Důvodová zpráva k zákonu č. 120/2025
Sb., změna zákoníku práce a některých
dalších zákonů.
Obecná část
A. Zhodnocení platného právního stavu, odůvodnění hlavních principů a vysvětlení
nezbytnosti navrhované úpravy
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník
práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"zákoník práce"), je ve svém komplexu
vyhovující právní normou, nicméně v dílčích aspektech je stávající právní úprava příliš rigidní, a
to zejména pokud jde o možnost zaměstnavatele jednostranně rozvázat pracovní poměr. Hlavní funkcí
pracovního práva je zajistit zvýšenou ochranu zaměstnance, jakožto zpravidla slabší smluvní strany.
Toho je docíleno tím, že zákoník práce
prostřednictvím řady kogentních či relativně kogentních ustanovení garantuje zaměstnanci standardní
pracovní podmínky a jistou míru stability zaměstnání. Nicméně je třeba pamatovat na to, že přehnaná
ochrana zaměstnanců může působit kontraproduktivně a nedostatečná flexibilita pracovněprávních
vztahů, ať už jde o jejich uzavírání, realizaci či rozvazování, může vést k přílišnému omezení
zaměstnavatelů při uskutečňování jejich činnosti, působit deformace na trhu práce a v konečném
důsledku i nepřímo poškozovat samotné zaměstnance.
Hlavním cílem návrhu je zvýšit flexibilitu pracovněprávních vztahů jak na straně
zaměstnavatelů, tak na straně zaměstnanců, a tím tak uvolnit v řadě případů příliš rigidní nastavení
právní úpravy s cílem reagovat na aktuální potřeby moderního trhu práce tak. Potřeba novely
zákoníku práce vyplývá z aktualizovaného
Programového prohlášení vlády, v němž se vláda mj. zavázala celkově zvýšit flexibilitu
zákoníku práce v zájmu zaměstnanců i
zaměstnavatelů, a je rovněž zahrnuta do Plánu legislativních prací vlády na rok 2024, podle něhož má
být předložen vládní návrh zákona, kterým se mění
zákoník práce za účelem zvýšení flexibility
pracovněprávních vztahů. Na rigiditu zákoníku
práce dlouhodobě upozorňuje i NERV. V praxi se pak dále projevují některé problémy a
nedostatky, které je žádoucí řešit, a to zejména s ohledem na požadavky sociálních partnerů, praxe,
jakož i s ohledem na vývoj českého právního řádu, judikatury českých soudů i Soudního dvora Evropské
unie (dále jen "SDEU"). V podrobnostech viz shrnutí závěrečné zprávy RIA.
Při tvorbě návrhu zákona Ministerstvo práce a sociálních věcí (dále též "MPSV") oslovilo
ohledně podnětů na změnu zákoníku práce
sociální partnery (Svaz průmyslu a dopravy ČR, Konfederaci zaměstnavatelských a podnikatelských
svazů ČR, Českomoravskou konfederaci odborových svazů, Asociaci samostatných odborů), Hospodářskou
komoru ČR, koaliční strany a odborníky na pracovní právo. V této věci obdrželo MPSV zhruba 120
podnětů, které podrobilo odbornému hodnocení z hlediska ústavnosti, souladu s právem EU a závazky ČR
vyplývajícími pro ni z mezinárodních smluv, jakož i jejich potencionálního přínosu. Podněty, které
byly vyhodnoceny jako vhodné, byly odborně diskutovány expertní pracovní skupinou tvořenou zástupci
sociálních partnerů a MPSV.
