Obecná část
1. Zhodnocení platného právního stavu
V současné době se na oblast zdravotnictví v souvislosti s úpravou pracovní doby a doby
odpočinku aplikuje obecná právní úprava obsažená v části čtvrté zákona č.
262/2006 Sb., zákoník práce, přičemž jedinou
výjimku z obecně nastavených minimálních standardů obsažených v této části
zákoníku práce přestavuje s účinností od 1. 10
2023 do zákoníku práce znovuzavedený § 93a,
který upravuje tzv. další dohodnutou práci přesčas ve zdravotnictví.
2. Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy
Zákonem č. 281/2023 Sb., kterým se
mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve
znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, byl do
zákoníku práce znovuzaveden institut další
dohodnuté práce přesčas ve zdravotnictví, který byl v České republice již aplikován v letech 2008 až
2013 (tehdy jako reakce na zrušení institutu pracovní pohotovosti na pracovišti). Zavedení další
dohodnuté práce přesčas ve zdravotnictví s účinností od 1. 10. 2023 umožnilo na základě individuální
dohody se zaměstnancem zdvojnásobení, resp. u určitých zdravotnických profesí až zdvojapůlnásobení
stávajícího zákonného limitu práce přesčas, což vyvolalo širokou diskusi mezi odbornou veřejností v
sektoru zdravotnictví, která probíhá intenzivně již více než dva měsíce. Ze závěrů jednání o dané
problematice mezi Lékařským odborovým klubem - Svazem českých lékařů, Odborovým svazem zdravotnictví
a sociální péče ČR, Asociací českých a moravských nemocnic, Asociací nemocnic ČR, Spolkem Mladí
lékaři, Sekcí mladých lékařů České lékařské komory, Ministerstvem zdravotnictví a Ministerstvem
práce a sociálních věcí vyplynula potřeba některých změn v organizaci práce v nemocnicích a s tím
souvisejících změn v právní úpravě pracovní doby a doby odpočinku v
zákoníku práce.
Klíčovým tématem plynoucím z těchto diskusí se stal požadavek, aby právní úprava umožnila
výkon práce nepřetržitě až po dobu 24 hodin pro vybrané zaměstnance ve zdravotnictví. Stávající
právní úprava obsažená v zákoníku práce přitom
takto dlouhý nepřetržitý výkon práce neumožňuje obecně, ani vybraným skupinám zaměstnanců s ohledem
na nutnost poskytnout zaměstnancům nepřetržitý denní odpočinek v rámci doby 24 hodin po sobě
jdoucích. Jak z pohledu zajištění poskytování zdravotních služeb jednotlivými zaměstnanci v
nepřetržitém provozu v nemocnicích (zejm. lůžková oddělení, urgentní příjmy, lékařská pohotovostní
služba, laboratorní a vyšetřovací služby), tak z pohledu rozvržení pracovní doby jednotlivým
zaměstnancům ve zdravotnictví, se přitom jeví takové uspořádaní jako optimální model, který napomáhá
managementu nemocnice zajistit zdravotní služby o pacienty mimo standardní denní dobu a o víkendech.
Zároveň pak tento model podporuje dosažení lepší rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem
zaměstnanců tím, že koncentruje jejich pracovní dobu do menšího počtu dnů, než kdyby tito
zaměstnanci pracovali např. pouze v 8hodinových nebo ve 12hodinových směnách s možností následného
výkonu práce přesčas ve výjimečných neplánovaných a nahodilých případech, avšak vždy s maximálním
limitem výkonu práce 16 hodin (kombinace délky směny a výkonu práce přesčas), neboť za současné
právní úpravy je třeba i v oblasti zdravotnictví zaměstnancům vždy podle
§ 90 odst. 2 zákoníku práce poskytnout
nepřetržitý de