství a jeho nepřijetí je odmítnutím
aproximace
práva
ES.Jako součást soustavy orgánů ochrany veřejného zdraví se zachovávají zvláštní v
resortu vnitra a obrany; ruší se pouze specializovaná hygienická služba v resortu spravedlnosti
(vězeňské službě), zabezpečovaná tradičně v celém rozsahu zaměstnanci hygienické služby resortu
zdravotnictví. K návrhu na zrušení přispěl i požadavek zcivilnění vězeňství.
Návrh zákona a jeho prováděcích právních předpisů je v souladu s ústavním pořádkem
České republiky a mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republiky vázána. V jednotlivých oblastech
právní úpravy je připraven podle Direktiv Evropské unie a je tedy kompatibilní s komunitárním
právem. Detailní přehled transponovaných Direktiv je uveden ve zvláštní části důvodové zprávy v
souvislosti s příslušnými ustanoveními návrhu zákona.
Jednání v Bruselu v červnu 1998 a v lednu 1999 zavázala Ministerstvo zdravotnictví
k transpozici Direktiv EU, obsažených v návrhu zákona, k počátku roku 2000. S ohledem na vrácení
návrhu zákona vládě v prvém čtení Poslanecké sněmovny zákon nemůže nabýt předpokládané účinnosti od
1. 1. 2000. Pokud však bude přijat, lze zabezpečit jeho účinnost před zahájením nového hodnocení
připravenosti ČR ke vstupu do EU v červenci r. 2000. To platí i o jeho prováděcích právních
předpisech, jejichž odborné návrhy byly Parlamentu ČR předloženy 13. března 1999.
Ochrana veřejného zdraví je právně i institucionálně rozvíjena ve všech vyspělých
s