Návrhem zákona se zpřesňují a zpružňují pravidla pro dání výpovědi z pracovního poměru,
přičemž hlavní změny spočívají zejména v tom, že:
-
výpovědní doba má nově běžet již ode dne dání výpovědi, resp. ode dne doručení
výpovědi z pracovního poměru druhé smluvní straně, nedohodnou-li se strany jinak;
-
v případě výpovědi z pracovního poměru dané zaměstnavatelem zaměstnanci z důvodu
podle § 52 písm. f) až h) zákoníku
práce má nově činit výpovědní doba 1 měsíc (dohodou smluvních stran pak bude moci být
výpovědní doba prodloužena), v ostatních případech nadále činí minimální délka výpovědní doby 2
měsíce;
-
prodlužuje se subjektivní a objektivní lhůta pro dání výpovědi z důvodu podle
§ 52 písm. g) zákoníku
práce;
-
dochází k úpravě výpovědních důvodů podle
§ 52 písm. d) a
e) zákoníku práce a namísto odstupného
se zavádí zvláštní nárok zaměstnance na jednorázovou náhradu nemajetkové újmy v případě, kdy s ním
byl rozvázán pracovní poměr výpovědí nebo dohodou z důvodu, že dlouhodobě pozbyl zdravotní
způsobilost konat dosavadní práci pro pracovní úraz, nemoc z povolání nebo pro ohrožení touto
nemocí.
V reakci na judikaturu SDEU a
recentní
judikaturu Nejvyššího soudu ČR se navrhuje do
§ 69 zákoníku práce výslovně zakotvit, že
zaměstnanci při neplatném rozvázání pracovního poměru vzniká právo na dovolenou i po dobu trvání
soudního sporu o neplatnost rozvázání pracovního poměru, neboť jestliže v něm zaměstnanec uspěl,
pracovní poměr po tuto dobu nadále trval včetně práv a povinností z něj plynoucích.Dále se navrhuje prodloužit maximální délku zkušební doby, která u řadového zaměstnance
může nově činit až 4 měsíce a u vedoucího zaměstnance 8 měsíců (namísto stávajících 3 a 6 měsíců), a
doplňuje se možnost zaměstnance se zaměstnavatelem dohodou v rámci zákonných limitů dodatečně
prodloužit již sjednanou zkušební dobu. Zkušební doba se nově bude ze zákona prodlužovat i v
případě, kdy zaměstnanec neomluveně zameškal celou směnu. Za účelem zvýšení právní jistoty bude
zákoník práce explicitně uvádět, že se
zkušební doba prodlužuje o pracovní dny zaměstnance (nikoliv dny kalendářní).
Předmětný návrh taktéž zpružňuje pravidla vztahující se k zaměstnávání osob pečujících o
malé děti. Nově se umožňuje, aby zaměstnanec v pracovním poměru čerpající rodičovskou dovolenou mohl
vykonávat na základě dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce u téhož zaměstnavatele
práce, které jsou stejně druhově vymezeny. Dále se zavádí výjimka z pravidla "třikrát a dost" pro
případ, že jde o náhradu za dočasně nepřítomného zaměstnance po dobu mateřské, otcovské a rodičovské
dovolené a dovolené podle § 217 odst. 5
zákoníku práce. Za této specifické situace může být doba trvání pracovního poměru na dobu
určitou opakována bez omezení, přičemž celková doba trvání všech pracovních poměrů na dobu určitou
mezi týmiž smluvními stranami ode dne vzniku prvního pracovního poměru na dobu určitou nesmí
přesáhnout 9 let. Návrat na stejnou práci a pracoviště by měl být nově zaručen i zaměstnancům
vracejícím se z rodičovské dovolené před dovršením 2 let věku dítěte.
Při vzniku mimořádné události, havárie, nebo naléhavých opravných prací, kdy se nově
umožňuje zaměstnanci, který odstraňuje jejich následky či provádí opravné práce, zkrátit nepřetržitý
denní odpočinek až na 6 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích.
Prostřednictvím návrhu se zcela mění dosavadní - zákonodárcem původně zamýšlená a
judikaturou následně i přes nesoulad jazykové dikce nakonec stejně dovozená - koncepce prokazování
splnění podmínek pro působení odborové organizace u zaměstnavatele. Podle návrhu bude dostačovat
pouhé informování zaměstnavatele odborovou organizací o splnění podmínek pro působení odborové
organizace u zaměstnavatele. Pouze v případě, kdy o to zaměstnavatel odborovou organizaci požádá,
bude tato povinna bez zbytečného odkladu prokázat splnění podmínky minimálního počtu členů v
pracovním poměru u zaměstnavatele, a to způsobem, který si odborová organizace zvolí, včetně
možnosti prokázání notářským osvědčením. Pokud odborová organizace působení neprokáže, bude muset
notáři sjednanému a hrazenému zaměstnavatelem poskytnout nezbytnou součinnost při prokazování
splnění podmínky minimálního počtu členů odborové organizace.
Navrhuje se i rozvolnění podmínek pro zaměstnance některých veřejnoprávních
zaměstnavatelů, kteří mohou nově být členy řídících nebo kontrolních orgánů právnických osob
provozujících podnikatelskou činnost, budou-li k tomu mít písemný souhlas zaměstnavatele. Obdobná
úprava je předmětem změny v § 81 zákona o státní
službě a § 16 zákona o úřednících územních
samosprávných celků, čímž se zajišťuje srovnatelné postavení zaměstnanců veřejného sektoru.
Dále se upravují ustanovení předmětných zákonů tak, aby korespondovala s jejich aktuální novelizací
(např. novela zákona o státní službě -
sněmovní tisk č. 673). Jedná se o běžnou legislativní techniku v případě více novel upravujících
stejné ustanovení, kdy další novela stejného ustanovení se již vyznačuje vůči znění, které je v
legislativním procesu dále.
Zpružňují se rovněž pravidla pro doručování platového a mzdového výměru zaměstnanci, kdy
zaměstnavatel nově může bez zvláštního souhlasu zaměstnance přistoupit k doručení mzdového či
platového výměru i v rámci svého interního systému na elektronickou adresu zaměstnance (resp. na
jeho elektronický účet) či na "firemní" e-mail zaměstnance. Větší efektivitu účetně-organizačních
postupů zaměstnavatele přináší i upřednostnění výplaty mzdy nebo platu bezhotovostním
způsobem.
Odměňování se týká i další zpružňující opatření spočívající v možnosti vyplácet mzdu nebo
odměnu za práci v dohodnuté cizí měně širšímu okruhu zaměstnanců. Reaguje se tak na skutečnost, že
se na tuzemském pracovním trhu vyskytuje relativně velké množství zaměstnanců s osobní vazbou na
cizí stát, kteří mají legitimní zájem na výplatě mzdy nebo platu v určité cizí měně, kterou primárně
využívají k hrazení životních potřeb sebe a své rodiny.
Rovněž se navrhuje doplnit úpravu přechodu nároku na mzdu nebo plat tak, aby přecházel na
pozůstalého partnera za podmínek stejných, jako je tomu u pozůstalého manžela, dílčím způsobem
zpřesnit právní úpravu, jíž se řídí zjišťování průměrného výdělku zaměstnance a sjednotit úpravu
poskytování náhrad některých výdajů zaměstnancům zaměstnavatelů v nepodnikatelské sféře s místem
výkonu práce v zahraničí s úpravou pro výkon služby v zahraničí podle zákona č.
150/2017 Sb., o zahraniční službě a o změně
některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
A konečně se navrhuje, aby mladistvým od 14 let byl umožněn výkon závislé práce v období
hlavních prázdnin (nový odstavec 2 v § 34
občanského zákoníku), přičemž se bude jednat pouze o výkon lehkých prací, jež jsou zařazené
do kategorie první podle zákona o ochraně veřejného zdraví, a práce, jejichž součástí není činnost
omezující zdravotní způsobilost, která je stanovena
zákonem o specifických zdravotních službách, v
návaznosti na vyhlášku o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče. Tímto nově
dojde i k umožnění výkonu lehkých prací o hlavních prázdninách 15, 16 a 17letým nezletilým bez
ukončené povinné školní docházky.
B. Zhodnocení souladu s ústavním pořádkem České republiky
Navržená právní úprava je v souladu s ústavním pořádkem České republiky. Zhodnocení bylo
provedeno ve vztahu k čl. 1,
2,
10 a
79 Ústavy České republiky. Navržená
úprava je demokratická, respektuje závazky, které pro Českou republiku vyplývají z mezinárodního
práva, respektuje soukromoprávní zásadu, podle které občan může činit, co není zákonem zakázáno.
Respektovány jsou rovněž čl. 2,
3,
4,
9,
26,
27,
28,
29 a
32 Listiny základních práv a svobod. Jsou
zaručena základní práva a svobody, povinnosti smluvním stranám základních pracovněprávních vztahů se
navrhuje stanovit v zákoně, úprava neobsahuje nucenou práci, zajišťuje spravedlivé pracovní podmínky
i právo odborových organizací. Je respektována zásada rovnosti a zvláštní ochrana některých skupin
zaměstnanců a rodiny.
C. Zhodnocení slučitelnosti s předpisy Evropské unie a judikaturou soudních orgánů Evropské
unie
Návrh se dotýká zejména těchto předpisů Evropské unie:
-
Směrnice Rady 92/85/EHS ze dne 19.
října 1992 o zavádění opatření pro zlepšení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci těhotných
zaměstnankyň a zaměstnankyň krátce po porodu nebo kojících zaměstnankyň (desátá směrnice ve smyslu
čl. 16 odst. 1 směrnice
89/391/EHS),
-
Směrnice Rady 94/33/ES ze dne 22.
června 1994 o ochraně mladistvých pracovníků,
-
Směrnice Rady 97/81/ES ze dne 15.
prosince 1997 o Rámcové dohodě o částečném pracovním úvazku uzavřené mezi organizacemi UNICE, CEEP a
EKOS,
-
Směrnice Rady 1999/70/ES ze dne 28.
června 1999 o rámcové dohodě o pracovních poměrech na dobu určitou uzavřené mezi organizacemi UNICE,
CEEP a EKOS,
-
Směrnice Evropského parlamentu a Rady
2003/88/ES ze dne 4. listopadu 2003 o některých
aspektech úpravy pracovní doby,
-
Směrnice Rady 2009/13/ES, kterou se
provádí dohoda k Úmluvě o práci na moři z roku 2006 uzavřená Svazem provozovatelů námořních plavidel
Evropského společenství (ECSA) a Evropskou federací pracovníků v dopravě (ETF) a kterou se mění
směrnice 1999/63/ES,
-
Směrnice Rady 2014/87/EURATOM ze dne 8. července 2014, kterou se mění směrnice
2009/71/Euratom, kterou se stanoví rámec Společenství pro jadernou bezpečnost jaderných
zařízení,
-
-
Směrnice Rady (EU) 2018/131 ze dne
23. ledna 2018, kterou se provádí dohoda uzavřená Svazem provozovatelů námořních plavidel Evropského
společenství (ECSA) a Evropskou federací pracovníků v dopravě (ETF) za účelem změny směrnice
2009/13/ES v souladu se změnami Úmluvy o práci na
moři z roku 2006 přijatými v roce 2014, které Mezinárodní konference práce schválila dne 11. června
2014 (Text s významem pro EHP.),
-
Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU)
2019/1158 ze dne 20. června 2019 o rovnováze mezi
pracovním a soukromým životem rodičů a pečujících osob a o zrušení směrnice Rady
2010/18/EU,
-
Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU)
2019/1152 ze dne 20. června 2019 o transparentních
a předvídatelných pracovních podmínkách v Evropské unii.
K návrhu se dále vztahuje:
-
Rozsudek Soudního dvora (prvního senátu) ze dne 25. června 2020, ve spojených věcech
C-762/18 a